Spräckt bromsok....

• Thread starter Thread starter EBS
  • Start date Start date

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Lyckades med den ultimata idag. Skulle lufta bromsarna när jag drar åt nippeln hör jag hur det knakar till i oket. :( Nu är det en fin lång spricka längs hålet där luftningsnippeln sitter.
Vad ska jag göra? Är det bara att köpa ett nytt ok eller går det att laga med kemiskmetall eller liknande?

Tack på förhand..
//En klantig hemmapulare..

Ring runt till MC-skrotarna. Det är väl inte omöjligt att det sitter samma ok på flera modeller heller, så lite deckarjobb och skrotletande så kan du bli lycklig igen, billigt.

Mattias skrev:
Ring runt till MC-skrotarna. Det är väl inte omöjligt att det sitter samma ok på flera modeller heller, så lite deckarjobb och skrotletande så kan du bli lycklig igen, billigt.

så min "kemiskmetall"-idé är bara att skrota eller?

Jag skulle inte våga laga ett bromsok med kemisk metall. Tänk om det inte funkar? Trist om allt som händer vid ett inbromsningsförsök är en bromsvätskefontän, följt av ett tjong i bilplåt och ljudet av skelettdelar som knäcks... Fixa ett annat.

Mattias skrev:
Jag skulle inte våga laga ett bromsok med kemisk metall. Tänk om det inte funkar? Trist om allt som händer vid ett inbromsningsförsök är en bromsvätskefontän, följt av ett tjong i bilplåt och ljudet av skelettdelar som knäcks... Fixa ett annat.

sant... får väl ringa min vän Morgan på Sam's Motor på måndag och se om han har nått inne..

OLJEKYLD GSXR skrev:
Inte dax att köpa en vettigare budhoj? Nyare kanske? :fakta :p :p :D :D :D

Kan ju också va den andra skrothögen som pajar helatiden. Budhojen bara går och går och går. Ska byta kolvringar idag på den. Kom över om du har tid vetja. :tummenupp

Har troligtvis fått tag i ett nu. Är ett framok till NSR:en värt 600 spänn? Det är ett 2 kolvs Grimeca (?).

Inga hemlagningar av bromsok !!!! Sabbar bara olycksstatisken för (unga?) hojförare.
/u

EBS skrev:
Har troligtvis fått tag i ett nu. Är ett framok till NSR:en värt 600 spänn? Det är ett 2 kolvs Grimeca (?).

Antar att det är okej. Har du kollat vad ett nytt ok kostar?
Då brukar man kunna gämföra. Jag skulle iaf köpt det om jag var du!

cool_adde skrev:
Antar att det är okej. Har du kollat vad ett nytt ok kostar?
Då brukar man kunna gämföra. Jag skulle iaf köpt det om jag var du!

Priset är ifrån en privatperson det va därför jag fråga. Självklart köper jag ett nytt. Va väl bara i stundens hetta som jag ville laga. :rolleyes:

Fixat nytt bromsok nu. 550 spänn inkl. frakt från sam's motor. :tummenupp

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...