Sporttwinfunderingar

Jag har haft en SV650S och kör en Sprint RS. Båda är trevliga men ska man meka nått så ligger Triumph i en klass och SV650S i en annan. Exempel för att komma åt batteriet
SV650S, 6 insex i två storlekar, 2 plastlock, 1 sadel och 1 plastlock över batteriet
Triumph, startnyckeln lossar sadeln och där är batteriet
Exempel ta loss sidokåpa
SV650S, ett otal mer eller mindre dolda plast och metallklämmor och plåtskruv skruvade i plåtklips
Sprint RS, 5 insexskruvar som är inskruvade i plåtklips med riktiga muttrar
Men Sprint RS har en svaghet dåligt lyse. Ej byggd för att köras med tänt halvljus.
https://www.sporthoj.com/forum/show...h-Sprint-RS-Lucas(-)-Moonlight-och&highlight=

Eftersom du kört både SV och RS så har jag en fundering: Vikten.
Eftersom jag själv väger in på 69 pannor så är en lätt hoj att föredra.
Google säger följande ca:vikter för fulltankat:
SV650: 190
SV1000, F800s och VTR100: 210
Men RSen verkar väga in på ca 230 och STn ytterligare 10 kg
Vad är din upplevelse av de förmodade 40kg skillnad på SV och RS?
Nu tänker jag endast på hanteringen av hojen, inte effekt/vikt-förhållande.
 
Eftersom du kört både SV och RS så har jag en fundering: Vikten.
Eftersom jag själv väger in på 69 pannor så är en lätt hoj att föredra.
Google säger följande ca:vikter för fulltankat:
SV650: 190
SV1000, F800s och VTR100: 210
Men RSen verkar väga in på ca 230 och STn ytterligare 10 kg
Vad är din upplevelse av de förmodade 40kg skillnad på SV och RS?
Nu tänker jag endast på hanteringen av hojen, inte effekt/vikt-förhållande.

Du har rätt i detta.
SV650S klart enklare att hantera
än Sprint RS med Tjänstevikt=220kg (enligt Registringsbeviset) dvs fulltankad och klar att köra.
Tjänstevikt för min (sålda) RCN001 2000 SV650S är 195kg.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tjänstevikt
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Men den stora skillnaden är inte vikten.
Sprint RS upplevs som betydligt högre att komma upp på. Svårare nå ner med fötterna.
Men jag grejar det med 172 cm, korta ben och lång kropp.
Tjänstevikten för min Busa är 260kg, ytterligare ett steg i svårhanterlighet.
Men det går.
Jag tränar, simmar, cyklar trampcykel och är regelbundet på gymmet.
Ska dom jämföras så när jag haft SV650S några år tyckte jag 6000RPM var lagom vid starten av en omkörning. Med min 2011 "då nyinköpta" Sprint RS räckte 4000RPM för samma accelerationskänsla.
För på grund av 650cc mot 955cc (+46%) så var ju effekten på bakhjulet ungefär samma vid dessa varvtal.
Tänk också på att (nyare) Suzuki 650 med katalysator har väl tjänstevikt ca 200kg. Katten väger.
 
Last edited:
Om jag inte missminner mig från min SV650 så var det bara ena lampan som var halvjus/heljus den andra bara hel. Var iofs en äldre modell så kan vara annat på dom nyare. Funderade på att göra om det men det krävde bla glasbyte på det som enbart var helljuse för att få korrekt ljusbild så det la jag ner.
 
Eftersom du kört både SV och RS så har jag en fundering: Vikten.
Eftersom jag själv väger in på 69 pannor så är en lätt hoj att föredra.
Google säger följande ca:vikter för fulltankat:
SV650: 190
SV1000, F800s och VTR100: 210
Men RSen verkar väga in på ca 230 och STn ytterligare 10 kg
Vad är din upplevelse av de förmodade 40kg skillnad på SV och RS?
Nu tänker jag endast på hanteringen av hojen, inte effekt/vikt-förhållande.

Jag tror faktiskt de 40kg spelar ingen större roll så länge hojen har en låg tyngdpunkt...:) Honda är väl känd för det och det kan vara en anledning till att många tjejer kör Hondor:hihi

Själv väger 65kg och har provkört VFR1200f...Den kändes mycket lättare och smidigare än min VTR1000:)
 
Last edited:
Låg tyngdpunkt + låg vikt + tvåcylindrigt + bra på grus = BMW Boxer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Om jag inte missminner mig från min SV650 så var det bara ena lampan som var halvjus/heljus den andra bara hel. Var iofs en äldre modell så kan vara annat på dom nyare. Funderade på att göra om det men det krävde bla glasbyte på det som enbart var helljuse för att få korrekt ljusbild så det la jag ner.

Min sv650s -03 lyser båda lamporna både på halv och helljus. Har ju inte ägt hojen sen ny, så kan inte garantera att det inte är fixat i efterhand. Men det är i alla fall inget som ser omgjort ut när det gäller belysningen på hojen.
 
Låg vikt?!!? Jämfört med vadå? Ett Antonov AN 225? Alt-facts :tungan

Tja, 1200-orna är faktiskt ganska lätta. Min R1200ST väger in på ganska precis 10 kilo mer än Triumph Speed Triple. Då har jag kåpa, helt sjuk ABS, dubbeldyna, elvärmda handtag, grym strålkastare, Telelevergaffel osv.

Min gamla R100 RS -78 vägde in på 213 kilo med 24 liter i tanken och helkåpa.

Att de sedan kanske SER klumpiga ut... tja.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tja, 1200-orna är faktiskt ganska lätta. Min R1200ST väger in på ganska precis 10 kilo mer än Triumph Speed Triple. Då har jag kåpa, helt sjuk ABS, dubbeldyna, elvärmda handtag, grym strålkastare, Telelevergaffel osv.

Min gamla R100 RS -78 vägde in på 213 kilo med 24 liter i tanken och helkåpa.

Att de sedan kanske SER klumpiga ut... tja.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Din våg är en glädjevåg. Eller så hade du magiskt plockat väck prylar på 17kg.....

Allt över 200 är aptungt

//tidigare 1150gsa ägare
 
Nope, det är tjänstevikter allting.

1150 är en annan sak, min R1100 RS väger nog 35 kilo till...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tja, 1200-orna är faktiskt ganska lätta. Min R1200ST väger in på ganska precis 10 kilo mer än Triumph Speed Triple. Då har jag kåpa, helt sjuk ABS, dubbeldyna, elvärmda handtag, grym strålkastare, Telelevergaffel osv.

Min gamla R100 RS -78 vägde in på 213 kilo med 24 liter i tanken och helkåpa.


Att de sedan kanske SER klumpiga ut... tja.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Fick syn på en r1200s på blocket nyligen.
Blev lite struck, jädrar så snygg.
I och för sig så verkar inte r1100s heller så tokig, men det börjar kännas som jag spårat ur lite från min ursprungliga tanke: Beskedlig mellanklass som f800s:)
 
R1100 S är en trevlig hoj. Dessutom är den rätt snygg för att vara BMW och lätt att leva med till vardags.

R1200 S är lite mer extrem i sammanhanget och ännu mer sport.

Annars finns ju HP2 Sport...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
R1100 S är en trevlig hoj. Dessutom är den rätt snygg för att vara BMW och lätt att leva med till vardags.

R1200 S är lite mer extrem i sammanhanget och ännu mer sport.

Annars finns ju HP2 Sport...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sneglat lite på 1100:an, men det är ju en del i prisskillnad mot 800:an om man jämför mil och årsmodell.
Kanske att jämföra äpplen och päron, vad vet jag?
 
40.000 köper en fin. Vad är problemet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
40.000 köper en fin. Vad är problemet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Inget problem egentligen, bara dumsnålhet kanske, får ju en nyare och mindre körd 800 för samma peng.
(Har inte dykt på nån i den här landsändan att provsitta än heller)
 
Allt under 6.000 mil räknas som lågmil på en boxer, så du behöver inte oroa dig för milen. Allmänt skick och servicehistorik är viktigare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Allt under 6.000 mil räknas som lågmil på en boxer, så du behöver inte oroa dig för milen. Allmänt skick och servicehistorik är viktigare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Är dessutom ca: 20 kg (eller mer, beroende på var man läser) skillnad på vikten men jag måste ju förstås provbryta lite för att bilda mig en uppfattning om det gör nåt
 
Provkör, det är HELT olika upplevelser. Och vikten är inget problem.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Provkör, det är HELT olika upplevelser. Och vikten är inget problem.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har snabbtestat en 800 nu iallafall. Får se om någon 1100 kommer i min väg.
Gissar att du även svarat på BMW- forumet, tack för det.
 
Last edited:
Allt under 6.000 mil räknas som lågmil på en boxer, så du behöver inte oroa dig för milen. Allmänt skick och servicehistorik är viktigare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Verkar knepigt det där med service, har ringt på flera nu som körts väldigt lite senaste åren och därmed knappt servats alls på många år.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top