Sporttouring

Svensson83

King
Gick med
31 Mar 2007
Ort
...
Hoj
Yamaha R6 2009
Hej, är på jakt efter en sport touring och kollar runt en del mellan olika hojar från -06 och uppåt. Grejen är att den ska va bekväm för min sambo samtidigt som jag kan ha roligt själv med den, just nu lutar de åt en triumph sptint.

Behöver lite mer förslag om lämpliga hojar.

/Tobias
 
Under sport-touring har en en hel del "godsaker". Men för mig är kardan, helkåpa, bra motor med kraft och vrid samt även stor tank så räckvidden är lång vid ev touring. Man vill ju inte tanka alltför ofta fast det är skönt att sträcka på benen. Men personligen har jag dessa som favoriter, i osorterad ordning:

* Yamaha FJR1300
* BMW K1200RS/GT/S
* Honda ST1300 Pan European
* Kawasaki 1400GTR

Sprint ST/GT är potentiella hojar och inte fel. Har själv haft sådana och de går snålt. Så att jämföra 955i/1050 med ovanstående är INTE rättvist. Dock ÄR försäkringen förmånlig på dessa 4, om det nu spelar in. Har själv en FJR1300 och trivs med den - dags dato.

Det jag tycker du ska göra är att analysera HUR, VAD samt HUR OFTA du kommer att använda hojen samt till VAD och VAR.

Ett bra råd är att läsa genom Bikes testkatalog för att se vilken som tilltallar dig mest. Lycka till med vad du väljer.
 
Beroende på om du lutar mer åt sport än touring har väl Z1000sx fått bra lovord? Billig begagnad, rimlig försäkring.
 
Z1000SX är en trevlig hoj, mer sport än touring och jag har iaf skoj på bana med den. ;)
Dock så kommer hans dam inte alls att vara förtjust i att sitta bakpå. Hård baksadel, snäv benvinkel och allmänt mer åt det sportiga hållet där med. ;) Visserligen kan man köpa gelsadel, men ingen aning hur stor skillnad det gör, och benen är ändå det som de flesta tyckt fått stryck när de åkt bakpå min...

VFR800 kan kanske vara något?
ZZR1400 kan nog med vara av intresse. ;)
GSX1250/650FA ungefär samma spec som Z1000SX, men bekvämare och lugnare utväxling. Kort sagt, mer touring mindre sport än Z1000SX. Bekvämare sadel med.
Hayabusa... HAr man ZZR med i listan får man ju ta med busan. ;)
ZX12R är väl lite sporttouringig med har jag för mig...
Blackbirden med kanske? Vet inte om den tillverkades i de årsmodellerna bara.
Diverse BMW K-modeller.

Ta med dig damen på provkörningarna om det är av vikt att hon ska trivas bakpå. ;)
 
VFR800 är en sjysst hoj. Går att toura med och går att köra inspirerande med, hyffsad premie och gumman sitter bra baktill.
Suger röv att skjutsa i allmänhet men det går iallafall.
 
Har kollar på fjr mycket och hade nästan bestämt mig för den men precis som Touch säger så börja jag tänka i de banor han nämner, hur den hojen är dom gånger jag kommer åka själv. Har kollat lite på vfr 1200, mycket teknik samt automat, frågan är hur rolig den är i längden. Vfr 800 var dock något jag missat och den känns som den skulle fungera bra.
Z1000sx hade vart toppen såvidare min sambo inte haft så långa ben hehe.
Ska testa lite hojar till våren, men ville få lite mer förslag på hojar som kan passa våra behov.
 
Inget köpråd, men som min hojåkning utveklats. För min del så är åkat på längre sträckor som är lockande.
Köra korta svängar är helt ointressant
Men jag är en gammal gubbe:)
 
Last edited:
Hej, är på jakt efter en sport touring och kollar runt en del mellan olika hojar från -06 och uppåt. Grejen är att den ska va bekväm för min sambo samtidigt som jag kan ha roligt själv med den, just nu lutar de åt en triumph sptint.

Behöver lite mer förslag om lämpliga hojar.

/Tobias

Köpte precis en ZZR1400 och vill ge dig följande råd.
Se till att tanten inte har några problem med att lägga hakan på knäna - dvs, låt henne följa med och provsitta när hoj skall provas/köpas.
Fotpinnarna är precis som andra "mer sport än touring"-cyklar väldigt högt upp.
Annars är den helt ok som touring hoj - bra med kräm (200hk/162,5nm), hyfsad körställning trots sport-stämpeln, ok tank-volym (22L). Är även lite lullull förmonterat för väskor osv.

Om inte annat är den ju klart den snyggaste sport-tourern out there ;)

Hoppas det hjälpte dig lite på traven!
 
Köpte precis en ZZR1400 och vill ge dig följande råd.
Se till att tanten inte har några problem med att lägga hakan på knäna - dvs, låt henne följa med och provsitta när hoj skall provas/köpas.
Fotpinnarna är precis som andra "mer sport än touring"-cyklar väldigt högt upp.
Annars är den helt ok som touring hoj - bra med kräm (200hk/162,5nm), hyfsad körställning trots sport-stämpeln, ok tank-volym (22L). Är även lite lullull förmonterat för väskor osv.

Om inte annat är den ju klart den snyggaste sport-tourern out there ;)

Hoppas det hjälpte dig lite på traven!



Visst är ZZR1400 en bra hoj. MEN: Då gäller det att kolla upp försäkringar med. De 4 jag räknat upp (FJR1300, K1200RS/GT/S, 1400GTR samt ST1300) har så gott som samtliga fördelaktiga försäkringar. För min del skulle ZZR1400 ligga på strax under 5400:- för halvförsäkring helår på Svedea. Då har jag valt "SÄKRAST". Så det är en bit från knappa 1500:- jag betalar för min FJR1300 för samma villkor.
 
Köpte precis en ZZR1400 och vill ge dig följande råd.
Se till att tanten inte har några problem med att lägga hakan på knäna - dvs, låt henne följa med och provsitta när hoj skall provas/köpas.
Fotpinnarna är precis som andra "mer sport än touring"-cyklar väldigt högt upp.
Annars är den helt ok som touring hoj - bra med kräm (200hk/162,5nm), hyfsad körställning trots sport-stämpeln, ok tank-volym (22L). Är även lite lullull förmonterat för väskor osv.

Om inte annat är den ju klart den snyggaste sport-tourern out there ;)

Hoppas det hjälpte dig lite på traven!

Det ska väl inte vara hopplöst svårt att sätta in en aluminium eller stålplåt med lätthål mellan fotpinnsfästena på ramen och triangeln med fotpinnen. Och på så sätt sänka passagerarfotpinnarna.:)
 
Det ska väl inte vara hopplöst svårt att sätta in en aluminium eller stålplåt med lätthål mellan fotpinnsfästena på ramen och triangeln med fotpinnen. Och på så sätt sänka passagerarfotpinnarna.:)

Blir väl lite knepigt iom att avgaspiporna är fästa i samma triangel, och man eventuellt inte vill vika ner dem alldeles för mycket.
 
Sport touring är inte ett ord på engelska. Är inte säker men misstänker att du ej kan finna detta i svenska akademiens ordlista. Jag anser att TS har rätt.

SAOL definierar inte språket, den speglar det. Sporttouring brukar skrivas sammanskrivet i svenska texter, och för mig ser det bättre ut sammanskrivet...
Du som förespråkar SAOL, skriver du jos med, eller använder du den engelska stavningen? :7peta
Sedan känns det väl lite petigt att påpeka att det är delat i rubriken...
 
Last edited:
Jag är definitivt partisk som själv kör VFR 800, men den gör inte bort sig på bana samtidigt som den är bekväm. Tycker du ska ta dig en till på någon VFR eller Triumph. Och ta med frugan på provkörningen.

Kom ut till Arlanda TT på söndag (om du bor i närheten) så kan du säkert hitta något bra alternativ för dig. Kommer finnas många bra hojar att kolla på. :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top