Sporttouring

Har hört flera som säger att BMW är top of the line, men tyvärr kan jag inte sträcka min budget så långt.
 
Dessvärre vet ju inte många att K1X00S kräver 98-oktanig bensin, de andra 95-oktanig. Visst kan BMW:n köras på 95 med, men då går knackningssensorerna (vilket ska finnas på K1X00S) in samt annat mindre kul. Den mår inte bra av annat än 98-oktanig i längden.

http://bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=218&t=3304
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?262846-Tanka-98okt-ist%E4llet-f%F6r-95okt/page4

Ju högre kompression, desto högre oktantal helt enkelt. Finns flera andra länkar, men sök och du finner.

X:et står för 2 eller 3. :)
 
Hej

Jag kikar oxå på cykel i segmentet sport-touring. Har kokat ner det till två cyklar nu, mycket beroende på att jag tror att dessa fungerar storleksmässigt för mig som är 193 cm:

Triumph Sprint GT 1050 2011 (1800 mil, 88 000 kr)
Yamaha FJR1300 2006 (1300 mil, 79 000 kr)

Håller på att ta körkort så kan inte provköra, men har torrbrytit Triumphen och på den sitter jag väldigt bra. Har ej haft möjlighet att provsitta FJR:en men när man kikar på måtten är de nästan identiska.

Som jämförelse kan sägas att en Bandit 1250-07 kändes lite för liten, där landade knäna precis i kanten av urskärningarna i tanken.

Vad säger den samlade expertisen? Vilken ska jag välja?

Jag är längre än dig och jag kör FZ1-S
 
Att försäkra en Busa i Stockholm törs jag inte ens tänka på... :3freak
 
Ny är det klart. Det blev en BMW K1200S 2005. :)
 
Bmw k1300s, bra vrid, perfekt att ha tanten där bak och superkul ensam. 65 kg lättare än gtr 1400 o mer pulver. Men allt är en prisfråga ju tyvärr

K1200s, nästan samma sak men med trevligare prislapp. Fast en 1300s är aldrig fel!
Nåja, om man skall åka bana så finns det smidigare saker men för att ta sig snabbt från A till Ö med eller utan passagerare så är den svårslagen!:)
 
Nån gång blir det nog en uppgradering till K13S, har både läst och hört gott om den.
 
Att försäkra en Busa i Stockholm törs jag inte ens tänka på... :3freak

nej det kan bli dyrt. tycker försäkring på en sådan är dyr så det räcker även jag ej bor i storstad. 8000kr om året i hel försäkring helår är ju svindyrt. därför jag ej köpt en sådan och troligen ej blir en sådan när jag ska byta hoj.
 
Det går bra med både 95 & 98 oktan

Dessvärre vet ju inte många att K1X00S kräver 98-oktanig bensin, de andra 95-oktanig. Visst kan BMW:n köras på 95 med, men då går knackningssensorerna (vilket ska finnas på K1X00S) in samt annat mindre kul. Den mår inte bra av annat än 98-oktanig i längden.

http://bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=218&t=3304
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?262846-Tanka-98okt-ist%E4llet-f%F6r-95okt/page4

Ju högre kompression, desto högre oktantal helt enkelt. Finns flera andra länkar, men sök och du finner.

X:et står för 2 eller 3. :)

Inte alls korrekt! :fakta
De är utrustade med knackningssensor som gör det möjligt. Visserligen med viss effektförlust. Den jag hade funkade utmärkt på 95 oktan. Vad det skulle vara för annat mindre kul som skulle inträffa har iaf jag ingen aning om. :confused:

En del av det som skrivs i de citerade trådarna är tyvärr inte längre relevant då för t.ex 6 år sen så innehöll 98 och 99 oktan ingen etanol...vilket gjorde att energiinnehållet var större än för 95 oktan. Idag finns enligt uppgift ingen bensin utan etanolinblandning. Tilläggas skall väl att i USA är svårt att hitta något bättre än " Premium Unleaded 95"...

Vad gäller effekförlusten så accar en k1300s såpass med både 95 och 98 att man i alla fall är körkortslös innan man innan hinner säga Transportstyrelsen. :fakta
Vad toppfarten anbelangar så...är det en akademisk fråga....:rolleyes:

På en s1000rr med rätt förare så kanske det går att se skillnader på bana, vad vet jag men på k1300s till vardags så spelar det ingen roll för körbarhet och användning.
 
Last edited:
Har en Triumph Sprint RS. Jag är ungefär 1dm längre än :tuttar ifråga. Jag har korta ben och armar och lång kropp. Damen kan inte se över mina axlar utan måste luta sig lite åt sidan för att se vad som är på G. Detta sköter hon normalt galant. MEN funderar på en hoj där damen sitter tydligt högre än jag. Så hon lätt kan kolla över mina axlar vad som är på gång.
Tex Suzuki SV650S, Suzuki Hayabusa.
Självklart går detta att lösa på min Sprint RS med en extrasadel ovanpå den vanliga sadeln.
Kanske den här räcker?
http://www.handelsboden.com/airhawk-p-1134.aspx
En sån jag som jag har, damen sitter högt på den och ser över axeln. Har haft min 1050 sedan juni förra året och är nöjd. Var på touring i somras med damen och det fungera perfekt.
 
Inte alls korrekt! :fakta
De är utrustade med knackningssensor som gör det möjligt. Visserligen med viss effektförlust. Den jag hade funkade utmärkt på 95 oktan. Vad det skulle vara för annat mindre kul som skulle inträffa har iaf jag ingen aning om. :confused:

En del av det som skrivs i de citerade trådarna är tyvärr inte längre relevant då för t.ex 6 år sen så innehöll 98 och 99 oktan ingen etanol...vilket gjorde att energiinnehållet var större än för 95 oktan. Idag finns enligt uppgift ingen bensin utan etanolinblandning. Tilläggas skall väl att i USA är svårt att hitta något bättre än " Premium Unleaded 95"...

Vad gäller effekförlusten så accar en k1300s såpass med både 95 och 98 att man i alla fall är körkortslös innan man innan hinner säga Transportstyrelsen. :fakta
Vad toppfarten anbelangar så...är det en akademisk fråga....:rolleyes:

På en s1000rr med rätt förare så kanske det går att se skillnader på bana, vad vet jag men på k1300s till vardags så spelar det ingen roll för körbarhet och användning.

Läste du mina rader egentligen? :fakta
Skrev att knackningssensorerna går in, så visst har de detta. Har inte påstått annat, men det kvittar nu då han redan köpt. Hoppas han blir nöjd med den. Bara han kollade om garantiåtgärderna är fixade.....
 
Läste du mina rader egentligen? :fakta
Skrev att knackningssensorerna går in, så visst har de detta. Har inte påstått annat, men det kvittar nu då han redan köpt. Hoppas han blir nöjd med den. Bara han kollade om garantiåtgärderna är fixade.....

Jodå...och även det mesta i den 6 år gamla tråden på BMW- klubbens forum. T.o.m flera sidor i s1000rr-tråden också.
Samt det där med "måste ha 98"..(jag har svårt att med mobilen se exakt formulering. )
Så jo jag läste nog det du skrev och länkade till.
Inkl. den subtila men kanske omedvetna antydningen om problem om man körde på 95 istf. 98...
 
Last edited:
Va inne i gbg och kolla på en vfr 1200 idag, dock hade dom ingen demo för provkörning :( Väldigt unik hoj, tilltalar mig jätte mycket. Åkte vidare till bike och kolla in några fjr, testa ingen där heller utan satt bara på den. Kolla även in triumph på johans mc. Ska bli spännande att jämföra dem till våren och låna hem respektive hoj för en längre provtur :)

Tjenna,

Låg på Honda Gbg lite grand och dom skakade fram en VFR1200 2010 som jag fick prova, körde en slinga på ca 10 mil, allt från smala villagator till en del fin-fina rakor där jag krökte handen väl så kraftfullt. Körde några dagar senare en FJR1300 (splajdans) precis samma sväng.....

Vilken dj\}*vla skillnad, FJR är som att cykla damcykel...
VFR1200 = sport-sport-sport-sport-touring = :tummenupp :yoparty :kär
FJR1300 = sport-touring-touring-touring-touring = :( :huvet :dummer

Har också provkört lite andra märken, bla. Trajja men nope....

.... jag skriver papper på en VFR1200 på mässan i januari!

/WyZer
 
Finns bara tre riktiga sporttouringhojar, Hayabusa, Blackbird och ZZR1400.FJR1300 är ett gränsfall.Resten är antingen sporthojar eller rena touringlok.

Skulle inte klassa min som en sporthoj, eller touringlok.
 
finns bara ETT val ZZR1400 ... mest hest mellan benen :fakta (sen att den e snygg e inget minus)
 
finns bara ETT val ZZR1400 ... mest hest mellan benen :fakta (sen att den e snygg e inget minus)

Den är skitsnygg. Från sidan, framifrån har jag svåra problem med utseendet. :3freak
Gillar hur den bara mosar på däremot. och jag fick plats helt okej på den med.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top