Inte alls korrekt!

De är utrustade med knackningssensor som gör det möjligt. Visserligen med viss effektförlust. Den jag hade funkade utmärkt på 95 oktan. Vad det skulle vara för annat mindre kul som skulle inträffa har iaf jag ingen aning om.
En del av det som skrivs i de citerade trådarna är tyvärr inte längre relevant då för t.ex 6 år sen så innehöll 98 och 99 oktan ingen etanol...vilket gjorde att energiinnehållet var större än för 95 oktan. Idag finns enligt uppgift ingen bensin utan etanolinblandning. Tilläggas skall väl att i USA är svårt att hitta något bättre än " Premium Unleaded 95"...
Vad gäller effekförlusten så accar en k1300s såpass med både 95 och 98 att man i alla fall är körkortslös innan man innan hinner säga Transportstyrelsen.
Vad toppfarten anbelangar så...är det en akademisk fråga....
På en s1000rr med rätt förare så kanske det går att se skillnader på bana, vad vet jag men på k1300s till vardags så spelar det ingen roll för körbarhet och användning.