Sporttouring mc

bratwurst

What doesnt kill ya makes you stranger
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
05, Honda Hornet 600
Har med tiden blivit lite sugen på att använda hojen även till längre turer så som semestra å annat trevligt. Förut har det mest varit kortare dagsetapper.
Just nu har jag en KTM660 så det går ju bort helt sånna längre turer.
Funderar därför lite på att byta hoj till nått som är skönt att åka lite längre på. Jag är inte sugen på stor/tung/klumpig touring cykel, hellre sportig maskin. Däremot går extrema sporthojar bort pga dyra försäkringar och kanske lite väl extrema sitt-vinklar.

Har inte så stor koll på cyklarna i detta segment men vad tror ni om cyklar som Honda 800 vfr eller Bmw F800S(tycker den är roligare än ST:n). Fler förslag på sportiga hojar som är relativt "billiga att äga" och funkar på längre turer?

/Bratwurst

satsa på en VFR eller Blackbird.. båda är kanon hojar.. dock håller jag nog VFR.en högre om du vill ha sportig körning med... en kanon hoj..

Honda 800 vfr eller Bmw F800S(tycker den är roligare än ST:n)
/Bratwurst

Kör själv en F800s och tycker den fungerar perfa för det du beskriver.
Kör lite bana, en del touring och en massa små turer(10 -30 mil) ca 1000-1500 mil / år... och lite bus!
Försäkringen och förbrukningen är ju helt klart ett stort plus.

Min bror kör VFR 800, fungerar till allt det jag skrev ovan oxå... drar lite mer, lite tyngre.

GSX1400. Den är din för 65000kr inklusive mjuka sidoväskor och tankväska. :tummenupp

Många intressanta svar.

Blackbirden är jag rädd blir lite dyr att försäkra(och kanske lite för snabb:tungan ). Risken är väl att även Suzuki Sv 1000s blir det, även om det verkar vara en riktigt skoj cykel för pengarna.
Bor inne i Örebro och det räknas som högsta permien tyvärr. Har inte riktgit hunnit fylla 30 heller så försäkringskostnaderna är betydande, där ligger ju BMW förnämligt till faktiskt.

Den nya tigern tycker jag är spännande, den gamla går fet bort. Farsan har en sån och det är INTE en sportig hoj även om det finns pulver i den. Den nya har ju inte funnits så länge och har ganska högt utgångspris så där lär man ju få vara beredd att punga ut endel. Hur ligger den försäkringsmässigt tro?

/B

Kör själv en F800s och tycker den fungerar perfa för det du beskriver.
Kör lite bana, en del touring och en massa små turer(10 -30 mil) ca 1000-1500 mil / år... och lite bus!
Försäkringen och förbrukningen är ju helt klart ett stort plus.

Min bror kör VFR 800, fungerar till allt det jag skrev ovan oxå... drar lite mer, lite tyngre.

Trevligt, låter som jag ligger lite rätt i mina tankar då :)

GSX1400. Den är din för 65000kr inklusive mjuka sidoväskor och tankväska. :tummenupp

Hmm.. lite större cykel än jag hade tänkt, tror jag.. Gillar det sportiga "stuket" lite för mycket för att nappa på den.

/Bratwurst

Last edited:
Har testat triumph sprint st och tycker den funkar,inte så jätteklumpig och det finns lite drag i den.

Ska väl gå att få en hyfsad försäkring på den med.

Annars vfr,har inte testat 800,bara 750 men den är ju rätt skön den med.

Henrik

Det finns bara en hoj för dig. HAYABUSA!!! Grym hoj med billig försäkring.:yoparty

Yamaha TDM tycker jag funkar ganska bra som alround. Jag kör iofs ingen bana eller så.
Den är inte så effektstark så den har inte så hög toppfart. Den är dock ganska rapp i accelerationen i dom lite vanligare farterna. Jag har inga problem att köra 30 mil i sträck med den. Den känns fortfarande bekväm. Samtidigt är den relativt lättsvängd och går att pina ganska hårt i kurviga partier om man vill.
-02 och senare är 900cc och har insprutning. Före är det 850cc och fuggar.
Försäkringen hamnar för mig på 5100/år efter höjningen för helförsäkring helår. Skulle tro att du hamnar något högre med tanke på att du är under 30. Bilsport-MC var billigast med otroligt god marginal.

VTR 1000 ska du ha.
Den slår vfr 800 i allt utom inköpspris.
Kan användas både ner till alperna och på kurvig landsväg.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti