Sporttourer tips.

Om lilla jag klarar av att köra en cbr 600f som jag inte ens når ner i backen på när jag stannar så lär ju du kunna klara av å köra en cbr1000f utan problem
Fast just där måste jag räcka upp handen och vifta litet. :) Min fru kör också CBR600F och jag har storasyskonet, och även om hennes hoj är tio år gammal så känns den som en RR-250:a jämfört med literhojen om man bara byter med en gång... :D Det betyder inte att en normalstor kille (och speciellt inte en stor kille) har något problem alls med vikten hos en CBR1000F, men skillnaden är rätt påtaglig.
 
Fast just där måste jag räcka upp handen och vifta litet. :) Min fru kör också CBR600F och jag har storasyskonet, och även om hennes hoj är tio år gammal så känns den som en RR-250:a jämfört med literhojen om man bara byter med en gång... :D Det betyder inte att en normalstor kille (och speciellt inte en stor kille) har något problem alls med vikten hos en CBR1000F, men skillnaden är rätt påtaglig.



Ja men de e ju fortfarande en Fjant hoj (F står för fjant) så tror ändå inte det kan va helt galet svårt att köra runt den på gatan om man får runt min hoj som e dubbelt så stor å klumpig som en r6a tex även om det säkert är stor skillnad å köra en liter hoj... lät ju på honom som att det bara skulle vara jobbigt å nästan omöjligt att svänga på gatan å så många jobbiga svängar finns det ju inte därute tyvärr.. men det är bara vad jag tror... dem kasnke e omöjliga vad vet jag jag har inte kört en cbr1000f de e nog mkt vanesak med...
 
En ofta förbisedd hoj i sporttouringklassen är Kawa GPZ1100 (ZX1100E1).
http://www.blocket.se/vi/15066249.htm?ca=14_s
Lite enklare uppbyggd än ZZR:en, men en helt ok hoj både med och utan passagerare. Sambon har nog trivts bäst bak på den av alla hojar jag ägt. Att den sedan är hyfsat billig i drift för sina 140 hästar är ju ett plus i kanten. :tummenupp

Har bara testat en kortare sväng vid ett tillfälle men håller med dig om att den är skön att köra och går riktigt bra trots att ZZR-motorn som man använt är strypt från 147 till 129hp. Man sitter ganska upprätt så den borde vara skön att köra längre turer på. :)
Annars hade jag nog satsat på en GSX1100F från början på 90-talet. En polare har en som bara går och går utan problem och den har liknande prestanda som GPZ´n. Dessutom så är det bra pris på dom.:tummenupp
 
Att ingen av dom är speciellt lätt har jag förstått. Men tänker kanske lite mer på lättkörd än rent viktmässigt. Men bekymmersfritt låter mkt bra (tycker att dom ska köras inte skruvas med). När det handlar om pengar har jag satt max på ca 25 men försöker att hålla mej runt 20...

Är själv 1,84 och väger runt 100 panner. Hade tidigare en GSX1100RW och hade inga som helst problem med den med skjuts, gjorde rejäla långturer utan några problem.
 
tror ändå inte det kan va helt galet svårt att köra runt den på gatan om man får runt min hoj som e dubbelt så stor å klumpig som en r6a
Visst är det en vanesak, jag vänder lätt min hoj på gatan även med passagerare och det är egentligen bara på de allra krokigaste vägarna som vikten känns litet jobbig.:tummenupp Det jag ville säga var bara att det tvärt emot vad man kan tro av utseendet faktiskt är rätt stor skillnad mellan CBR600F och CBR1000F i hanteringen.:)
varför inte en Triumph st??:tummenupp
Fina hojar men (minst) en budgetklass upp från det trådskaparen siktar mot.
 
Last edited:
Vet inte om du bestämt dig redan men vad sägs om den här: http://www.blocket.se/vi/15090794.htm?ca=13_s Bra pris och billig försäkring (för mig: hel/hel 4065:- halv/hel 2452:- MC-Bilsport):tummenupp
137hp och 103Nm klarar nog att kånka runt på er båda men är kanske inte den ultimata sporthojen direkt;)
 
Vet inte om du bestämt dig redan men vad sägs om den här: http://www.blocket.se/vi/15090794.htm?ca=13_s Bra pris och billig försäkring (för mig: hel/hel 4065:- halv/hel 2452:- MC-Bilsport):tummenupp
137hp och 103Nm klarar nog att kånka runt på er båda men är kanske inte den ultimata sporthojen direkt;)

Uppskattar länkarna! :tummenupp
Såg att det kom ut en annan också. En bra dag för den som ska köpa en zx!
http://www.blocket.se/vi/15080112.htm?ca=11_s
Dom är bara lite för långt bort men vem vet kanske blir en liten tripp!:)

Har annars fundeat lite på denna. Känns lite lättare att fara och titta när det är i närheten.
http://www.blocket.se/vi/14991728.htm?ca=11_s
Kanske inte helt perfekt men hos mej går funktion före form.
Någon som har nån aning om vad ett nytt lyse kan tänkas kosta?
 
Ser bra ut för det priset! Regga dig på www.cbrforum.com och surfa in på CBR1000F "Hurricane" forumet så ska vi nog kunna hjälpa dig med lyse och ev. andra saker! Där får du hjälp med allt! Garanterat!
 
Jag kör Honda CBR 1000F och är väldigt nöjd. Har av nämnda hojar bara testat GSX1100F (instabil), VFR (alldeles för liten) och ZZR1100 (för mycket vikt på handlederna) och Hondan känns bättre för mig på alla sätt. (Jag är 189 och väger 100) Hondan är en hoj med kvalitet och jag har gazzat med Radical riders och kört Skåne-Stockholm, så den passar bra till det mesta, sport och touring.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top