Sportigt?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Flera av er vet att jag inte kör sporthoj till vardags. Mitt stall hemmavid består av 2x trendiga C1:or och en stor offroad.

Jag har emellertid det så väl förspänt att jag brukar få testa andra hojar några helger/år. Nu var det dags för en flong BMW K1300S HP. Kanske definitionen av sporthoj, men sportig nog för mig.

Efter 10 timmar i sadeln idag slog det mig hur totalt olika hojåka och hojåka är.

Några reflektioner:

1.Man skall inte köra sport i tygställ och endurohjälm. Över 200 känns det lite ansträngt när hjälmen trycks upp över skallen och stället känns som en genua i styv kuling.

2. Det verkar som om det finns fler insekter när man kör sport. Jag tror jag fick alla som korsade min väg utkletade på visiret.

3. Man måste ha starka halsmuskler. Kan man få träningsvärk i halsen så kommer jag ha det imorrn.

4. Det är obekvämt och tungstyrt. Lättare att svänga med ett styre som är en meter brett.

5. Var stoppar ni alla era små pinaler? Jag körde i goretexställ med massa fickor, men var stoppar man sin dricka och sina vanliga kläder som man drar på sig när man kommer fram (om man inte skall hem)

6. Bilar bjuder upp till dans (körde ifrån 2 upp till 200, sen tappade jag en kroppsdel i taget). Ingen vill rejsa när jag kör min 1200 Adventure. Kanske lika bra det.

7. Sist men inte minst har jag kommit på att jag är GRYM på att köra fort rakt fram :D

Riktigt kul med "sporthoj", men.... Öööh. Tröttnar ni inte? Jag har i princip kört Mälaren runt idag, sen Bulten och nu på kvällen Bogan. Var kör man sen? Finns inte så många ställen där man kan utnyttja en sån hoj.

Det ultimata vore en grushoj med 180 pållar :yoparty

Man kör dem på bana. På gata är det fikatransporter.
Och är det tungstyrt satt du och hängde på styret.

För övrigt är en K1300 en touringhoj. ;)

/J

Man kör dem på bana. På gata är det fikatransporter.
Och är det tungstyrt satt du och hängde på styret.

/J

Nja, hänger på styret gör jag inte, jämför bara med mitt vanliga åk.
Men men. Idag var jag kung på vägen. Rakt fram :3freak

Måste dock se lustigt ut med nån som kommer i rallye-ställ och endurokängor på en sån hoj :)

Motorcyklar passar bäst till det de är bygda för.
Modellen i fråga bör köras till Spanien eller liknande.
I alperna är den förmodligen det trevligaste du kan sitta på,

Jag sålde min K100RS, inte för att den på något sätt var dålig, men för att det kändes onödigt att besvära den för turer kortare än 25-30 mil.

3. Japp, man kan få träningsvärk i halsen. :D

Nu är väl iofs min hoj en sporttourer, men det som är roligt med sporthoj är ju kurvor. Fort rakt fram blir rätt fort tråkigt.

3. Japp, man kan få träningsvärk i halsen. :D

Nu är väl iofs min hoj en sporttourer, men det som är roligt med sporthoj är ju kurvor. Fort rakt fram blir rätt fort tråkigt.

Det här var också en sporttourer. Kul med kurvor, men de är lika kul på min andra. Det enda som verkligen är "bättre" på den här hojen är den hysteriska accelerationen. I övrigt vetefan.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att ha en sån här hoj, men inte för att ersätta den jag har. Tror prislappen för detta ex låg på 210k ca, så just nu är det inte läge att utöka stallet :död

Det här var också en sporttourer. Kul med kurvor, men de är lika kul på min andra. Det enda som verkligen är "bättre" på den här hojen är den hysteriska accelerationen. I övrigt vetefan.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att ha en sån här hoj, men inte för att ersätta den jag har. Tror prislappen för detta ex låg på 210k ca, så just nu är det inte läge att utöka stallet :död

Skaffa bättre betalt jobb.

Nja, hänger på styret gör jag inte, jämför bara med mitt vanliga åk.
Men men. Idag var jag kung på vägen. Rakt fram :3freak

Måste dock se lustigt ut med nån som kommer i rallye-ställ och endurokängor på en sån hoj :)

Något fel gör du eller så är det fel på hojen du kört, de är INTE trögstyrda.. Jag har sett folk snurra runt på gocartbanor utan problem.

Och jag är sugen på en C1, väldigt karaktäristisk hoj det. :) Måste vara rätt skön som pendlingsfordon med.
Ska man ha nåt med sig får man nog ta ryggsäck för kortare vändor, för längre turer får man montera på sidoväskor.
Sedan kanske du föredrar BMW, verkar lite som det på ditt stall iaf, men det finns billigare alternativ än BMWs sporttourer, och hojarna varierar rätt mycket mellan vilken sida av sport och tourer de lägger sin tonvikt på. Aldrig testat en K1300S så ingen aning om hur tungstyrd den är, men kan inte påstå att min är tungstyrd alls, tex.

Bana kan va kul 1-2-3-4 varv.. Sen faller man in i tristess med samma omgivning. Alla är vi olika o tur det:D

Tur vi är olika. Själv har jag haft a-kort 2 månader och funderar på att helt och hållet lägga gatåka bakom mig. Det är inte värt att svida om till säkerhetsutrustningen och för att få samma kick som på bana börjar det bli riktigt farligt. Ska jag transportera arslet från A till B så gör jag det helst i en bil med både radio och cruise control!! Men som sagt alla är vi olika :)

/J

Fast BMW väljer att kategorisera den under "Sport" tillsammans med S1000RR.

1. Endurohjälm var jobbigt redan på en Transalp.

2. Förekommer på sporttouring också.

3. P.g.a. fel hjälm kan vi anta.

4. Pumpa däcken.

5. Tankväska.

6. Vinglar gör dom också.

7. VicKtigast.

Du är iofs van med ryck-BMW men testa en VFR1200 så får du känna hur bekvämt det kan vara med kardan, slirkoppling heter lösningen.

Har hojen gummi på fotpinnarna - isåfall är den en touringhoj!

Nä, men som flera skriver så blir det roligast om varje hoj användas till det den är byggd för. Sporthoj och textilställ, njäe. Enduro och skinnställ, njäe.
Alla hojar GÅR säkert att använda till allt men olika bra.

Optimalt vore ju om man kunde fylla garaget med en hoj för varje ändamål, något som få har råd med tyvärr.

Tur vi är olika. Själv har jag haft a-kort 2 månader och funderar på att helt och hållet lägga gatåka bakom mig. Det är inte värt att svida om till säkerhetsutrustningen och för att få samma kick som på bana börjar det bli riktigt farligt. Ska jag transportera arslet från A till B så gör jag det helst i en bil med både radio och cruise control!! Men som sagt alla är vi olika :)

Nog för att banåka är roligare än gata, men säkerhetsutrustningen kommer du ju inte undan oavsett.

Något fel gör du eller så är det fel på hojen du kört, de är INTE trögstyrda.. Jag har sett folk snurra runt på gocartbanor utan problem.

Missförstå mig inte, jag jämför bara med min andra hoj. Den behöver jag inte alls bryta ner på samma sätt.

Nog för att banåka är roligare än gata, men säkerhetsutrustningen kommer du ju inte undan oavsett.

Kanske menade att det var värt att dra på sig säkerhetsutrustningen och att det var bra mycket tryggare att brassa på på bana än på gata:krama

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup