Sportiga solglasögon

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
I brist av jobb (och kondition) får jag hålla mig till cykel denna säsong.
Därför är jag på jakt efter glasögon med lite sportigare design men de jag hittar på hemsidor med cykel-tillbehör har bara glasögon som kostar runt 1000kr och det är inte intressant.

Är det någon som har tips på sidor som har lite billigare glasögon som lämpar sig för en lite mer aktiv fritid.

Davey,
de där var fan inte så dumma! Kan bli ett par att ha i skogen. Inte så sugen på att misshandla Oakley-glajjorna därute, men ett par Feltema med UV-skydd behöver man ju inte direkt gråta över de första sju paren som man sätter sig på. :tummenupp

Last edited:
Det finns ett par skyddsglasögon som faktiskt ser riktigt bra ut som har lätt gultonat glas, många cyklister använder dom, jag använde dom när jag flög modellflyg, det gula glaset ger bra kontrast..

Tror dom kostade under femtiolappen.

Peltor som inte kostar mer än sådär 5-600 spänn. Finns i välsorterade butiker. Jag tjackade mina på Flinks järn.

Jag är sjukt nöjd med mina!

Titta in på swedol, där finns det glojärn som kanske funkar till rätt pris.
Jag tänker på 3M och peltors slimmade varianter.

Swedol glasögon

Kan även tipsa om solgalsögon till skäliga priser?

eftersom man oftast supersönder dom eller får dom förstörda av ungen (2 år) så räcker det med att lägga ett par hundralappar på dom. Har ganska ljuskänsliga ögon så jag använder dom ganska ofta. Dom behöver därför inte vara så "uppseendeväckande" eftersom jag inte har dom för att vara ball...som många verkar tro.

Ebaytips går utmärkt :)

Har bara inte koll på vad man ska ha, nu. Mina senaste köp har varit helt åt helvete dåliga...

Är det inte så att UV-ljus har sådan våglängd att det reflekteras vid minste lilla glas och således räcker det med vad som helst för att få UV-skydd?

Kan även tipsa om solgalsögon till skäliga priser?

eftersom man oftast supersönder dom eller får dom förstörda av ungen (2 år) så räcker det med att lägga ett par hundralappar på dom. Har ganska ljuskänsliga ögon så jag använder dom ganska ofta. Dom behöver därför inte vara så "uppseendeväckande" eftersom jag inte har dom för att vara ball...som många verkar tro.

Ebaytips går utmärkt :)

Har bara inte koll på vad man ska ha, nu. Mina senaste köp har varit helt åt helvete dåliga...

Knata runt bland alla sportbutiker (stadium, intersport etc) i krokarna, de brukar rea ut brillor mot slutet av sommaren. Brukar alltid finnas några modeller som inte är sjukt snabba...

Last edited:
Finns det verkligen inga snygga solglasögon som lämpar sig till aktiviteter av annat slag än lattedrickande? Typ pilot, wayfarer eller nåt. Oakleystilen är ju bara så otroligt ful.

Jag skulle vilja ha ett par brillor med ett band mellan bågarna där bak så att dom bara glider ner runt halsen när man tappar dom.
Man kan ju ge sej fan på att dom alltid ska flyga av när man är ute på sjön också, just därför jag vill ha sådana.

Har gjort åt 5 par brillor i år :gnissla

Jag skulle vilja ha ett par brillor med ett band mellan bågarna där bak så att dom bara glider ner runt halsen när man tappar dom.
Man kan ju ge sej fan på att dom alltid ska flyga av när man är ute på sjön också, just därför jag vill ha sådana.

Har gjort åt 5 par brillor i år :gnissla

Senilsnören är ju på modet nu igen sådet är bara o tjöp.

De som jag nöter mest på just nu är ett par "fiskeglasögon" från Biltema. Framförallt så gillar jag att de har polariserande glas så de tar bort en del irriterande reflektioner (om det t.ex. just har regnat så att asfalten har blivit blöt och solen sedan kommer fram). Dessutom så verkar de tåla en el del misshandel efter som de stått ut med mig i ett par år nu.

Har några från statoil...kostar inget, ser ut som skit men dom känns knappt när man har dom på sig. Funktion före prestige gör livet gott många gånger om!

Var på OnOff och fick tag i tre par för halva priset. Sen hur snygga dom är får väl omvärlden avgöra...

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026