Sportiga hojar för storväxta förare?

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Vill köra sportigt ett tag nu. Problemet: 198 cm lång och över 100 pannor. Vad sitter man hyggligt på när man är så lång?

Det finns tidigare trådar i ämnet, de brukar mest innehålla svar i stil med "jag har en R1 och det funkar bra". Självklart, alla spelar tvärnöjda sitt eget hojval, men lite mer uttömmande svar än så vore bra... och småväxta personer har inte rätt förutsättningar att svara på frågan. Med småväxt menar jag alla som är under 190 cm :tungan

Vad jag specifikt undrar är:
  • Har någon i min storlek gjort någon "studie" i ämnet och jämfört flera sporthojar med varandra i detta avseende?
  • Vad funkar bra och vad funkar sämre? Knän som tar i kåpor etc...
  • Vilka hojar ser inte ut som minimoto när man sitter på dem? (alla kanske gör det?)
  • Någon tvåmetersperson som har bilder på sig själv på sporthoj?

Justja, defintionen på en sporthoj... Detta har man väl på SH aldrig lyckats enas om...? :)

Jag menar i alla fall moderna (2000-tal) hojar med MINST 100 hk, bra kurvtagare, smidiga och inte för tunga, bra fjädring och rejäla bromsar, sportig körställning... nåt som fattas? :)
 
Mitt tips är att prova en ninja zx 9 1998-2003, den har snällast sittställning av "supersporthojarna"
 

Tack för tipset men inte direkt ett svar på vad jag undrar över. Är du lång och har studerat hur man sitter på den? Vad har du jämfört den med?

Och nej, den går bort. Fel hojtyp och jag gillar den inte riktigt. Då är din TL1000R betydligt närmare i hojtyp i så fall. ;)


Nej, den är inte så bra. Betydligt sämre för en lång person än exempelvis både blackbird eller zzr 1400.

Jag skulle vilja ha lite mer utförliga svar, som t.ex. VARFÖR en hoj är bättre än en annan... av någon som verkligen ÄR lång och faktiskt TESTAT.
 
Last edited:
Honda Blackbird är ett alldeles utmärkt val för dig som är storvuxen.

Har en själv och stortrivs, sitter mycket bättre på den än på busan iaf..

Funkar på bana oxå :)
 
Honda Blackbird är ett alldeles utmärkt val för dig som är storvuxen.

Har en själv och stortrivs, sitter mycket bättre på den än på busan iaf..

Funkar på bana oxå :)

Av de sportiga i den "tyngre skolan" jag testat så har jag samma erfarenhet. Stort plus på blackbirden i den jämförelsen. ZZR 1400 har jag bara torrbrutit, men även den verkar bättre än busan. Det jag möjligen har emot dessa hojar är vikten. Men blackbird är helt klart ett alternativ! :tummenupp

Jag har nyligen testat några av den lite "lättare" skolan också, som RSV Mille och SV1000s. De funkar faktiskt nästan fast med liten fördel SV. Känns bra men det är minimotovarning. :) TL1000 skulle jag vilja testa någon gång, men har inte haft möjlighet. Det är i denna hojkategori jag skulle vilja hitta fler alternativ. (en slump att de nämnda är twinnar, det måste det inte vara)
 
Last edited:
Ja är 191 å väger 100 kg... rent gennerelt kan man nog säga att alla nyare sporthojjar 04 å frammåt känns pyttesmå om man åkt nån annan hoj innan.

de handlar bara om att köpa en å lära sig gilla den. visst är de trångt men när man börjar åka mer aktivt tänker man inte på de..

ja åker själv gsxr 1000 06a och visst de är nog den hojjen som upplves minst av sina syskon. men jag gillar hojjen så de blir den.

om jag får välja vilken jag satt bäst på så var de r1 04 å frammåt. mycket finare benvinkel på dem och upplevs som större körställning.


vill du ha äldre hoj så är gsxr 1000 01-02 kanon hoj som känns och är rätt stor å sitta på.

tyvärr byggs ju inte hojjarna för oss nordiska vikingar...:) man skall helst vara 1.75 å väga 70 kg...:)
bara gilla läget å åka. att man ser ut som man åker minimoto får man ta., de glömmer man fort när man väl kör.
 
Är 193 och väger 130

Kawasaki zx9r -96 satt jag som gjuten på. Finns väl oxå fotpinnar att köpa så man kan ändra knävinkeln lite på oxå.
 
Jag hade en Triumph Daytona 955i med 148 hk - den satt jag hyffsat bra på, är 190 och vikten har rört sig mellan 90 och 125 kg genom åren...

En GSX-R 750 från 2003 hade jag också, och i och med att skålningen på tanken var rätt kunde jag byta fotpinnar och få till en vettig körställning (valtermoto fullt justerbara pinnar - dyra men bra).

Nu kör jag inte sporthoj längre, i stället har jag en KTM 950 supermotard som dom korta inte vågar sig upp på ;) Den är bekväm och skoj i stadstrafik och mindre vägar (typ bogesund), men går inte mer än 199.4 km/h trots 100+ hästar på bakhjulet...
 
Måste faktiskt säga R1, jag har aldrig suttit så bra som på den och jag är en bra bit över 190 - men inte 200cm... Dock en bit under 100 pannor!

Den ser ut som en fiddy, men det finns inte en sporthoj som inte gör det när vi talar om våra längder. Man kan liksom klappa framdäcket samtidigt som man är nerkrupen bakom kåpglaset.

Buell sitter jag faktiskt fint på också men det är knappast en sporthoj - även om HD-folket hävdar så.

Sämsta jag suttit på var faktiskt en Blackbird, när knäna slog i kåporna var det 20cm mellan pung och tank - DET är scary!
 
Jag är 187cm och sitter hyggligt på 954:an måste jag säga. Gick ifrån touringmaskinen no1.. VFR 750 till 954:an. Var först lite skeptisk. Men sittställningen tillåter längre körsträckor även på 954:an. Snällare benvinklar samt bättre kåpor än på dem flesta andra sporthojar.

Det är min åsikt.. provkör gärna en om du kommer åt!
 
Kan du tänka dig att åka nåt med personlighet så snegla åt en speed triple. Har själv en dylik och är allt annat än småvuxen.
 
Sämsta jag suttit på var faktiskt en Blackbird, när knäna slog i kåporna var det 20cm mellan pung och tank - DET är scary!

:gnissla Ojdå, jag upplevde inte detta. Alla är olika byggda, och det kan även bero på knäskydd och hur man sitter med fötterna på pinnarna etc.? Nog kunde jag få knäna i kåpan men då satt jag dikt emot tanken. Går att lösa med plastfilm mot nötning om man bara sitter och snuddar. Men tar det i ordentligt går ju hojen bort... måste testa igen och se.

Kan du tänka dig att åka nåt med personlighet så snegla åt en speed triple. Har själv en dylik och är allt annat än småvuxen.

Jag gillar uppsynen på speed triple, liksom ljudet. Har aldrig reflekterat över att det skulle kunna vara ett alternativ... hmmm... tåls att tänka på.
 
Last edited:
Jag är 195cm och trivs väldigt bra med min KTM Superduke. Har även haft en Gsxr 750 -00 som jag satt bra på.

/Henke
 
B-king kan du glömma på en gång, benen spretar åt alla håll..
Inte en chans att få in benen under den jättestora och helt onödiga plasten på tanken..

R1 kan du också glömma, iaf dom tidiga.

ZX10 tyckte jag också var totalt värdelös för normalväxta (190+), vart bara en jättekort provsväng.

Ktm Rc8 har jag bara torrkört men jag tyckte den var förvånansvärt rymlig.

Jag (199,3 cm lång) kör ju själv en Blackbird som är som klippt och skuren för mig, när skrevet tar i tanken snuddar knäna i kåpan. Helt klockren hoj på alla vis!

Lucius, hur i fridens dagar ser du ut då du lyckas få knäna att ta i först?
 
:gnissla Ojdå, jag upplevde inte detta. Alla är olika byggda, och det kan även bero på knäskydd och hur man sitter med fötterna på pinnarna etc.? Nog kunde jag få knäna i kåpan men då satt jag dikt emot tanken. Går att lösa med plastfilm mot nötning om man bara sitter och snuddar. Men tar det i ordentligt går ju hojen bort... måste testa igen och se.

Det jäkliga är att jag provsatt den i jeans... Inte ens knäskydd på stället alltså!

Detta var en 2001:a, vet inte om den har ändrats sedan dess? :va

R1 kan du också glömma, iaf dom tidiga.

Jag (199,3 cm lång) kör ju själv en Blackbird som är som klippt och skuren för mig, när skrevet tar i tanken snuddar knäna i kåpan. Helt klockren hoj på alla vis!

Lucius, hur i fridens dagar ser du ut då du lyckas få knäna att ta i först?

Inte en aning, se inlägget innan!

Min gamla retta var en -03:a!
 
Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top