Sportig nakenhoj?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nu kommer väl de flesta att skriva att man inte kan köra bana med nakenhoj.
Och visst. jag förstår oxå att det inte är optimalt.

Det jag undrar är om någon gjort det och kan tipsa om en nakenhoj som är lite "sportigare"?

Har kört en del gokartbana med min Hornet 600, och där funkar den skitbra.
Även kört storbana, och den kändes helt OK, men dock lite onödigt instabil på nåt sätt.

Jag är helt såld på nakenhojar, och har helst en sån då jag kör mkt gata oxå.
Sitter och har ångest redan nu (och kommer fortsätta med det hela vintern) över vad man ska ha för nåt.

Så, finns det någon naken, helst 1000cc som funkar OK på bana? Gillar FZ1-n som exempel. Eller måste jag köpa en kåpförsedd hoj "som alla andra har"?
Nån som har erfarenhet?

(värt att tillägga är att jag inte har några ambitioner alls att bli sjukt snabb. utan mer att ta mig runt och ha jävligt kul, men fortf. kunna prestera utan att bli för begränsad av hojen).
 
har kört bana en gång med min FZ6:a S2. Funkar skitbra. Den är stabil som berget i hög fart (215 som max med en elefant i sadeln). Jag fick lite gung i chassit vid viktbyten (flyttade röven från ena sidan till den andra) men vet inte om det är för att jag är för fet, eller gör det lite fel, eller nåt annat.Tror det ska gå långt innan man når hojens begränsningar, även med en naken. Jag antar väl att fotpinnarna tar i lite tidigare än på en supersport, och pressar man riktigt hårt kan man få i sidostödet ocskå.

Jag tror att en FZ1:a skulle varit lika bra. Motorrad testade nakenhojar nåt nummer sen och de tyckte att markfrigången i FZ1:an var otillräcklig om man skulle pressa den, men jag testade idag, och den är ganska stum, ger inte efter när jag sätter mig.
Är du inte ute efter att slå några banrekord, och kör för att det är roligt, så varför inte med en naken, där du också kan få en helförsäkring som gäller vid bankörning ? :)
 
Har kört bana med min Speed Triple 1050 - var riktigt roligt och det fanns krut så att det räckte!
 
Tuono ska funka klockers på bana :tummenupp, jag tror du kommer ha svårt att hitta en roligare hoj.
 
lägger min röst på superduke eller speed triple
 
Kawasaki Z1000
Gott om kraft och vrid i den. Dessutom mycket smidigare än FZ1.
Naket och hyfsat sportigt.

Street Triple en ganska rå hoj men den är dock inte lika sportig som Kawan.
CB1000R borde eventuellt vara ett alternativ. Dock tycker jag att den är lite seg.
SuperDuke är även den en kompetent hoj. Skulle vilja säga att den kanske är den bättre av de tre senaste.

Men som den Kawa-nörd jag gått och blivit röstar jag för Z1000. :tungan
 
Jag och många (MÅÅÅNGA) andra med SuperDuke kör mkt bana, funkar alldeles utmärkt. Rolkigare att steka R1:or med en effektsvag nakenhoj än ett annat effektmonster.

En bekant kör Street Triple och är (om än marginellt) snabbare än nästa bekants Daytona 675.. Båda är duktiga och kör snabbt gatåkartempo (med marginal snabb grupp bandagar).

Har du inte kört så mkt är det nog lättare att få upp tempot på en hoj du är bekväm med. Effekten är ofta mer tillgänglig än på sporthojar vilket gör att du kan ge ditt max mkt tidigare.. Jag kör ofta om sporthojar... men är rakan för lång kommer de igen på mitten nånstans. Men det får man leva med och bromsa om dem sen istället :D!

(Fast nu kör ju jag bara långsam grupp bara för att få vara snabb :mattias (ironi))
 
banhoj

Om man har för mycket pengar så torde Ducati streetfighter S med öhlins och traction control vara som gjord på bana

Annars skulle jag lägga pengarna på en speedtriple alt touno
 
det har talats om Z1000, och visst det är en helt underbar hoj på många sätt. på gata är den grymt underhållande men på bana räcker den inte till. har haft en sådan själv och kört lite på bana vilket inte fungerade så bra. skall du köra mycket på bana och försöka köra någorlunda fort så tycker jag inte att detta är ett vettigt alternativ.
 
Superduke R är raceklar med bl.a styvare fjädring, styrdämpare, stålomsp....
går desutom att försäkra genom bilsport mc som gäller på bana (inte bara SMC kurser som övriga bolag).. Gäller ej tävling.
Grym hoj med grymt vrid.
minus: fartvind
 
fz1, z1000,cb1000r, SV 1000 n, sen har du ju även större SM KTM har flera modeller, du har Ducati hypermotard, streetfightern dito, eller en streetfighter av en "vanlig" sporthoj. Bara fantasin som sätter begränsningarna:tummenupp
Jag har kört sporthoj massor av bandagar och jag har kört även min fz6s på många bandagar, den fungerar med, finns nakenversion av den, visst är den lite effektsvagare så du kan bli passerad på långa rakor av vissa, samt lite "mjukare" när man provocerar på, men väldigt följsam och komfortabel trots det börjar gå undan:tummenupp

Superduke R är raceklar med bl.a styvare fjädring, styrdämpare, stålomsp....
går desutom att försäkra genom bilsport mc som gäller på bana (inte bara SMC kurser som övriga bolag).. Gäller ej tävling.
Grym hoj med grymt vrid.
minus: fartvind

Gäller bandagar för övrigt med OM det inte är träning inför tävling eller tävling..Jag har dem, det känns rätt tryggt.:)
 
Last edited:
Måste säga det. Hade en Z1000 innan mina Super dukar. Går inte att gämföra dessa om vi pratar bankörning. Kawas fjädring hänger inte alls med inte ens för mig som har person bästa på1.20 på gelleråsen. Den gungar och bromsarna mattas väldigt fort. Med super duke finns inga problem alls för mig. Den är skitkul helt enkelt. Så ska du åka bankörning välj inte Z1000! Du kommer bli besviken. Det ÄR an landsvägs maskin där är den bra.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top