Sportig kurvmaskin för runt 10 000 kr?

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Ort
Örebro
Hoj
GasGas EC 300 -10
På något sätt har det blivit så att jag sätter resande före hojåkandet :va.
För att få pengarna att räcker till häftiga upplevelser föra båda dessa intressen, behöver jag tips på roliga hojar för en billig peng.

Visst gillar jag att köra riktigt fort, men hojens främsta syfte ska vara goda kurvegenskaper och med tillräckligt bra prestanda för att platsa på en bankörning eller liknande (Långsam grupp).

"Kravlista"
Hojen ska kännas okej att köra med mina 189 cm och 95 kg.
Det är en stor fördel om hojen går att klassikerförsäkra.
Runt 100 hk.
Naken- eller kåphoj.

Bring the tips on! :banana

(Jag har grym utrustning, så den behöver vi inte prata om.)
 
med dem kraven så....
du får nog öka din budget lite??
 
med dem kraven så....
du får nog öka din budget lite??

Var hamnar jag enligt dig?
Vad skulle du köpa?

Jag är främst ute efter personliga erfarenheter och tänkte att det kan finnas hojar som är roligare än de ser ut.
 
cbr600f 87-90 (89-90 har mer effekt), kan du efterhand lägga 5-6000 på däck och fjädring har du en riktigt fin kurvpiskare.
 
Min erfarenhet lyder så här, köp en hoj i bra skick om du vill åka. Den behöver inte vara dyr men en hoj "med lite fix" drar snabbt iväg i servicekostnad.

Jag köpte en gpz 750 från 83 för 9 000, det var ett för högt pris så här i efterhand.
Följande har jag gjort för att få den i bra maskinellt skick:

honat cylindrarna
ny packningssats
nya kolvringar, kolvbultar med clips
slipat in ventilerna
shimsat in ventilspelet
nya bromsskivor och belägg
nya bromsslangar
nya däck
nya hjullager
nya packboxar i framgaffeln
bestyckat om förgasarna
byggt manuell kamkedjespännare
bytt en kåpa vid växelgenomföraren
nytt kåpglas
bättre begagnad kåpa som måste lackas

plus att det är en del småpill kvar, och då kommer hojen fortfarande se rätt medfaren ut rent kosmetiskt.

Det hade varit billigare för mig att köpa en hoj för 20 lapp direkt, och då har jag gjort allt arbete själv och beställt delarna från billigaste stället jag kunde hitta på nätet.

Men jag har lärt mig massor :gnissla
 
Jag har en ZX9R 1994 som gått ca 5000 mil i mkt fint originalskick som jag funderar på att sälja. Kan inte flytta med mig allt:gnissla
Har varit avställd sedan 2007, ramlager, topplock mm är bytt.
Dock skall kamkedjan och ventilerna justeras och bakdäck bytas men sedan är det bara att gasa.

Pris 15k
 
Låg budget + bra hoj = Honda VFR750

Alla dagar i veckan. Dock få du öka budgeten till 20 k
 
Honda CBX750F, Suzuki gsx 1100 eller Kawasaki GPX 600R från 80talet, så får du ner försäkringskostnaden pga åldern också
 
Hur tycker du att man skall skriva en annons då när det följer med mkt grejer? :krama

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=239427

Kommenterade bara som jag läste annonsen..
Till det priset, trodde jag inte man skulle få annat än fulmeckat skräp:tummenupp

Ungefär som Josef's (#13) svar i den tråden.

Just det här exet skulle jag kolla noga innan jag slog till, säljaren ger ett ganska oseriöst intryck när han hävdar att den orginal bara gör "ca 120 KMH". Dessutom har R-modellen helkåpa orginal vilket gör att man misstänker att hojen varit omkull ordentligt. Kolla sådeles styrstopp gaffelben och annat som kan visa tecken på allvarliga skador.

//
Benny
 
Köpte nyligen en Yamaha FZR1000 '88 för 10k. Den är rätt kul med sina 139hk och classicförsäkring..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top