Funderar på en Hyosung GT 650

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Har suttit och tittat på blocket en del och har hitta en lite ombyggd Hyosung som jag vart sugen på.
Nu till frågan här hyosung bra eller dåligt val ??
Nån som har bra svar på detta snälla svara då mej =)

Tack på förhand Kakan

Mkt hoj för pengarna är det vart fall. Den är helt okej om man tar med priset i bilden. Tycker du om den så tycker jag du skall köpa den.
Se till att den är seriöst skruvad och inte sönderskruvad. Dynojetkiten brukar inte hålla hur länge som helst och en del tycker att det är djävulens påfund. Jag har haft en dynojetad båge och hade personligen inga problem eller andra negativa iakttagelser.

SV650 är inte helt olik så den kan du ju titta på också om du gillar storleken och motorkarraktären. Dock får du punga ut lite mer pengar men kanske får lite mer kvalite.

Last edited:
Den har (förmodligen oförtjänt) dåligt rykte, men dom är så billiga att jag skulle chansa.

Däremot ska du nog inte räkna med något andrahandsvärde.

Någon tidning testade den ju (bike?) mot någon mycket dyrare japan och det var mest obetydliga detaljer som var sämre på koreanen...

Grannen har en Hyosung och han är helnöjd med den förutom att den har en tendens att vara väldigt nervös i höga farter och vilja vobla. Jag har dock ingen aning om vad han har för däck eller lufttryck.

Men i övrigt så är han nöjd med den. han har köpt den ny och har inte gjort mer än standard service på den.

Känner en som har en sådan.
Ända negativa enligt henne är att den är "lättstyrd"/nervös över 120km/h.
Borde kunna hjälpas med styrdämpare eller någon liten kåpa fram kanske.

:tummenupp Låter ju bra de här, de var väll priset som jag vart lite paff över när jag såg det =)
Hmmm nu är de inte så ofta lilla jag ligger över 120 så då borde jag klara mej :D
Jag behöver en hoj som är lätt och smidig då jag bor mitt inne i stan men åker ca 8,5 mil tur och retur till jobbet. Och sen blir de nog lite annan vägkörning också. Den jag har hittat ska dom ha 25.000:- för och de känns som ett bra pris då jag inte vill lägga så mycke på en hoj som kommer stå ute.
Detta är annonsen jag kollat på;

http://www.blocket.se/stockholm/Hyosung_GT_650_R_GT650R_Suzuki_SV_650_FYND_33160010.htm?ca=11

Här får du lite kött på benen
[YOUTUBE-ID]mETGJ8nQj4w[/YOUTUBE-ID]

Neeeeeeeeejjj för i helvete !!!!!!!! Köp en
Riktig hoj istället ..........

:tummenupp Låter ju bra de här, de var väll priset som jag vart lite paff över när jag såg det =)
Hmmm nu är de inte så ofta lilla jag ligger över 120 så då borde jag klara mej :D
Jag behöver en hoj som är lätt och smidig då jag bor mitt inne i stan men åker ca 8,5 mil tur och retur till jobbet. Och sen blir de nog lite annan vägkörning också. Den jag har hittat ska dom ha 25.000:- för och de känns som ett bra pris då jag inte vill lägga så mycke på en hoj som kommer stå ute.
Detta är annonsen jag kollat på;

http://www.blocket.se/stockholm/Hyosung_GT_650_R_GT650R_Suzuki_SV_650_FYND_33160010.htm?ca=11

Den ligger ute här på SHs köp & sälj också såg jag.

Se till att du har någon firma i närheten som kan lite Hyosung, kan vara bra om det händer något allvarligt. När jag körde Hyousung så tog Jofrab in delar till dessa cyklar om jag inte minns fel, dvs. närmsta Granngården kan i princip lösa reservdelar.

Jag körde 125an, samma kåpor, tank, reglage osv. som på 650n. Jag var nöjd med min och hade inga egentliga "märkes-beroende" problem.

Köpte min -04 begagnad för 25papp(då hade den rasat från nypriset på 45papp på 2 år) och sålde den för 15papp 2 år senare. Inget vidare andrahandsvärde, men det är mycket hoj för pengarna!

Kör hårt :yoparty

Den är rätt lik en SV 650. Något sämre fjädring och lite billigare känsla på reglage och så men det får man räkna med med tanke på priset. Prisvärd maskin är det iaf.

Just det här exet skulle jag kolla noga innan jag slog till, säljaren ger ett ganska oseriöst intryck när han hävdar att den orginal bara gör "ca 120 KMH". Dessutom har R-modellen helkåpa orginal vilket gör att man misstänker att hojen varit omkull ordentligt. Kolla sådeles styrstopp gaffelben och annat som kan visa tecken på allvarliga skador.

Vissa försäkringsbolag skulle kunna ha en annan premie för R-modellen eftersom den kan anses vara sportigare med sin helkåpa. Det är kanske inte så troligt på en så pass ovanlig modell men kan vara värt att kolla.

edit: Parkera inte ute allt för ofta, skruvar och sånt tenderar att rosta rätt snabbt.

Last edited:
kompisen hade en GT650 R o den rasade andra turen vi körde.iof en begagnad men i bra skick. ena kolven va typ borta o topparna va kassa,vattenpumpen gick åt pipan m.m. körde kanske något hårt en stund med den men inget överdrivet men det pallade den inte med tyvärr....vet inte om det va något annat fel iom det blev ett sånt total ras på den. kom att hans styv pappa tyckte att han kunde hoppa över ena servicen för han sa den va onödig....hans styvpappa är en van hojåkare men kan kanske lite för "mycke" ibland. finns risk att det va därför den rasade så totalt.

Last edited:
Själva märket är väl bra, hade en Hyosung när jag var liten, fast en 4hjuling, den gick bra hela tiden och var bra pris , gick back 3 tusen i andrahandsvärde på 4 år :) köpte för 10 tusen, och sålde för 7 tusen

Jag har en hyosung gt650
trevlig mc för det priset, jämfört med min kompis er-6f så är detaljkvaliten sämre. När vi är ute och kör så är dom jämn snabba i lägre farter (under 110) men hänger inte på i högre hastigheter (hans har kåpa och min är kåplös). Det som står i annonsen du länkar till förstår jag inte riktigt då min orginal gör väl ca 200km/h om topphastigheten spelar någon roll.
Kan tycka att bromsarna kunde vara bättre, men duger.
Possitivt är att för mig är den väldigt billig att äga ger 1800kr i helförsäkring/helåret. Är lättkörd och trevlig att köra.

Oj oj, kul tråd om mitt seriösa bygge som jag hållt på med sedan 2007. Som vanligt här på sporthoj går man inte på fakta utan svävar lätt ut. Hade du velat vet nått om hojen hade bara varit o fråga. Jag vet mer eller mindre allt om den modellen sen jag gjort en del förbättringar. Då jag haft många olika hojar och köpte den mest för skoj och som alla säger det goda priset spelade väl in. Grejer att anmärka på en original har värdelös väghållning, dåligt drevad, rost undertank som standard, analog instrumentering = ush, äckligt styre o hålla i, gaffel med fjädrar som inte är tillverkade rätt så att de gnaver upp metalspån i inloppen, osv osv. Motorn går iof fint men det fanns en del som blev utbytt från fabrik på -04:ans modeller. Generalagenten i Sverige ska vi inte prata om, som inte tar mkt till ansvar. Däremot finns det en kille i SKorea som lever på att skeppa delar direkt från Hyosungs fabrik till rimliga priser världen över. Vilket har gjort att det är lätt och billigt att få tag i delar. Så gafflen är bytt just för att den oftast har det felet som inte generalagenten vill stå för och menar på att det inte är så farligt, därför köpte jag en ny och köpte willbers KIT fjädrar som inte orsakar detta då de är hornade i hörnen och inte bara avkapade med en vinkelslip :) och hårdare olja. Bak dämpare är ditt satt för 6400 kr och special fjäder med gas för bli av med det sunkiga svajet, som tidigare nämt är den nervös vid fullt pådrag ut ur kurva och en styrdämpare är väl det ända som saknas nu. Vad jag försökte förmedla med 120 kmh texten var att den är mycket mer piggare nu och svara mycket bättre upp till 170 gör givetvis mer men omkörningar och annat kul blir enklare, innan så upplevde jag den som seg och det känndes jobbigt o köra motorväg med den. Samt det äcklig styret/fastlimmade handtagen belv snabbt utbytt till ett fatbar med progrip med hantagsvärme för tidiga och sena höstar. All el till lampa och hastihetsmätare är dragen med vattentäta bilkontakter som är lödda och har krympslang i ändarna, samt skydds strumpa för att motverka kabelnav alltså inga sockerbitar eller sån skit. Sensorer som finns är vatten, hig/low beam, varvstop, neutral, utbytt cykeldator till trailtech vapor och med dash kittet för att få integrerade lampor. Nytt bakdäck inte heller billigt, lättat drivpaket för att få bättre drevning mot orginal, ISR bromsar och skivor för bättre bet (följer inte med i priset), black pearl lack från freddys lackerare för ca 12000 kr svart så klart :), 2bros slipon (följer inte med i priset) dyrt nytt, AIS-kit för att få bort avgas reningen för bättre avgasvärde vid bänkkörning. Finns även hugger och undertray i samma färger som övrig kulör på hojen (följer inte heller med i priset). Hojen säljes för att den blivit ståendes då jag bara pysslar med Roadracing nu och har inte haft tid med den, totalt bygg pris landade runt 100 000 kr med inköp av hojen, finns en massa kvitto och den är servad på en riktig verksta som kan ventil justera och byta olja och inte en moppe verksta som Hyosung oftast är kopplade till här i Sverige. Den är inte bes som den står nu utan kom och hämta pris då den ligger ute som till samma pris som en utan allt detta. Den har heller aldrig varit omkull eller på bana även om man kan tro det med all denna utrustning, men då man ser den förstår man, då det inte finns några repor och extra mkt klarlack samt att serienr taggen på ramen har skyddsplasten kvar. Kort och gott en rolig hoj som nästa ägare säker få glädje av då allt som är tråkigt är åtgärdat.

Om man förlorar 10k på en hoj för 25k på två år så tycker jag inte det är nåt att bli upprörd över. Faktum är att för det priset har man råd att komplettera med en extra hoj i reserv eller för annat användningsområde :D

Billig att köpa, billig försäkring, lättservad och inte så mycket elektronik som kan rasa tycker jag är saker som talar för ett köp. Trimningsgraden brukar vara relativt låg så även om materialvalen inte alltid är de optimala så... Don't overengineer it :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT