Sportig hoj för två

"Jag är ute efter en sportig hoj som är kul att köra själv på, gärna på kurviga landsvägar, som har har krut i motorn när det behövs."

Kan hålla med om Fazer o tipsa om FZ1-S som är vidare-utvecklingen.

"Sen är mitt andra önskemål att det ska vara möjligt att dra ner i Europa med tjejen där bak, åtminstone en gång om året."

Europa hade jag i bakhuvudet när jag köpte cykeln, dock utan planer på tjej. Men de som har åkt med bak säger sig ha suttit bra.
 
Last edited:
Partisk kanske...

Men, av de hojar jag suttit på o provkört, så skulle jag om plånboken inte styrde, välja ZZR1400. Den är stabilare o svänger än kvickare än Blackbirden.

Till skaran som jag skulle kunna tänka mig har vi den något äldre Yamaha Thunder Ace, Britternas Sprint som någon nämner, BMW K1200? eller Ducati ST3/ST4 eller VFR 800. Det som skiljer dem åt förutom motorkaraktären är sittställningen. Sprinten, Ducatin, BMW'n o även VFR'en har en mer upprättsittande sittställning.

Gillar du lång snabb touring, då är det framåtlut. Lång mer komfortabel = mostasten. Min BB använder jag på BKK'er och det går bra även om fotpinnarna skrapar i lite väl tidigt.
Men 'Come on katten... de svänger ju' :banana

Spättan... :tuttar Ja är de inte allt för långa sitter de bättre på en lite större hoj. Kolla höjdskillnaden mellan förare o passagerarens dyna. Detta kan vara avgörande för er båda. Blackbirden har väl tilltagen plats för föraren, vilket gör att spättan lätt åker ner halvvägs om de inte är berädda o nyper m benen.

Vad är prio? Köra själv o sportigt o ibland långt eller ha med tjejen allt som oftast? Gillar hon sportig eller bekväm körning?.... Tål att frågas :D

-Prova... Lycka till m ditt val :tummenupp
 
Last edited:
BMW om du ska åka långt!
Inte så sportig kanske men min R1150RS tycker jag funkar bra.
Mycket bra om man åker två.
Stoora packfickor finns!
 
Jag och tjejen åkte på min r1 300mil på 5dagar genom norge i sommras. Fungerade klanderfritt
 
Hur sitter de egentligen?

½OT. Hemma på min gata i Tungelsta, där ser jag sporthojarna rulla mot bulten så fort solen skiner. Något som slår mig är att damerna sitter som ryggsäckar på föraren. Vad händer egentligen när man ställer sig på hejdarna då? Sitter skjutsen kvar utan en tving som håller ihop knäna?
Och vad händer med tyngdpunkten när man åker så?
 
Slår ytterligare ett slag för Thunderacen. Funkar bra med passagerare om de bara inte är för långa och har saknar böjbara knäleder. (är själv 182cm och funkar hur bra som helst för mig att sitta bakpå). De är ca 20-30 kg lättare och smidigare än b-birds och busor. Pulvret i motorn räcker för de flesta (145hk). Och kanske de bästa av allt. Den är betydligt billigare i såväl inköp som försäkring än b-birds, busor, zzr 1400 och de flesta andra hojar i supersport-tourer-klassen.

Men det är klart T-acen toppar ju "bara" 260 km/h... ;)
 
Last edited:
Dra ner i europa med skjuts och samtidigt var kul på småvägar...

-Tänk: helkåpa, 25 mil mellan stoppen på a-Bahn blir jobbigt annars och man ledsnar snart.
-När man väl kommer ner skall man kunna köra småvägar också,-tänk hanterbarhet.
- Två skall få plats och desutom packning. (sidoväskor, tankväska,toppbox)

Blackbird: bra på motorvägen, lite förhöjd kåpa som komplement så blir den finfin, många som kör långfärd med passagerare.
VFR:- sägs vara hojåkarnas columbi ägg, funkar suveränt på långfärd, på bana, till korvmojjen, till jobbet ja överallt. Möjligen är den lite spinkigare än blackbird
Hayabusa: sägs vara smidigare på kurviga vägar än BB, stor, snabb,ful...
K1200rs: se blackbird men har justerbart kåpglas, bottendrag, lite klumpig (eller?)
K1200s -modernare, bra högfartsmonster, sämre med packmöjligheter, sportigare än rs:en.
FJR1300 är mycket vettigt, betydligt sportigare än den ser ut men man sitter bra, fina väskor och bra kåpor, ett bekvämare alternativ till övriga men går ha riktigt roligt med.

GLÖM allt som inte har helkåpa/rejäl halvkåpa.
 
Kolla Ducatis utbud , dom har åtminstånde smidiga hojar...

Jag skjutsar min fru lite då och då med min 900 supersport hon klagar inte och dessutom tycker jag att hojen bär sin börda kanonbra även då...

/Juha

Kan inte annat än att hålla med. Har varit nere i Europa med skjuts på utan några som helst problem. En av dagarna körde vi tom över 100mil. Visst lite träsmak, men det får man nog av dom flesta hojarna vid det laget..
 
Och kanske de bästa av allt. Den är betydligt billigare i såväl inköp som försäkring än b-birds, busor, zzr 1400 och de flesta andra hojar i supersport-tourer-klassen.

Men det är klart T-acen toppar ju "bara" 260 km/h... ;)

Nu är du ute på djupt vatten.. Jag betalar 5200:- hel/hel för min höna, vad betalar du?
 
GLÖM allt som inte har helkåpa/rejäl halvkåpa.


Tack för specifika tipsen om de olika hojarna!
(Tack till er andra också! :tummenupp)

Känns som det lutar åt en hoj med kåpa, även om GSX 1400 ser fin ut.

Styvfarsan hade en VFR, som jag provat ett par korta vändor. Det är ju en fin hoj, helt klart. Så den ligger på möjligt-inköp-listan.

I övrigt är jag sugen på att prova Blackbirden, Hayabusan och Thunderace. Har spanat en del i modelltrådarna för dessa hojar, känns som ägarna är nöjda överlag vad gäller alla tre hojarna. :)

Blir att kika på Blocket framöver. Köp blir det nog närmare den vita årstiden, med tanke på lägre priser. Har ingen akut brådska just nu, men vill ha bestämt mig för modell när Hojen!! dyker upp till försäljning. :banana
 
Tycker att du defenitivt ska åka och provköra en BMW K1200S, gärna med ESA! Nu är jag ju också partisk i målet men det är en grym hoj med och utan passagerare!
 
Tycker att du defenitivt ska åka och provköra en BMW K1200S, gärna med ESA!

Har kommit underfund med att de olika hojarna ligger i egna prisklasser:

Thunderace = 30.000+
Vfr 800 = 40.000+
Super Blackbird = 40.000+
Hayabusa = 60.000+
K1200 S = 80.000+

Detta efter lite span på Blocket. Finns ju enstaka billigare exemplar, men kändes som det var vid de här prisklasserna det började för respektive modell.

Även om jag fått jobb spelar priset en viss roll i köpet. :)
 
Last edited:
Detta efter lite span på Blocket. Finns ju enstaka billigare exemplar, men kändes som det var vid de här prisklasserna det började för respektive modell.

Även om jag fått jobb spelar priset en viss roll i köpet. :)

K1200an är iofs överlägset modernast av de där hojarna. Prova att bromsa fullt från 200 och jämför med de andras bromsprestanda. :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top