Sportig hoj för två

En Hayabusa borde väl funka,går bra å skjutsa på och vill man gasa lite på kurviga vägar så fungerar det också.

Varför inte RF 900-an då? Du har ju hunnit vänja dig vid mer, men visst räcker den långt? Billig försäkring, långa serviceintervall, bra kvalitet om man bara står ut med arslet på den, (smaken är som röven - bred). Jag menar, här snackar folk tom om VFR!

Funderar själv på en sådan till nästa säsong. Var försäkrar man en sån billigt. Är över 30 och bor i zone 2 dvs. utanför sthlm.

//Dafe

Bra val av hoj! Jag är helnöjd, Anledningen till att jag funderar på förs. är brist på tid att köra, Hojen har detta året kostat mig ca 60sek/mil *suck*

Jag har folksam - Trafik 650/månad avställningbar XX antal ggr utan kostnad.
27år Göteborg.

Men Bilsport-MC har också bra premie. dock ej avs-bar.

//Daneel

Som nämnt innan, underskatta inte yamahas fjr. Fick låna loss en sådan från yamaha i Varberg , och ja, den är markant sportigare än den ser ut. Ligger väl mellan pannan o hayabusan skulle jag säga. Vettig körställning, o massor med effekt.

Nu är du ute på djupt vatten.. Jag betalar 5200:- hel/hel för min höna, vad betalar du?

Mycket mindre än så ... :)

Jag har en kompis som är jämngammal med mig, bor på samma ort och haft hojkort lika länge som jag (halva livet) och även han har full bonus. Han betalar ca 4500kr hel/hel för sin b-bird, och även han betalar mer än vad jag gör för thundern. :) (Båda hojarna är 00-or)

Men det är i.o.f.s. inte konstigt att b-birden är dyrare. Det är helt enkelt en exklusivare hoj än Thunderacen. B-birden är bättre på högfartssmisk, men om man föredrar smidighet så vinner T-acen.

I övrigt är jag sugen på att prova Blackbirden, Hayabusan och Thunderace. Har spanat en del i modelltrådarna för dessa hojar, känns som ägarna är nöjda överlag vad gäller alla tre hojarna. :)

Jag kan med handen på hjärtat säga att jag har aldrig hört en Thunderace-ägare säga att han/hon varit missnöjd med hojen. Tvärtom så är det många som verkligen berömt maskinen. "Dunderklumpen." ;)

Thunderacen kom 1996 och då tillhörde den de "värsta" hojarna som fanns. 1998 kom dock R1:an och då introducerades ju nästan en helt ny motorcykelklass. Thunderacen hamnade då lite oförtjänt i bakvattnet eftersom den inte kunde jämföra sig med R1:an på bana. Om man snackar "civilt" användande på väg så var ju dock situationen helt annorlunda. Du hittar ju inte många personer som hellre kör 50-100 mila- etapper på en R1:a jämfört med en Thunderace (,Busa eller B-bird.)

En liten nackdel med Thunderacen jämfört med t.ex. B-birden är att det finns bara 1-väsks-rack (top-box) att köpa till Thundern. Jag kör själv med tre hårda väskor på ett wingrack2 men då har jag fått bygga fästet till racket själv. Det handlar ju inte om avancerad hjärnkirurgi att konstruera dylikt, men det tar ju några timmar. En bekant löste detta lilla problem med att köpa mjuka sadelväskor.

På normal touring-cruising i snittfarter kring 90-100 km/h så drar Thundern under halvlitern.

Faktum är ju att om man jämför prestandasiffrorna mellan första generationens R1:a och Thunderacen så är skillnaderna i princip marginella. T-acen bromsar t.ex. bättre trots högre vikt. Och säga vad ni vill men jag föredrar trots allt ändå att vara snabbast 100-0. :)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...