Sporthojskurs med LMS för SMC's SH-försäkring

Det är helt otroligt hur mycket regn det kom på eftermiddagen. Tur att man fick bra soliga pass på morgonen.
Några pass kändes det som att jag var ensam på banan, jag hade ingen framför och ingen bakom. Som om jag hade banan för mig själv. :)
Ja kursen var bra, men jag hade nog hoppats på att få lite feedback, vilket jag uppfattade var meningen. Nu är jag fortfarande lyckligt ovetande om mina fel och brister.

Solan skrev:
2294359 Det är helt otroligt hur mycket regn det kom på eftermiddagen. Tur att man fick bra soliga pass på morgonen.
Några pass kändes det som att jag var ensam på banan, jag hade ingen framför och ingen bakom. Som om jag hade banan för mig själv. :)
Ja kursen var bra, men jag hade nog hoppats på att få lite feedback, vilket jag uppfattade var meningen. Nu är jag fortfarande lyckligt ovetande om mina fel och brister.
Det var jättetrist med vädret vilket gjorde att det blev lite knasigt på slutet.
Persoligen så försökte jag prata med dom som jag ansåg hade saker att tänka på med sin körning. Jag försökte snurra runt så mycket som möjligt för att få så stor överblick som möjligt av gruppen och i det stora så såg det mycket bra ut.
Som sagt så ville inte vädrets makter vara med riktigt, tyvärr då det oftast är på eftermiddagen som de flesta Ahhaa-upplevelserna kommer när alla bitarna faller på plats.

Är det någon från grön grupp som undrar något så är det bara att PM'a mig så ska jag försöka hjälpa till så gott det går :)

// Danny

EazyLiving skrev:
2278188 Lite svar på frågorna ovan:

Har hojen racekåpor utan lyse och med slicks, så får man vara med bara man har försäkring, hojen är påställd och att regplåten sitter på cykeln. Fråhan är bara vad en "raceåkare" ska med rabatt på försäkringen till? ;o)

Han kanske vill bli bättre förare!? :va
Min polare kom upp till våran Bkk på Mittsverigebanan den 4/6. Han började köra Rookie 1000 i våras och ville både åt SMC-försäkringen och träna på körteknink!
Efter kursen så tränade han på det han lärt sig i ytterligare 2 dagar på banan.
Därefter så for han till banan i Linköping och sänkte sina varvtider med ca 6 sekunder från 1,02 till 56 sek. :yoparty

nazurro skrev:
2281546 Om jag har förstått rätt är det just kurserna som heter "Sporthojskurs" som är den avancerade varianten av broms - och kurvkurs. Så det är bara å åk :)

En Sporthojskurs är en Broms och kurvkurs (Bkk) riktad endast till Sporthojar!
Det Folksam kallar Grundkurs är Avrostningskurs på ca 4-5 timmar, en sådan kurs innehåller körgårdsövningar såsom balans, slalom och bromsövningar. Sedan har du även försäkringsbiten samt trafikvett med riskmedvetenhet och attityder på en sådan kurs! :tummenupp
Grundkursen är det krav som klass 1-6 hojar måste genomgå för att få tekna SMC-försäkringen!

Avancerad kurs är den kurs som en klass 7-11 hoj dvs. Sporthojar måste genomgå för att kunna tekna SMC-försäkringen! Alltså Bkk :tummenupp

Sedan så gör det ju inget om man går en kurs fast man inte blir tvingad :Bugar

Tack!

Tusen tack till arrangörer och Instrutörer...

Jätteroligt och lärorikt :tummenupp

Som novis vad det gäller bankörning så är denna kursen perfekt...

Motstyrning, bromspunkt, kurvtagning, blick, spårval, alternativväg i kurvor och snabbstyrning mm... Bra med praktiska övningar som förtydligar hur hojen beter sig... eller vill bete sig.

så tack igen och vi ses !

/issi
-som ska köra Gotland Ring 3 dagar v 30 :banana

Ja, tack alla, det var en kanon dag trotts regn och rusk. jag tycker jag lärde mig mycket och även att regn fungerar, dock har väll banan annan asfalt så det går inte att jämnföra mot vanlig väg i regn men ändå ;)

Hoppas på fler kurser!!

Pratade med IF idag och min försäkring (trafik) ska tydligen gälla på alla bankörningar! de skulle skicka ett skriftligt intyg på det! kanon ju, då kan man ju köra på annan än SMC kurser!!

Om jag har med intyget och kommer på körning är det ok att åka bana då?

Marcus75 skrev:
Pratade med IF idag och min försäkring (trafik) ska tydligen gälla på alla bankörningar! de skulle skicka ett skriftligt intyg på det! kanon ju, då kan man ju köra på annan än SMC kurser!!

Jaså? När ändrade dem det? Nyligen?

EazyLiving skrev:
2283596 Lite svar på frågor igen.

Sporthojskurser är de avancerade kurserna, så går man kursen så får man rabatten.

/Micke

Öööööh Micke du måste skicka deltagarlistan till Folksam. Ska just förnya min försäkring där och de vill ha ett intyg på att man gått kursen. Det blev ju en rätt skaplig sänkning av premien. :tummenupp

Listan/rapporten verkar ha kommit lite på avigvägar och just nu är jag på semester men jag tar och kollar vad som hänt med rapporten så fort jag kan.

/Micke

K-Micke skrev:
2313639 Öööööh Micke du måste skicka deltagarlistan till Folksam. Ska just förnya min försäkring där och de vill ha ett intyg på att man gått kursen. Det blev ju en rätt skaplig sänkning av premien. :tummenupp

K-Micke skrev:
2313639 Öööööh Micke du måste skicka deltagarlistan till Folksam. Ska just förnya min försäkring där och de vill ha ett intyg på att man gått kursen. Det blev ju en rätt skaplig sänkning av premien. :tummenupp

Var inga problem för mig, jag sade bara mitt medlemsnummer i SMC så löste det sig... Premien sänktes dessutom retroaktivt, för den månad jag haft Folksam basförsäkring, fram tills att jag gick kursen. :) (Behöver nu inte betala hojförsäkringspremie förrän 29 september... ;)) Mumma! :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman