Sporthojsförare i Stockholm - ett klent släkte

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Idag lördag 09:02 svängde jag in på parkeringen till fiket vid Rosenhill, ett mecka för motorcyklister beläget i ett finmaskigt nätverk av fenomenala hojvägar några mil söder om Stockholm. Där stod 26 hojar parkerade. Min förhoppning att nöta däckkanterna i sällskap med andra sporthojsförare längs vägarna mot Nynäshamn, Torö, Ösmo osv. såg lovande ut; tills jag lade närmare märke till fasonen på dessa 26 hojar. De utan konkurrens mest sportiga maskinerna var en VFR 800 och en SV 650. Övriga 24 hojar var pösiga glidare. Jag bestämde mig för att invänta bättre lekkamrater och beställde en latte och macka. Bänkade mig med utsikt mot parkeringen och 3-4 nya ekipage dök faktiskt upp, dock inget som ens påminde om en sporthoj. Efter 20 min hade jag tröttnat, fyllde på bensin och körde ensam söderut i riktning mot Torö. Klarblå himmel, +27°, brännhet asfalt och några av länets bästa hojvägar framför mig. 45 minuter senare var jag i Nynäshamn och hade inte fått möjlighet att hälsa på en enda sporthojsförare. Bestämde mig för att prova lyckan i Vaxholm. Efter 7-8 mil svängde jag av mot Bogesund och hade ännu inte mött en enda sporthoj. Framme vid bron där Bogesundsvägen tar slut stod faktiskt ett hojsällskap om 4-5 personer och vinkade mot mig. Den sportigaste modellen var en V-Rod. Kl. 11.00 körde jag in på torget i Vaxholm, skannade av området och konstaterade att de coolaste hojarna var en Katana, en Speed Triple och en GSX 1400. Resten (ca 15 hojar) var glidare. Jag köpte glass, tankade och körde efter 20 minuter därifrån. Tog Bogesundsvägen åt andra hållet. Mötte inte en enda hoj. Fortsatte hemåt längs E18 och - tamejfan - vid Täby Gallopp mötte jag en vit 848 på väg norrut. Som sagt - sporthojsförare i Stockholm är ett klent släkte.

Haha! Skönt skrivet. Får beklaga att det var så få hojar ute. 90% av stockholmarna låg hemma och var bakis från igår, och resterande 10% var säkret ute och söp. Flesta väljer väll att glassa någonstans när det är så varmt ute.

Men altså, kl _11_? för att komma ut så tidigt måste man ju vara PENSIONÄR och gå upp kl 6:00 ;D
Skämt o sido så hade säkert alla varit ute o festat kvällen innan, och har man gjort det ska man ju inte köra dan efter, det vet vi ju alla. =)
edit:
Personligen tycker inte jag det är så skoj när det är +27 och gassande sol, man smälter ju i skinställ då. *ler gnällig svensk*

Vi var ju i södertälje å körde på tuvängen från 9 till 13 idag...det var "en å annan" sporthoj där...fast jag hamnade i en grupp budhojsåkare :va

- ingen fika serverades

+ inga möten, vare sig i kurvorna eller på rakorna :-)

10% av hojåkarna utgörs av sporthojskollektivet, en dag som idag ligger man på stranden :tummenupp

Mvh Klen sporthojs åkare och 23 grader i vattnet.:tummenupp

För övrigt har jag ingen SH för gatbruk...

Vad gör du uppe i gökottan? en lördag efter nationaldagssupande mm. Sporthojsfolket är hårda killar som super hela nätterna, jagar cheyer etc, hojåkning är det dags för nu kl 19,11 nu när det börjar bli lite svalt, och alla amatörer är hemma i sina hamockar eller grillar. Det är nu det är najs att åka!!

:tummenupp

Vad gör du uppe i gökottan? en lördag efter nationaldagssupande mm. Sporthojsfolket är hårda killar som super hela nätterna, jagar cheyer etc, hojåkning är det dags för nu kl 19,11 nu när det börjar bli lite svalt, och alla amatörer är hemma i sina hamockar eller grillar. Det är nu det är najs att åka!!

:tummenupp

Nationaldagskvällssupa = få med lik hem :fakta! :chey
Köra på svala kvällen = MASSOR av lik med hem :fakta! :inseCkt

:D

09:02 en lördag ?? Är det inte förbjudet att gå upp så tidigt

09:02 en lördag ?? Är det inte förbjudet att gå upp så tidigt

Vi körde efter klockan 13.00, och jag håller med, allt tidigare än det borde vara straffbart. 6 timmar i :nattluva inkl. pauser så vi vart rätt möra sen men skoj!
Tack till Boysen för en kul dag.

pfft... trodde bara att det var nyblivna barnvagnsmarodörer av det kvinnliga släktet som drack latte

Vill man ha vägarna för sig själv är tidig förmiddag (eller ännu hellre morgon) det självklara valet. Men är man bakfull är det förstås inget alternativ.

Vill man ha vägarna för sig själv är tidig förmiddag (eller ännu hellre morgon) det självklara valet. Men är man bakfull är det förstås inget alternativ.
1. Ingen vettig varlese rullar in vid Rosenhill 9:03 en ledig dag....utom sanna pensionärer som inte kan sova...eller utomsocknes bönder som inte hajjar läget:D :D
2. Vill du va ensam (och sova ut) väntar du en dag, till den 7:e juni. För då åker (nästan) varenda kotte till Norrtälje och man kan gnaga fram o tillbaka på bulten i ensamt majestät hela da'n..:yoparty :yoparty

Nyteknik.. I stockholm kör vi inte SPORTHOJ SÅ TIDIGT:D Kommer du från landet LR:D

Kan inte annat än instämma med trådens uppehovsman...

Det började redan i fredags, sol 25-30 grader. Jag & Bais har släpat med en retardåkandes jobbarkompis värmdö-rindö ut till vaxholm (han e från norrland :D ) . Väl där lyckas vi räkna till 9 st (nio) hojar kl 20.00 !?! bottenrekord tio gånger om... Rosenhill var jag på i lördags förmiddag, där var vi 4st hojar, en glidare och några tappra hjältar. Och bulten var det f-n fler hästar (däggdjuret) än hojar på...

Jag bor i närheten och arbetar inte just nu så jag kör bulten och sorundavägen och ut mot dalarö ett par gånger om dagen typ, och jag brukar se 1-2 hojar max och sällan sporthojar :(

Men till trådskaparen, du var ute för tidigt. :)

Ps; trådskaparen, inte för att vara dryg eller så, men försök tänka på styckesindelning, det är jobbigt att läsa vad du skrivit.

.... Om man ändå kunde få se 2-3 sporthojare glida omkring på samma dag i luleå....

Håller med dig NT! Jag åker upp till Gävle då och då för att hälsa på morsan. Självklart undviker jag E4 så mycket det går. Och jag möter en del hojar, men det är uteslutande glidare, ibland nån touringhoj. Det enda ställe jag ibland möter sporthojar på är dom korta stumpar motorväg man måste åka på mellan krokvägarna.
Antingen gnäller sporthojsfolk på att det är för kallt, eller för varmt. Medans alla andra kör :rolleyes:

Jag svängde in vid rosenhill både på torsdagkväll o på fredag em (16tiden) och träffade inte på många sh åkare heller direkt,på torsdagen var det väl max 2st i möte o fredagen var jag ensam när jag efter 1000 kurvors väg kom fram vid rosenhill igen,, kan bara instämma med att det var väldigt lite sporthojjar ute där.

Kan inte annat än instämma med trådens uppehovsman...

Det började redan i fredags, sol 25-30 grader. Jag & Bais har släpat med en retardåkandes jobbarkompis värmdö-rindö ut till vaxholm (han e från norrland :D ) . Väl där lyckas vi räkna till 9 st (nio) hojar kl 20.00 !?! bottenrekord tio gånger om... Rosenhill var jag på i lördags förmiddag, där var vi 4st hojar, en glidare och några tappra hjältar. Och bulten var det f-n fler hästar (däggdjuret) än hojar på...

Antingen gnäller sporthojsfolk på att det är för kallt, eller för varmt. Medans alla andra kör :rolleyes:

Det där stämmer nog. Och vad gäller glidare: Det brukar aldrig slå fel, den första hojen man ser tidigt på våren är nästan alltid en glidare, och den sista hojen på hösten brukar också vara en glidare. Det verkar vara ett segt släkte, glidarfolket.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph