Sporthojs Prestanda

Mares skrev:
I 5th gear (bilpogram) testar dem en honda f1 bil mot en honda gp mc och någon honda båt mot varadra, f1 bilen vann överlägset...

sedan finns det bilar här på våra gator i stockholm som har över 1000 hk, se bara på birka cupen. nästan bara bilar som gör 0-100 snabbare än vad man kan säga mandelmassa. :yoparty

men som sagt kostar mycket mer än en r1
Kolla in klippet tidigare i denna tråden! :)

raZorsharp skrev:
Läs tråden? :rolleyes:

Överlägset håller jag dock inte med om, det var inte så mycket skillnad, speciellt inte om du sedan jämför deras hk/kg. (f1 bilen har ju extrem kraftkälla för sin vikt)

orka läsa allt, ska ju kolla på tv oxå :tungan

hela tråden e ju att gämnföra päron med äpplen, men i slutändan vinner 4 hjul mot 2 (top fuel).

Om man inte bara kör rattlåsracing med bilarna och mc är det nog svårt för en mc att hänga med om det är någorlunda samma prestanda. Jag har uppvisningskört på bana mot en del hojar (mest R1) och de har svårt i inbromsning och i kurvor på grund av att man kan ha dels betydligt högre hastighet och sen har man även mer felmarginal med en bil. Däremot är det alltid lika irriterande att se hojarna komma upp i rumpan i slutet på rakorna.

Ska man köra mot en hoj är det bäst att se till att det inte finns så mycket eller långa rakor att hojen har en chans att hänga ikapp. Det är svårt att slå det luftmotstånd och kraft som finns i en hoj.

HurtsLikeHell skrev:
Om man inte bara kör rattlåsracing med bilarna och mc är det nog svårt för en mc att hänga med om det är någorlunda samma prestanda. Jag har uppvisningskört på bana mot en del hojar (mest R1) och de har svårt i inbromsning och i kurvor på grund av att man kan ha dels betydligt högre hastighet och sen har man även mer felmarginal med en bil. Däremot är det alltid lika irriterande att se hojarna komma upp i rumpan i slutet på rakorna.

Ska man köra mot en hoj är det bäst att se till att det inte finns så mycket eller långa rakor att hojen har en chans att hänga ikapp. Det är svårt att slå det luftmotstånd och kraft som finns i en hoj.

Nej. En bil hänger helt enkelt inte med. Läs artikeln jag länkar till. Det gäller er andra också.

http://sporthoj.years2.com/Article/bvc.jpg

Det är väl bara gå in på Zatzy och fråga. Jag kan garantera att det finns en massa Volvos som drar hojar hur enkelt som helst. :slicka :3freak

Mitt koncept kvarstår. Vi drar ihop ett gäng hojar och snabba bilar och gör upp en gång för alla på tex Lunda.

vilket skämt, klart en bil inte har en suck mot en hoj i annat än toppfart om man inte ska gå till extrema gränser... Men då finns ju även v10 viperhojjen som ska kunna göra uppåt 600km/h...

Fan tillochmed min gamla honda xr 650 kickade ju polarnas bmw m3 resp audi s2.

Att detta alltid ska diskuteras tycker jag bara är komiskt.

psykomotard skrev:
vilket skämt, klart en bil inte har en suck mot en hoj i annat än toppfart om man inte ska gå till extrema gränser... Men då finns ju även v10 viperhojjen som ska kunna göra uppåt 600km/h...

Fan tillochmed min gamla honda xr 650 kickade ju polarnas bmw m3 resp audi s2.

Att detta alltid ska diskuteras tycker jag bara är komiskt.

jo sen vakna du väl av att du frös om fötterna oxå?

mikael n skrev:
I acceleration ?! Jaså ?

Vilka hojar jämför du med, om man får fråga ?

F1 bilen är chanslös.

Se filmen från inlägget tidigare i tråden.

En hoj får omöjligt ner lika mycket kraf i marken som en f1 bil.

att jämföra dessa helt skilda fordon är ett bilfreaks idé.

men sedan om vi ska dra in andra fordon, så kommer jag ihåg en brud långt uppe i vårt för närvarande kalla, blöta & mörka land, som kör/körde snöskoter dragrace. 0-100 km/h på 1 sek. vilket jävla drag det var i den skotern

har för mig att det var uppåt 1000 pållar e den

det är så kasst med alla jämförelser man ser på nätet.
trimmad bil mot standard hoj.
fan, ta en turbobusa/trimmad hoj med lång sving och platt bakdäck mot tex en turbo Mustang, som alla säger är så jävla snabb.

Xyron skrev:
Se filmen från inlägget tidigare i tråden.

En hoj får omöjligt ner lika mycket kraf i marken som en f1 bil.
beror på hur mycket downforce han har.
med högre downforce sämre ax/toppfart

raZorsharp skrev:
Ja, jag har ju svårt för att tänka mig att de finns någon bil som är lika rolig att köra som en mc. :D
Bil = transportmedel - Mc = Underhållning!
ja exakt, jävla skåp för att ha matkassarna i

Last edited:
Cervantes skrev:
då börjar det bli dax att jämföra med en f1 bil och där går bågen bet...

ska ju va en jämförelse mellan gatlagliga standard fordon.
hondas rc 211 240 hk, 140-150 kg, toppfart 340 med bandrevning

Har hört att motogp hojjarna dock ska komma upp i högre toppfart på raksträckorna än f1 bilarna då dom inte har lika mycket downforce kan detta stämma?

ok, ja 0-200 har man inte en suck på.. men 0-100 är jag fortfarande på plus... men jaja. fortf en meningslös tråd

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing