Sporthojen ett utdöende segment? :va

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, låsa in cykeln vet vi ju alla att det ger 100% stöldskydd :arsele

Det har du alldeles rätt i. Efter de brutit sig in i vårt garage i december 2011 och snott hjälmar, verktyg mm.
Så var det dags för tjuvlarm. När dom sätter kofoten i garage dörren och börjar bända går larmet. Fyra st microbrytare från ELFA som aktiverar larmet placerade på olika ställen vid dörrarna, det räcker med att en microbrytare får avbrott (alla seriekopplade) för dörren rört sig några mm för att starta larmet.
Larmet startar 3 st signalhorn och 1 st siren i garaget som ligger i källaren på ett hyreshus. Pulsat tut-tut-tut med hjälp av ett Biltema 42-140. Och håller på några minuter med hjälp av en 555 timer.
I April 2012 en natt var det dags igen. Men att hålla på att bryta upp garagedörren medan grannarna hängde ut genom fönstret, väckta av oväsendet, blev för mycket. Även om de gjorde 3 försök med nån kvarts mellanrum.
Innan de gav upp.
Såg en intervju med en fd(?) tjuv. Tjuvlarm till vaktbolag har ingen betydelse.
För väktare hinner inte komma på mindre än 5 minuter och då var han redan borta.
Men larm som sätter igång sirener var det värsta han visste.
För hur ska man kunna jobba effektivt och snabbt i oväsendet. ? :huvet
Då var det bara att dra direkt. :(
 
Last edited:

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
Vet inte om detta är rätt tråd men köper man en begagnad literklubba för säg 50-60 papp (där får man jävligt mycke hoj för pengarna fortfarande) så behöver du bara köra 2 säsonger oförsäkrat så har du tjänat in hela hojen.

säg samtidigt att du (som jag tror de flesta sporthojsägare) att du bara kör nån enstaka helg när det är fint väder och en 2-3 bandagar om året så blir det plötsligt ganska svårt att försvara att stödja försäkringsbolagens ockerpremier och många är villiga att ta chansen ?

Nä jag skulle påstå att problemet ligger hos just försäkringsbolagen att erbjuda ett bättre alternativ.

Visst är det svinaktigt att köra oförsäkrat, men det är också svinaktigt att kartelllikt muskla ut ett helt segment ur sin hobby med prishöjningar.
BMW är väl i dagsläget den enda sporthojstillverkaren som har en någorlunda överkomlig försäkring även på sin värsting?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
BMW är väl i dagsläget den enda sporthojstillverkaren som har en någorlunda överkomlig försäkring även på sin värsting?

De hade billig rabatt första året på en ny hoj. Nu kostar den samma pengar som min Gixxer...
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Vet inte om detta är rätt tråd men köper man en begagnad literklubba för säg 50-60 papp (där får man jävligt mycke hoj för pengarna fortfarande) så behöver du bara köra 2 säsonger oförsäkrat så har du tjänat in hela hojen.

säg samtidigt att du (som jag tror de flesta sporthojsägare) att du bara kör nån enstaka helg när det är fint väder och en 2-3 bandagar om året så blir det plötsligt ganska svårt att försvara att stödja försäkringsbolagens ockerpremier och många är villiga att ta chansen ?

Nä jag skulle påstå att problemet ligger hos just försäkringsbolagen att erbjuda ett bättre alternativ.

Visst är det svinaktigt att köra oförsäkrat, men det är också svinaktigt att kartelllikt muskla ut ett helt segment ur sin hobby med prishöjningar.
BMW är väl i dagsläget den enda sporthojstillverkaren som har en någorlunda överkomlig försäkring även på sin värsting?

Fattar inte problemet?
Ta en avställningsbar försäkring då?

Sista kwacken jag hade (-12) hamnade på dryga 20.000:-/år, det året betalade jag ca 2200-2500:- i försäkringskostnad då jag bara ställde på den då jag körde på gatan..
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Läser tråden och skrattar lite för mig själv

Tog körtkort sent 2015

ville ha en suzuki bandit / honda hornet / yamaha fazer (Aka nakenhoj)

Slutade med att jag köpte en "sporthoj" (FZR600 1992) eftersom den var både billigare i inköp och försäkring, har ca 100HP klipper 0-100 under 4 sek.

Betalar 1600kr i helförsäkring om året, MC:n står på mig (20 åring)
 
Last edited:

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Haft 3 sporthojar de senaste 10 åren. vurpade en gång i 5km/h. Lagade själv. Aldrig kraschat. Känns pissigt att behöva betala för alla andra fuckon som klantar sig i trafiken.. Hoppas systemet ändras en vacker dag till att de räknar olycksfria år.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förr var trafikförsäkringen styrd av svenska staten. Dvs alla hade rätt till trafikförsäkring och vad trafikförsäkringen fick kosta var reglerat av regering/riksdag här i Sverige.
Men det här systemet stred mot EUs konkurrensregler.
Och så fick vi den här EU-soppan.
Styrd från Bryssel.
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Förr var trafikförsäkringen styrd av svenska staten. Dvs alla hade rätt till trafikförsäkring och vad trafikförsäkringen fick kosta var reglerat av regering/riksdag här i Sverige.
Men det här systemet stred mot EUs konkurrensregler.
Och så fick vi den här EU-soppan.
Styrd från Bryssel.
Summerat: Palme dog o kommunistsverige till stor del börjar försvinna.
 

stefans

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
V-Strom
Vet inte om detta är rätt tråd men köper man en begagnad literklubba för säg 50-60 papp (där får man jävligt mycke hoj för pengarna fortfarande) så behöver du bara köra 2 säsonger oförsäkrat så har du tjänat in hela hojen.

säg samtidigt att du (som jag tror de flesta sporthojsägare) att du bara kör nån enstaka helg när det är fint väder och en 2-3 bandagar om året så blir det plötsligt ganska svårt att försvara att stödja försäkringsbolagens ockerpremier och många är villiga att ta chansen ?

Nä jag skulle påstå att problemet ligger hos just försäkringsbolagen att erbjuda ett bättre alternativ.

Visst är det svinaktigt att köra oförsäkrat, men det är också svinaktigt att kartelllikt muskla ut ett helt segment ur sin hobby med prishöjningar.
BMW är väl i dagsläget den enda sporthojstillverkaren som har en någorlunda överkomlig försäkring även på sin värsting?

Nej, problemet ligger inte i första hand hos försäkringsbolagen, problemet ligger i hur många kör och använder sina försäkringar.

Försäkringsbolagen är FÖRETAG. Företag vill tjäna pengar. Varför tror du priserna ser ut som de gör? Knappast för att det är så oerhört lönande att försäkra hojar iaf.

Det är inte lämpligt att brassa-helvete, slanga, eller på annat sätt köra som ett svin på alla platser. Och hur ser det ut när något händer? Behöver inte ens vara något allvarligt, "men herregud, det blev en liten repa på min effektpipa, den ska minsan ersättas, och så är det ett litet skavmärke här på kåpan också, det kanske fanns tidigare men nu när jag ändå ska betala självrisk ska det fan ersättas med nya kåpor också..."
Det är tyvärr ett inte alltför ovanligt tänkande, och sen står samma kille och beklagar sig över försäkringskostnaderna...
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Att sporthojarna håller på att dö ut har jag hört sen jag började köra hoj -99, men än så finns vi kvar.
Var exakt samma diskussioner om försäkringspremier, skenförsäkringar och vårdslöst nyttjande av sin försäkring då.

Dock kan jag hålla med om att vi ser en övergång från kåphojar till najenhojar för tillfället, men för 15 år sen såg man samma sak fast då var det motarder som drog.

Precis som Niklasinorr skriver, försäkringspriserna kommer troligen att justeras uppåt när man den typen av hojar börjar dra på sig kostnader, och då tror jag att många kommer att satsa på kåphojar igen, om försäkringen ändån är i stort densamma.
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Ja, låsa in cykeln vet vi ju alla att det ger 100% stöldskydd :arsele

Finns ingenting som ger 100% stöldskydd.
Men med en cykel som står inlåst i garage tillsammans med låskedja runt något vettigt, så har risken blivit så pass låg att det kanske är värt att hoppa över halvförsäkringen på en äldre hoj. På en nyare hoj där det är mer pengar inblandat och kanske till och med lån så är det en annan femma.

Men det är upp till var och en att göra den bedömningen i varje enskilt fall, då det är många variabler som spelar in som tex hur/var man bor, ekonomiska förutsättningar, hojmodell etc etc etc etc.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Det är nog inte så konstigt att sporthojssegmentet blir allt mindre och mindre. En sporthoj har rätt många nackdelar så fort du kommer utanför racebanan, t.ex. hård fjädring, obekväm körställning, dyr i inköp och försäkring.

De senaste årens "nakenhojar" har närmat sig sporthojarnas prestanda, men utan de nackdelar sporthojarna har. Det finns idag mängder av fina hojar runt 150 hk som både är betydligt billigare och mer bekväma än deras storebröder med kåpor. De flesta använder nog sina hojar för "vanlig" körning på gata och då är en nakenhoj med största sannolikhet mer än tillräckligt.

Vad gäller försäkringskostnaden räknar de på risken för det försäkrade objektet. I den beräkningen ingår en rad parametrar som ägarens attribut (ålder, bostadsort m.m.) och fordonets (vikt, hk, modell osv). Jag kan lova att försäkringsbolagen inte tjänar några stora pengar på sporthojsförsäkringar, snarare tvärt om. Det är ett högt antal skador inom samtliga försäkringsmoment (trafik, stöld, vagnskada m.m.) vilket gör att det är stora kostnader som ska fördelas på en relativt liten population.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Drömmen vore att alla sporthojsintresserade hade tillgång till bankörning. Detta borde inte alls vara orimligt, stat och kommun borde skjuta till pengar för att se till att det blir verklighet.
I det perspektivet skulle man mycket väl kunna tänka sig att lagstifta bort sporthojjarna från allmän väg.
Alla tjänar på detta, inte minst de som vill gazza satan med sin sporthoj. Inga krav på dyra försäkringar etc.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
Fattar inte problemet?
Ta en avställningsbar försäkring då?

vilket försäkringsbolag erbjuder det?

jag har fått nej på av/på försäkringar sen.. 2005 ?.. trodde det försvunnit helt? sista kwacken jag hade (-11) gick bara att ställa av försäkringen i samband med försäljning.

sen upphör jag aldrig att förvånas över hur vissa försvarar försäkringsbolagens ockrande, en del älskar verkligen att betala överpriser, det är som att en del känner sig exklusiva för att deras hobby är dyr fast dom i själva verket bara blir blåsta på pengarna. (ungefär som att köpa en 99:- champagne för 3000:- på krogen).
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Drömmen vore att alla sporthojsintresserade hade tillgång till bankörning. Detta borde inte alls vara orimligt, stat och kommun borde skjuta till pengar för att se till att det blir verklighet.
I det perspektivet skulle man mycket väl kunna tänka sig att lagstifta bort sporthojjarna från allmän väg.
Alla tjänar på detta, inte minst de som vill gazza satan med sin sporthoj. Inga krav på dyra försäkringar etc.

Hjälper tyvärr inte. Så fort du har en anläggning som byggs för ett ändamål, oavsett form, så tillkommer det regler. Även enkla regler som att banan bara får användas vissa tider, det får inte bullra för mycket, alla måste köra åt samma håll och så vidare.
De som kraschar ute i trafiken på grund av buskörning, stulna hojar, saknade körkort och saknade skyddskläder kommer inte att vilja följa dessa regler så de kommer inte att köra på banan iallafall.
En stor del av de som kör som idioter gör detta på grund av att de VILL köra på bulten, i trafiken, köra på bakhjulet i stan och för att visa upp sig för polare och allmänhet. Det är adrenalinruschen som är viktig, inte hur den skapas. Den dagen motorcyklar förbjuds helt så kommer den här gruppen människor att åka på motoriserade rullskridskor eller sätta hjul på en tvättmaskin och gasa satan på Sveavägen. :)

Det är lika mycket busande och kraschande runt Gelleråsen/Karlskoga som det är på orter som inte har en bana så det blir ingen skillnad. Stockholm hade ju Lunda flygfält där polisen såg mellan fingrarna när stuntvågen anlände för en massa år sen. Det var stuntkörning och dragracing så det stod härliga till, som tyvärr även flyttades från Lunda och in till stan eftersom en del av de som körde bara MÅSTE visa upp sina färdigheter inför oförstående allmänhet. Snabbt kom det pålagor från politiker och kringboende och möjligheterna att köra minskades radikalt. Jag vet inte hur det ser ut idag?

Vi har samma sak här uppe i norrland, Hedenbasen utanför Boden där vi som ville gasa samlades på kvällar och helger. Grindarna stod öppna och ingen var där så det var bara att gasa men under ansvar såklart. Efter ett tag så räckte det inte med att gasa utan det skulle busåkas på allvar med stulna bilar, bilbränder och allmänt tjafs så basen fick stängas. Dessutom fanns det alltid en massa puckon som bara måste gasa satan även till och från basen, genom byar och hussamlingar.
Banan är öppen nu igen men åker man dit så tar det inte många minuter innan vaktbilen från garnisonen är där.

Hemskt ledsen men vi som kollektiv kan inte hantera det här med ansvar, det finns alltid några få som ska förstöra för den större gruppen och alla får lida för det så även om det fanns banor i varenda byhåla så skulle det inte hjälpa ett skit tyvärr...
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
vilket försäkringsbolag erbjuder det?

jag har fått nej på av/på försäkringar sen.. 2005 ?.. trodde det försvunnit helt? sista kwacken jag hade (-11) gick bara att ställa av försäkringen i samband med försäljning.

sen upphör jag aldrig att förvånas över hur vissa försvarar försäkringsbolagens ockrande, en del älskar verkligen att betala överpriser, det är som att en del känner sig exklusiva för att deras hobby är dyr fast dom i själva verket bara blir blåsta på pengarna. (ungefär som att köpa en 99:- champagne för 3000:- på krogen).

Jag kör Folksam på min Gixxer, ställer av och på med Trvappen i telefonen...:tummenupp
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Sporthojen verkar gå mot en ljus framtid enligt de flesta i tråden, borde ju bli asbillig att försäkra snart när ingen kör längre. Problemet tycker jag är att försäkringsbolagen är så fruktansvärt inkompetenta på att ta betalt för rätt saker. Mitt förra FB var det billigare att försäkra en RSV4 Factory än en vanlig. Vaför undrade jag. Jo, den är lättare!!! När jag undrade vilken de trodde var dyrast att reparera efter en skada förstod de inte frågan, det var ju samma hoj!! Nä, jag tror naken hojarna kommer vara billiga många år till innan någon vaknar och inser var kostnaderna uppstår någonstans. De kommer köra på i gamla hjulspår så länge det är tillräckligt bra svarta siffror!
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
...text...
Skyll orsaken till detta på alla de som förstör MC-olycksstatistiken genom att inte köra med körkort, utan försäkring, osv osv osv. Inte osällan drogpåverkade, brottslingar på stulna hojar osv.

De skötsamma som får ta smällen, som med det mesta i samhället idag.
Påverkar dessa olyckor verkligen försäkringarna för hojen? Om ngn krashar som inte har körtkort eller ingen försäkring eller drogpåverkad så drabbar det väl inte MC-försäkringen?
Är den stulen kan det förstås påverkas men i de andra fallen är det väl helt andra försäkringar som ev. träder in?
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top