Sporthoj på stan

Tryck upp pungen mot tanken
Skulle just skriva samma själv, samt ts frågade i tidigare post om just skrevet mot tanken. Absolut! Nästan så att du börjar sitta på tanken rent av! Prova om du kan hitta en ställning där du utan armarnas hjälp har balans vid stillastående, krypkörning, lågfart, men där armarna ändå når ner till styret och du greppar reglagen och handtaget utan ansträngning. Det är inget konstigt alls med det. Vid tex rejäla långturer på flera hundra mil kan man ju bli tvungen att byta sittställning med jämna mellanrum, allt från nästan sitta på tanken till långt bak, tåspetsarna på pinnarna till hälen på pinnarna. Vid häftig acceleration lutar du dig bakåt såklart, samt vid häftig inbromsning ser du till att din egen tyngdpunkt ligger kring knä/lår/höft.

Och varje gång jag ser en förare med ena armen på tanken ser jag ett händelseförlopp framför mig som börjar med att bilen framför tvärbromsar...
Aldrig slagit dej att man inte måste slicka bakluckan på bilen framför:va

Körde mer än 10 år på väg på sporthoj, har ont i ländryggen som ett minne från detta och det lär jag nog dras med resten av livet. För något år sedan bestämde jag mig för att bara köra på bana. När jag nu ser en sporthoj på stan så undrar jag bara "varför?". Bana är så mycket roligare med den här typen av hoj.

När jag nu ser en sporthoj på stan så undrar jag bara "varför?". Bana är så mycket roligare med den här typen av hoj.
Precis så tänker jag också.

Har själv tävlat i roadracing och då är sporthojar varken obekväma eller extrema, bara ändamålsenliga. Men längs landsvägar...det är helt värdelöst. Vägarna är för ojämna och beläggningen för dålig för att sporthojen ska ha någon objektiv fördel jämfört med en Supermotard, Multistrada eller andra hojar med upprätt körställning och seriöst chassi med lite längre fjädringsväg.

Bifogat

• Skärmavbild 2014-05-25 kl. 20.10.45.jpg
    Skärmavbild 2014-05-25 kl. 20.10.45.jpg
    47.3 KB · Visningar: 122
  • Skärmavbild 2014-05-25 kl. 20.11.15.jpg
    Skärmavbild 2014-05-25 kl. 20.11.15.jpg
    123.1 KB · Visningar: 106
Först måste du gilla din hoj!

Att köra en sporthoj som du inte trivs med kommer aldrig att bli bra. :7peta

Sedan är det, som tidigare sagts, bara att träna rätt muskler. Du får inte sitta och spänna dig utan vara avslappnad. Styret ska bara användas till att styra med, inte något att luta sig emot. Luta dig framåt i soffan så känner du var musklerna sitter. Om kroppen säger ifrån så får du lösa det eller ge upp... :)

Att köpa en sporthoj för att pendla i stadstrafik är naturligtvis inte det bästa valet men för de flesta av oss så kan vi inte ändra hojtyp när vi kör utan får anpassa oss!:rolleyes:

Vill du äga och köra sporthoj så går det att köra jorden runt... http://www.teapotone.com/site/

Jag trivs på min 955 Daytona och klarar både landsväg och stadstrafik i sadeln utan att tycka det är värdelöst. Ännu trevligare på bana men ska jag ha en hoj som klarar allt blir det en TransAlp eller liknande och då skulle jag inte trivas någonstans även om jag förstår att det är en bra hoj som uppskattas av somliga.

(Men jag skulle inte gå in på TransAlp.com och säga att det är en värdelös hoj bara fört att jag inte gillar den):va

Skulle just skriva samma själv, samt ts frågade i tidigare post om just skrevet mot tanken. Absolut! Nästan så att du börjar sitta på tanken rent av! Prova om du kan hitta en ställning där du utan armarnas hjälp har balans vid stillastående, krypkörning, lågfart, men där armarna ändå når ner till styret och du greppar reglagen och handtaget utan ansträngning. Det är inget konstigt alls med det. Vid tex rejäla långturer på flera hundra mil kan man ju bli tvungen att byta sittställning med jämna mellanrum, allt från nästan sitta på tanken till långt bak, tåspetsarna på pinnarna till hälen på pinnarna. Vid häftig acceleration lutar du dig bakåt såklart, samt vid häftig inbromsning ser du till att din egen tyngdpunkt ligger kring knä/lår/höft.

Skall testa detta imorron.

Precis så tänker jag också.

Har själv tävlat i roadracing och då är sporthojar varken obekväma eller extrema, bara ändamålsenliga. Men längs landsvägar...det är helt värdelöst. Vägarna är för ojämna och beläggningen för dålig för att sporthojen ska ha någon objektiv fördel jämfört med en Supermotard, Multistrada eller andra hojar med upprätt körställning och seriöst chassi med lite längre fjädringsväg.

Om du läser min första post så finner du att det är just bana jag vill köra på. Anledning att jag började med mc, anledningen att det ö.h.t är intressant är banåkning. Cruising intresserar mig inte för fem öre och jag har inga ambitioner att köra ihjäl mig eller någon annan heller. Jag kör hojen nu för att bekanta mig med motorcykeln då jag inte har obegränsade resurser (planerar för kurser och första banåkning vid semestern). Självklart kommer jag försätta köra med hojen även utanför bandagar till och från eftersom jag inte har råd att äga femtioelva motorcyklar på så vis får jag även tid att bekanta mig med just sporthoj så jag kan få ut det mest av bandagarna att komma. Jag får intrycket att du tycker sporthoj på allmänna vägar är pretentiöst och fjantigt, det första har du i alla fall fel på, det andra håller jag väll med dig om, men med vissa nöjen i livet får man stå ut med att folk tycker en är fjantig.

Men en cb 1000 r eller en speed triple är en mycket potent banhoj. Det är bara om du tävlar i rr som du behöver supersport hoj. Gsx r 750 passar förövrigt dåligt i tävlingsklasser eftersom den kör ihop med 1000 cc.

Körde mer än 10 år på väg på sporthoj, har ont i ländryggen som ett minne från detta och det lär jag nog dras med resten av livet.

Har du prövat att träna?
Jag har själv både kotkompressioner och ungefär 10 % av meniskarna kvar i knäna. Om än att jag bara är 26, om jag inte tränar går jag runt med kronisk smärta i ryggen och halv haltar, testade nämligen att inte träna i 12 månader. Så länge jag tränar så har jag inga smärtor och kan göra vad som helst.

0be8f499888bfad67051013980533dac.jpg_thumb_800x800.jpg

Äntligen fattar jag vad du menade sportbike. Vrider man ett sånt där styre på rätt sätt så låter man ju värst i stan. :fakta

https://www.youtube.com/watch?v=FJ8R4tYbX5w

Har du prövat att träna?
Jag har själv både kotkompressioner och ungefär 10 % av meniskarna kvar i knäna. Om än att jag bara är 26, om jag inte tränar går jag runt med kronisk smärta i ryggen och halv haltar, testade nämligen att inte träna i 12 månader. Så länge jag tränar så har jag inga smärtor och kan göra vad som helst.

Jadå, jag tränar mycket och det är helt hanterbart, men det finns något där längst nere i ryggen från de där åren som inte kommer att försvinna.

Och så vill jag säga att självklart ska man köra vad man vill var man vill, det är übercoolt när folk hänger ut från bilar för att kolla in ens hoj på stan. Men om man får ont i kroppen av att sitta mer eller mindre statiskt på en hoj som egentligen är gjord för ett rörelsemönster som påminner om cirque de soleil-artister, så är det inte så konstigt. Och så tycker jag att det är synd om man aldrig får uppleva hur roligt det är att hantera hojen på bana.

En sporthoj är många gånger inte kroppsligt ergonomiskt riktig att sitta på förrän du fått upp farten där du då på denna sporthoj ofta mår mycket bättre än på t ex en custom hoj.Dom som nu kör dessa sporthojar vet ofta mycket väl vad det hela handlar om när kroppen normalt tröttnar efter en längre tid i samma ställning i framåtlutad position.

Om du observerar många sporthojsförare som kanske färdats en bit i mer normal sporthojsfart och då och då passerar samhällen med bla starkt reglerad framkomlighet rent hastighetsmässigt så brukar många av dessa förare sitta mer rakt upp med bara en hand på styret för att ändra kroppställningen för stunden.

Allt detta beror i sin tur naturligtvis på hur din kroppsbyggnad stämmer överens med den mc du nu färdas på.För att ta ett exempel så kan en förare trivas alldelles förträffligt på en VFR 800 och i sin tur må dåligt av körställningen på en Hayabusa och vice versa naturligtvis.Det du måste utgå från för att må bra är att hojen passar dig och inte att du anpassar dig efter hojen.Då blir det problem i längden.

Somliga prylar som styre, sitthöjd, placering av fotpinnar går ibland att ändra på för att få bukt med en alltför tröttande körställning.Om inte, så är det kanske dags att överväga ett byte av hoj.

Veckans ordbajs? :D

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back