Sporthoj på stan

Träna ryggmuskulaturen också, som folk sagt. Och att du får ont i låren betyder att du behöver träna låren mer också.

får du ont i svanken så brukar det ofta vara magmusklerna som är för svaga i förhållande till ryggmusklerna eller baksidan av dina lårmuskler som är för korta (stretching)

Låter som vi är på något nu, all of the above känns applicerbart, ja, jag känner mig som dinon på bilden och stretching.. Vad är det? Nä men känner att jag precis kommer upp med fötterna på fotpinnarna så det gör nog sitt.

okey, så jag har en del att träna upp, något konkret jag kan göra redan nu för att sitta mer upprätt utan att bli riktigt så jävla obekväm? Tack för hjälpen so far ska ni ha! :rock

En sporthoj är många gånger inte kroppsligt ergonomiskt riktig att sitta på förrän du fått upp farten där du då på denna sporthoj ofta mår mycket bättre än på t ex en custom hoj.Dom som nu kör dessa sporthojar vet ofta mycket väl vad det hela handlar om när kroppen normalt tröttnar efter en längre tid i samma ställning i framåtlutad position.

Om du observerar många sporthojsförare som kanske färdats en bit i mer normal sporthojsfart och då och då passerar samhällen med bla starkt reglerad framkomlighet rent hastighetsmässigt så brukar många av dessa förare sitta mer rakt upp med bara en hand på styret för att ändra kroppställningen för stunden.

Allt detta beror i sin tur naturligtvis på hur din kroppsbyggnad stämmer överens med den mc du nu färdas på.För att ta ett exempel så kan en förare trivas alldelles förträffligt på en VFR 800 och i sin tur må dåligt av körställningen på en Hayabusa och vice versa naturligtvis.Det du måste utgå från för att må bra är att hojen passar dig och inte att du anpassar dig efter hojen.Då blir det problem i längden.

Somliga prylar som styre, sitthöjd, placering av fotpinnar går ibland att ändra på för att få bukt med en alltför tröttande körställning.Om inte, så är det kanske dags att överväga ett byte av hoj.

Last edited:
Om du i vanliga fall har bra hållning kanske du sitter FÖR upprätt? Själv får jag tvinga fram en viss kutrygg för att inte bli trött i just svanken.

Vad gäller insidan av låren är det otroligt jobbigt att bara klämma utifrån och in. Se om du även kan låsa UPP mot tanken, om knäna når skålningen i tanken när du spjärnar med tårna. Om inte kan stompgrips och höjda fotpinnar göra underverk :tummenupp

Harrybob skrev:
...vad jag inte hade väntat mig var hur sjukt obekvämt det var att köra sporthoj!
Och där har du både problemet och lösningen.

- Det är obekvämt att köra sporthoj om föraren inte är mkt aktiv.
- Du har missbedömt dina resurser i förhållande till kraven.
- Det finns modeller som inte ställer samma krav och som skulle göra det bekvämare/roligare för dig. Byt!

Bifogat

• Skärmavbild 2014-05-25 kl. 09.05.25.jpg
    Skärmavbild 2014-05-25 kl. 09.05.25.jpg
    46.8 KB · Visningar: 118
  • Skärmavbild 2014-05-25 kl. 09.06.24.jpg
    Skärmavbild 2014-05-25 kl. 09.06.24.jpg
    33.9 KB · Visningar: 104
  • Skärmavbild 2014-05-25 kl. 09.06.59.jpg
    Skärmavbild 2014-05-25 kl. 09.06.59.jpg
    31.1 KB · Visningar: 111
Last edited:
Tryck upp pungen mot tanken, lägg vänster underarm mot tanken och stöd dig på den, eller vänster hand på låret. Eller så ger du bara fan i att köra i stan, du har en sporthoj - den har inget i stan att göra.
Ska du prompt in där o bråka - köp en gammal fulhoj och använd den där istället och låt sporthojen stå när du ska in på byn.

Tryck upp pungen mot tanken, lägg vänster underarm mot tanken och stöd dig på den, eller...
Om man har användning av de råden...

- Kör man i fel miljö där det är roligare att köra något annat än en sporthoj
- Kör man i rätt miljö men alldeles för passivt

I båda fallen finns skäl att ställa sig frågan:

”Får jag verkligen ut så mycket av det här?”

Och varje gång jag ser en förare med ena armen på tanken ser jag ett händelseförlopp framför mig som börjar med att bilen framför tvärbromsar...

http://4.bp.blogspot.com/_riCPTkIAVpA/THxbgcYINTI/AAAAAAAAAYI/Sez_IkaRG-A/s1600/014.jpg

Last edited:
Om man har användning av de råden...

- Kör man i fel miljö där det är roligare att köra något annat än en sporthoj
- Kör man i rätt miljö men alldeles för passivt

I båda fallen finns skäl att ställa sig frågan:

”Får jag verkligen ut så mycket av det här?”

No shit... Dock kvarstår faktum - bor du inne på Kungsholmen så har du en bit att ta dig till de vägar där det är lite kul att köra, antagligen även lite bilköer och skit emellan, och då ingen mig veterligen uppfunnit en stargate-portal som man kan ha i vardagsrummet för att direkt hamna på rosenhill, så kan det vara trevligt att kunna ta sig igenom dessa hinder innan den "riktiga" körningen påbörjas, samt efteråt när man ska hem.

Och där har du både problemet och lösningen.

- Det är obekvämt att köra sporthoj om föraren inte är mkt aktiv.
- Du har missbedömt dina resurser i förhållande till kraven.
- Det finns modeller som inte ställer samma krav och som skulle göra det bekvämare/roligare för dig. Byt!

Nej jag vill lära mig. Tack ändå?

...eller så biter man ihop lite? :) Det är ju inte så att gixxer 750 är den obekvämaste av sporthojar.

Som Floki säger, ska man åka mindre obekvämt i lägre hastigheter så är det oftast att variera upprätt sittande med en hand på styre och den andra på ditt knä för att hålla kroppen uppe. Sporthojar har ju oftast en lutning på sadel och bakram som manar till att ligga ner, det är så de är byggda. Transportsträckor är inte jättesexigt, men det du beskriver "insida lår" är enligt mig en vanesak, när man kört ett par gånger släpper det. Säg mig när man använder de musklerna annars (om du inte är ryttare möjligen).
Jag brukar bli stel i höger knä efter en stund långsam körning, då är det bara att göra en liten bensträckning á la MotoGP eller ställa dig upp på hojen och sträcka ut dig lite. Personligen så kryper jag sällan ihop under 160 om det inte svänger, dagens hojar har så pass bra aerodynamik att det är bekvämt att ha en halvliggande/sittande ställning ändå under de farterna :-)

Kort sagt, det är inte bekvämt, men man vänjer sig och det är värt det :D

Nej jag vill lära mig. Tack ändå?
Vad vill du lära dig?

- Stå ut med obekväm körställning?
- Bankörning?

Om du gillar hur sporthojar ser ut finns förstås inga alternativ. Men om det är den aktiva körningen du är ute efter och tycker att sporthojar är obekväma finns det alltså väldigt gott om alternativ som inte är långsammare i den miljö där man kör aktivt.

Byt sida på styrhalvorna - styret pekar uppåt - mindre ont/kan bli skönare körställning

En tillfällig lösning på ditt problem är ju "clip on risers". Att du skulle "träna" dig till att sitta bekvämt låter extremt krystat...

Fixa risers denna sommar så kan du njuta av att åka hoj. Det var väl därför du skaffade en i första taget. Kosmetiskt syns det knappt.

Fördelen med dessa i videon är att dom går att justera väldigt mycket beroende på din längd och räckvidd samt beroende på om du skall ut och semestra eller ut på bana.

Last edited:
...eller så biter man ihop lite? :) Det är ju inte så att gixxer 750 är den obekvämaste av sporthojar.
:D
Jag tänkte så också haha.

Och om nu folk vill hugga ifrån så får ni vänligen komma och provsitta min hoj.
Fotpinnarna är höjda 60 mm och Clip-on:et sänkt 50 mm.

Otränad, 2 meter lång och benig.

-----

Jag brukar däremot va lite öm efter dom första två turerna varje år.
Men det är bara att åka mer så löser det sig =)

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...