Sporthoj på stan

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
T R O L L H Ä T T A N
Hoj
GSXR 750 -98
Så jag har införskaffat mig min första sporthoj, en gsxr 750. Innan köpet har många timmars lättsamt studerande av sitt position och styrning för sport hoj föregått, så jag är väl införstådd i hur det skall gå till (jag är förstås långt ifrån att applicera detta, och åker inte runt å försöker hänga av eller så) MEN, vad jag inte hade väntat mig var hur sjukt obekvämt det var att köra sporthoj!

Vad kan jag göra? Jag är bekväm i race position, rumpa bak, bröstet och knän på tanken, avslappnade armar men tänker inte åka runt så i stan.. Och jag vill köra lugnt å sansat, säkert. Målet är att lära mig hojen å sedan ta det till banan, men som det är nu klarar jag inte mer än 15-20min på hojen innan jag bara vill vara någon annanstans. Vad kan jag göra för att sita upp på sporthojen utan att bryta ryggen eller modifiera motorcykeln?

Finns det några specifika ben övningar som fungerar bra? Hjälper knäböj och marklyft mycket? Finns det någon bättre övning för just insidan av låren?
 
Du skall träna mage och rygg.

Tanken är inte att du skall ligga på tanken, utan din bålstabilitet skall vara så bra att du håller dig uppe med den. När inte fartvinden håller dig uppe alltså...
 
Vad gör du i stan på sporthoj? :va skämtåsido. När jag hamnar inne i stan brukar det nästan alltid bli vänsterhanden på vänsterben och mysåka lite upprätt. Jag undviker stadskörning så gott det går.
 
0be8f499888bfad67051013980533dac.jpg_thumb_800x800.jpg
 
Sitt rakt med ryggen (inte vertikalt, utan rak), med knäna runt tanken och utan någon vikt att tala om på styret.

Och gilla läget :)
 
Marklyft och knäböj är väldigt bra övningar. Men de tränar inte upp statisk styrka, vilket är det du behöver.
Om du kollat på mästarnas mästare...och sett diverse elit-atleter vara riktigt dåliga på jägarvila, så är det just p.g.a. samma fenomen. De har inte tränat på statisk styrka. Därför skulle jag personligen föreslå att du mixar;

-Marklyft för mellan rygg
BBDeadlift.gif


- Good-mornings för nedre rygg
BBGoodMorning.gif


- Front plankan
FrontPlank.jpg


- Sido plankan
SidePlankElbow.jpg


- Hängande benlyft (mycket svåra att fuska med)
BWHangingLegRaise.gif


När du är tillräkligt bra på hängande benlyft
- L-sit med böjda ben
handsflattuck.jpg


Vill man få extremt bra statisk bålstabilitet (kräver tid) så kör man;
- Grodan med benen på armarna
frog-stand.png


Och monstret, plankan utan fötter i marken :D ;
planche1.jpg
 
Du skall träna mage och rygg.

Tanken är inte att du skall ligga på tanken, utan din bålstabilitet skall vara så bra att du håller dig uppe med den. När inte fartvinden håller dig uppe alltså...

Bålen är någorlunda stark city tränad som man är hmf.. Men det kan bli bättre, är inte direkt medlem på kolozzeum.. Så det köper jag, skall träna mage mer och då. Men det är insidan av låren som känns.
Sitt rakt med ryggen (inte vertikalt, utan rak), med knäna runt tanken och utan någon vikt att tala om på styret.

Och gilla läget :)

Kan inte sita helt rakt, då når jag inte styret (176 ish, 178 på en bra dag) men det andra gör jag redan.

Du får inget citat där Orecic men bra, jag ska köra statiska övningar, tack!
 
...umm...Orecic. Får man cred för tips till blaskan...? :hihi

Paolo har ett grundtips som funkar bra i alla situationer - bit ihop under- och överkäke.
 
Bålen är någorlunda stark city tränad som man är hmf.. Men det kan bli bättre, är inte direkt medlem på kolozzeum.. Så det köper jag, skall träna mage mer och då. Men det är insidan av låren som känns.


Kan inte sita helt rakt, då når jag inte styret (176 ish, 178 på en bra dag) men det andra gör jag redan.

Du får inget citat där Orecic men bra, jag ska köra statiska övningar, tack!

Jag är 170. Det hänger inte på storleken utan på tekniken. ;)
 
tycker du det är obekvämt i alla hastigheter eller bara vid stadskörning? kan ju vara så att du sitter och spänner dig när du kör och att det är därför du tycker det är obekvämt. Själv brukar jag ha mycket av stabiliteten i höften typ, knip med knäna runt tanken så slipper du ha så mycket tyngd på armarna. Sänk och slappna avi axlarna annars kommer du bli skit trött i nacken.
 
Det som ts beskriver samt höga försäkringskostnader har gjort att sporthojs försäljningen nästan har upphört i sverige av nya maskiner. Det finns uppsjö av street hojar och sporttuoring som är mycket bekvämare vid normal körning. Men som banhoj på snabba banor är den outstanding.
 
Last edited:
tycker du det är obekvämt i alla hastigheter eller bara vid stadskörning? kan ju vara så att du sitter och spänner dig när du kör och att det är därför du tycker det är obekvämt. Själv brukar jag ha mycket av stabiliteten i höften typ, knip med knäna runt tanken så slipper du ha så mycket tyngd på armarna. Sänk och slappna avi axlarna annars kommer du bli skit trött i nacken.
Just det du beskriver med kroppsfixering runt tanken är a och o vid snabb bankörning och inspererad landsvägskörning. Att fixera sig i styret påverkar hojens stabilitet kraftigt vid t.ex högfartsbroms och kurvtagning (på ett negativt sätt).
 
Jag skiter i sittställningen så länge brudarna gillar vad man har mellan benen, det är ju ändå därför man kör hoj.
 
Nä vid 100 så där så kryper jag ihop och allt är frid å fröjd, fast jag kan definitivt slappna av lite mer. Lite spänner man sig förstås men det övas nog bort snart nog. Men mitt problem ligger i det där lägre hastigheterna där man känner sig som en riktig idiot om man kryper ihop, där får jag ont i ryggen, plus att det inte känns riktigt säkert då sikten och framförhållningen försämras i trafiken när man kryper ihop, lite ovant också kanske.

Om jag planterar skrevet precis vid tanken bör jag förmå att sitta mer upprätt? Någon som testat detta?
 
Men vaddå inte kunna sitta rakt? Du klarar väl av att luta dig framåt, men fortfarande vara rak i ryggen? Jag skrev ju uttryckligen att det ej handlade om att ryggen skall vara vertikal. När du ligger i sängen på rygg så håller du ju troligtvis en någorlunda rak rygg.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top