Sporthoj på a2

Kanske lite sport touring modell äldre alt 400cc sporthojarna.

Finns Yamaha FZR 600 från tidiga 1990 talet, sedan har du hondas 600 slutet 80- början 90.

Annars har du:
Kawasaki ZXR 400cc
Suzuki GSX-R 400cc
Honda cbr 400rr
Honda vfr 400
Aprilia RS250 (2takt)
Yamaha TZR 250 (2takt)
Suzuki RGV250 (2takt)

Det som är så dumt är att när vi kommer upp på 600cc 4cylle och inte mer touring aktiga saker så går det över 70kw

Sedan har ju dom där nya sakerna oxå. vet inte hur mkt sporthojs stämpel det är över dom men.
KTM RC390
Kawasaki ninja300
Yamaha R3
Honda cbr 300, 500

det som är lite "tråkigt" är att dom nya små cc hojarna har runt 40-50hk medans de gamla 400cc hade omkring 60-70hk samt 4a cyllar.

Men ska du köra strypt så kanske det inte spelar så stor roll, då ska du välja den lättaste hojen med bäst effekt.

hade valt Aprilia RS250 är riktigt ball o går gött! enl många extrem o sitta på, men det är sporthoj ;)
Alt någon av de äldre 400cc hojarna
 
Last edited:
Den enda jag har erfarenhet av är Ninja 300. Liten aning mer upprätt sittställning än en riktig sporthoj. Lite behagligare efter 6 timmar i sadeln. Fullt tillräcklig för att bli av med lappen. Inte för tung att resa upp när man lagt omkull den. Trevlig på bana om man står ut med att bli frånåkt på rakorna. Men många sporthojar saktar in i god tid innan kurvorna så man hänger med i dom krokiga partierna. Ser ut som storebröderna men lättare och tröttare. Det lilla som finns kommer vid 9000 varv. Gillar den fortfarande efter 3 år.
 
Ninja 300 ska du ha ! Snyggaste A2 hojen ute samt bra hoj o köra. Har själv haft ninja 300 i 2 år , nu äre dags för 600cc R6!
 
Tycker personligen att det är synd att förstöra motorkaraktären i en tvåtakts 250 genom att strypa ner den till lagliga nivåer. Då känner jag personligen att det är vettigare att köpa motsvarande 125:a istället. Betydligt billigare i inköp och drift, och behöver inte strypas lika hårt.

Kan du leva med utseendet, så kika på Yamaha SZR660. Den ligger i originalutförande exakt på gränsen när det gäller vikt och effekt för en A2-cykel.
Chassit är samma som TZR125R, som i sin tur är snarlikt Yamahas fabriksracer, TZ250, men de har stoppat i en motor från en XTZ660 istället.
De togs primärt fram för att tävlas med nere i Italien.
En förbisedd cykel med ett lättsvängt och stabilt chassi som man kan köpa för småpengar.
Den vinner inga designpriser, men är köregenskaperna viktigare än att glänsa vid korvkiosken så finns det inte mycket som slår den i det här segmentet. Blandar man dessutom in priset i det hela så kommer inget i närheten.

http://motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_szr660 95.htm
 
Tack så mkt. Synd bara att det inte finns ngn i 600cc storleken :/ typ cbr600rr

En strypt ninja 650 2017 kanske faller herrn i smaken då?
Inte en sporthoj, men väl över 600cc och en sporttourer kan man nog kalla den iaf, och laglig att köra på A2.
Ska du ha en renodlad sporthoj på A2 får du ta någon gammal hoj med låg cylindervolym. Till exempel CBR250RR (den gamla då, inte den nya).
Alternativt en CBR500R, men den är inte heller en riktig sporthoj.
Du har ju även CBR650F, som du får köra strypt på A2. Den faller i samma segment som Ninja650.
 
Last edited:
Man sitter bara så upprätt på dem det är bara det :/

Isf är du förpassad till att köra gamla 400 och 250cc sporthojar.
Alternativt lägga ganska mycket pengar på att bygga om en modern hoj så den får aggressivare sittställning.
 
Aprilia RS250 är nog kombinationen av modernast/mest aggresiva körställning du kan hitta. Om du kan tänka dig en riktigt sportig 2-taktare är det en kalashoj. Är du osäker på vad ägandet innebär i praktiken så läs på ordentligt innan köp.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top