Sporthoj Luleå

Ny olycka med dödlig utgång -http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18944977.ab

Alkohol eller droger inblandat, ingen hjälm och inga skyddskläder enligt Facebook. Är detta "Hertsö"- gängen eller någon annan sammanslutning som ligger bakom de två svåra olyckorna under den senaste veckan?

Vore intressant att få ta ett snack med de som spelar Allan på sporthojar i stan, för att lyssna på vad som får folk att inbilla sig att lek på gata med ett fordon man aldrig lärt känna ordentligt skulle vara något annat än livsfarligt? Någonstans finns släkt, vänner och bekanta som inte mår särskilt bra idag.

Kör med insidan - kör så att Era skyddsänglar hinner med...
 
Last edited:
Är helt vilse efter vägarna här i luleå. Vilka väger tycker ni är de bästa? Kommer från sundsvall själv och har lite större koll där, tänkte eventuellt fara ut och titta lite i luleå trakten idag :)
 
Vem var det som tappade plånboken på 97:an vid E4-korset igår (torsdag) och spred ut hela innehållet på vägen?
Sporthoj, jeans, jympadojjor, collegetröja.
Hoppas du hittade allt viktigt sen...
 
Tja! Det är tyvärr lite dåligt med bra kurviga vägar, eller dom finns men skicket är inte bra. Smedsbyvägen mellan Boden och Smedsbyn är ok. Brännberg-Älvsbyn är också rätt kul. Annars tycker jag att man får köra kortare småsträckor som är skoj, vägen förbi Sundom mot Råneå är rolig men är i dåligt skick, så se upp med grus och gupp. Om nån ruvar på en goding man missat så skriv här vettja :)
@Krillezz
 
Boden-Morjärv är väldigt väldigt fin, likaså Boden-Selet genom skjutfältet. Selet-Klöverträsk hade kunnat vara bra om inte beläggningen var så genomusel. Ersnäs-Arnemark är däremot jättefin. Kustvägen Alhamn-Rosvik är värt en tur med.

Smedsbyvägen är hårt använd av jordbruket vilket betyder rätt mycket lera/gödsel på vägen både här och där, liksom några beläggningsarbeten.

Brännberg-Älvsbyn skall testas.
 
Någon som har en Superenduro som jag kan få provköra? Går i hojköpartankar och skulle vilja prova en så snabbt som möjligt.
Kan erbjuda provkörning av en exc300 i utbyte.
 
Får jag föreslå en riktigt fin sväng som är lite längre?

Kör till Boden via Bälinge-Avan-Unbyn. I Boden kör man mot Älvsbyn men efter ett par mil tar man av höger mot Brännberg, den är riktigt fin nu!
I Älvsbyn så fortsätter man mot Arvidsjaur men strax efter skidbacken kommer en skylt vänster mot Koler, där tar man av. Älvsbyn-Koler är en av de finaste hojvägarna man kan köra här uppe hos oss. De har byggt en massa vindkraftverk längre ner så vägen är nylagd och tidvis väldigt kurvig.
Väl i Koler så kör man igenom och tar av höger mot Långträsk. Den vägen är också väldigt bra och kurvig.
När man kommer till väg 373 så tar man vänster mot Piteå. 373:an är också jättefin med långa svepande kurvor. När man kommer ner efter Roknäs så tar man höger mot Blåsmark, från Blåsmark kör man mot Hemmingsmark och Jävre, mycket kurvigt och trevligt! När man kommer ut i Jävre så kan man antingen köra hela vägen tillbaka eller så tar man E4:an tillbaka till Luleå. En riktigt fin tur som jag rekommenderar!!!:tummenupp

Edit: Gjorde en kartrutt...

https://goo.gl/maps/VutiY
 
Får jag föreslå en riktigt fin sväng som är lite längre?

Kör till Boden via Bälinge-Avan-Unbyn. I Boden kör man mot Älvsbyn men efter ett par mil tar man av höger mot Brännberg, den är riktigt fin nu!
I Älvsbyn så fortsätter man mot Arvidsjaur men strax efter skidbacken kommer en skylt vänster mot Koler, där tar man av. Älvsbyn-Koler är en av de finaste hojvägarna man kan köra här uppe hos oss. De har byggt en massa vindkraftverk längre ner så vägen är nylagd och tidvis väldigt kurvig.
Väl i Koler så kör man igenom och tar av höger mot Långträsk. Den vägen är också väldigt bra och kurvig.
När man kommer till väg 373 så tar man vänster mot Piteå. 373:an är också jättefin med långa svepande kurvor. När man kommer ner efter Roknäs så tar man höger mot Blåsmark, från Blåsmark kör man mot Hemmingsmark och Jävre, mycket kurvigt och trevligt! När man kommer ut i Jävre så kan man antingen köra hela vägen tillbaka eller så tar man E4:an tillbaka till Luleå. En riktigt fin tur som jag rekommenderar!!!:tummenupp

Edit: Gjorde en kartrutt...

https://goo.gl/maps/VutiY

Körde den nyss, fast åt andra hållet. Kalasväg. Men finaste vägen till Boden går via Måttsund-Ale-Selet-Mockträsk, så den blir det alltid. :)
 
Körde den nyss, fast åt andra hållet. Kalasväg. Men finaste vägen till Boden går via Måttsund-Ale-Selet-Mockträsk, så den blir det alltid. :)

Ale-Selet-Avan eller Klöverträsk-Selet-Avan var fantastiska vägar en gång i tiden (typ början på 90-talet) Nu är det endurohoj motsvarande som gäller på dessa vägar tyvärr...
Körde mycket Africa Twin där och den funkade väldigt bra, sporthoj funkar inte fullt så bra om man vill behålla plomberna i tänderna... ;-)

Selet-Mockträsk är ju dock fin nuförtiden... :)
 
Vi gjorde den reflektionen sist vi åkte Avan-Selet-Klöverträsk - kompisen med Speed Triple särskilt, mina 20cm fjädringsväg äter en hel del faktiskt men vilken väg om den varit jämn!
 
Vi gjorde den reflektionen sist vi åkte Avan-Selet-Klöverträsk - kompisen med Speed Triple särskilt, mina 20cm fjädringsväg äter en hel del faktiskt men vilken väg om den varit jämn!

Mmmm, den var fantastisk en gång i tiden, det gick att köra alldeles för fort där... ;)
 
Är det några lulebor som ska ner på smc,s kurs i Kemora nu i Juli? Är grymt sugen åka ner men får inte med nån av mina hojpolare och är inte så sugen ta mig ner själv :)
 
Skall testas så fort jag har skaffat en ny hoj! ( mest troligt nu i helgen) Tack för tipset :)
 
Mmmm, den var fantastisk en gång i tiden, det gick att köra alldeles för fort där... ;)

Det är tyvärr statusen på många av norrbottens en gång fina hojvägar...

Här är en snabb och färsk inventering av några hyfsade vägar runt Kalix:

Väg 715 från Kalix upp mot Vitvattnet är en gammal klassiker. Bitvis riktigt kurvig, bitvis långa rakor över gigantiska myrområden. Tyvärr sönderkörd av överlastade timmertransporter och därför ganska knölig nära Kalix, marginellt bättre ju längre från Kalix man åker. Tyvärr färskt saboterad av snabelbilen (se annan tråd)...

Väg 720 från Kalix till Björkfors är en annan klassiker som fostrat fler än en roadracingförare från Kalix. Även denna väg är bitvis mycket kurvig, bitvis rak. Helt OK från Kalix till Holmträsk, i övrigt snudd på okörbar. Högre hastighet än 50 km/h längs "mittenpartiet" mellan Holmträsk och Sänkmyran är förenat med direkt livsfara...

Väg 711 från Kalix, österut via Lantjärv är ytterligare en bitvis kurvig väg. Mycket bra skick och flera intressanta, långa och svepande kurvor mellan Kalix och Lantjärv. Brutalt sönderkörd av tung trafik öster om Lantjärv (och inte heller lika fina kurvor).

Väg 705 från Nyborg till Storön var rena rama knäskrapseldoradot då den var nyrenoverad i mitten av nittiotalet. Jämn och bra beläggning i de tre första kurvorna när man lämnar Nyborg (utanför Runes hus), resten är snudd på okörbart på grund av stora knölar blandat med stora hål. Detta gäller även för övriga vägar runt Storön, Ryssbält och Påläng vilket är synd då det annars går att sy ihop allehanda rundor i detta område.

Väg 699 från Töre till Sören har hyfsat ny beläggning och är ganska kurvig då man närmar sig byn Sören. Dock varning för aggressiv lokalbefolkning. Även framfart med original avgassystem och skyltad hastighet bemöts med knytnävshälsningen. Glöm att köra vidare efter Sören. Vägen till E4:an är grusväg och vägen till Påläng har förfallit totalt på bara ett-två år.

Väg 356 från Morjärv (Forsbyn) upp till Övermorjärv är en kul avstickare om man till exempel transporterar sig mellan Kalix och Överkalix. Asfalt endast under de första två-tre kilometrarna, men dessa kilometrar är enormt kurviga och dessutom i hyfsat skick förutom några tydliga knölar. Varning för renar, jag har åkt där tre gånger i år och sett (samma...?) renar varje gång...

Väg 356 från Morjärv västerut är inte särskilt kurvig, men skicket är helt OK under den första delen mellan Morjärv och Avafors. Tyvärr sämre skick längre västerut mot Niemisel och Boden.

Väg 712 från E4:an ut mot Frevisörens camping / havsbad är rätt OK. Bitvis kurvig och mycket bra beläggning. Även här minst ett exemplar av aggressiv lokalbefolkning (en man i byn Lappbäcken som bemöter allt på två hjul med knytnävshälsningen, oavsett ljudnivå och hastighet).
 
Hmmm, kanske inte direkt OT, men jag måste bara dela bilderna från det pågående vägarbetet mellan Sjulsmark och Lakafors i norra delen av Piteå Kommun.

Sträckan är fin och kommer att bli väl värd omvägen mellan Piteå och Luleå men med tanke på vad som finns i vägbanken är det kanske inte så underligt att det skjuter åt pipan på många av våra mindre vägar? Vägen gjordes om rätt rejält i slutet av åttiotalet, trots det finns fortfarande dessa exempel på "något grov fyllning" i vägkroppen... :)

IMG_0921raw.jpgIMG_0922raw.jpgIMG_0923raw.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top