Sporthoj hjälp! Jag har nattnojja...

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Detta är inte direkt MC relaterat men snarlikt.
Kom precis hem, rest 18 timmar med tåg idag. Öppnade brevlådan och hittar ett brev från Transportstyrelsen.

Well well well...

ANLEDNING TILL NOJA:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/saljare-kravdes-pa-skatt-for-redan-salda-bilar_7129069.svd

Rubrik

"Förfrågan om trafikförsäkring för ett fordon ni inte äger"
Text
Transportstyrelsen har fått in ett trafikförsäkringsbevis för detta fordon med er som försäkringstagare. Enligt vägtrafikregistret är ni inte ägare till fordonet. Trafikskadelagen säger att det är ägaren till fordonet som ska ha det försäkrat..

Blabla fakta om bilen..

Sålde väl för 5-6 månader sen eller mer.

Nu till nojjan.. Såg på uppdraggranskning att man kan bara "försäkra" tillbaka bilen till den förra ägaren som vilket praktarsle som helst utan problem och det blir en jävla massa klydd och i grund och botten hamnar säljaren i skiten.

Har jag problem nu eller?
Lär inte kunna sova innan jag vet vad fan som händer..

Jag sålde den bilen till två riktiga Svenssons... om DE på allvar försöker blåsa mig ska jag göra deras liv till ett helvete....

FAN!

Last edited:
Om du inte är ägare så kan det väl inte vara något problem?

Är det inte någon automagisk förnyelse från ditt gamla försäkringsbolag?

Om du inte är ägare så kan det väl inte vara något problem?

Är det inte någon automagisk förnyelse från ditt gamla försäkringsbolag?

Jag ber till gud. Men jag är 93% säker på att jag tog bort försäkringen... Fick ju hem ett brev också där det stod att jag inte längre var ägare till fordonet.

Jo, men du äger ju bevisligen inte fordonet och KAN därför inte försäkra det (om det inte är frugan som blåst dig :) )

Står anledningar till varför detta kan ha skett..

- Fel registreringsnummer har registrerats.
- Fel personnummer har registrerats.
- Fordonet ägs av en annan familjemedlem men flrsäkringen har tecknats i ert namn.

Nu till det roliga, de översta två kan inte stämma för jag har inte behövt skatta för fordonet och fick ett brev hem som sa att det blivit sålt. Det tredje stämmer verkligen inte.

Män nu schlappna du av.

Kolla upp det imorgon, säkert bara någon som kretat in fel reggnummer.

Som Pelle skulle sagt;

Du är rökt.:cpparty

Lika bra att bara köpa en enkel till Moskva..

Ställa av ett fordon som inte är ditt?

Ja, "har fått in ett trafikförsäkringsbevis" ... och för öv. går det att häva bilköp?
Well well, ringer de imorgon och hoppas på att detta är något missförstånd.

Är det du som har skickat in papper på ägarbytet?? och ev skrivit fel regnr.?
Hoppas du inte lät köparen göra det,för då kan det ju bli problem.:(

Är det du som har skickat in papper på ägarbytet?? och ev skrivit fel regnr.?
Hoppas du inte lät köparen göra det,för då kan det ju bli problem.:(

Kommer ärligt talat inte ihåg...
Men ok, låt säga att bilen aldrig blev såld - vad kan jag göra då? (tror dock detta är högst osannolikt)
Ska jag vara ärlig tror jag att det var jag som skickade in papprena.

Tror antingen det är något gammalt i systemet eller att de försökt häva köpet och skickat in något fuffens papper på att jag ska försäkra det.

Låter som du får ringa till berörd myndighet,och kolla upp vad som har hänt,normalt sett om man skickar in papperna själv så brukar det ju i regel funka utan problem.
Angående bilen så är den"väl" såld,ni har gjort en bilaffär som transportstyrelsen inte registrerat ägarbyte på.
Det jobbiga blir väl om bilen för en massa p-bot och annan skit,då blir det bevisligen du som får ta notan.

Kommer ärligt talat inte ihåg...
Men ok, låt säga att bilen aldrig blev såld - vad kan jag göra då? (tror dock detta är högst osannolikt)
Ska jag vara ärlig tror jag att det var jag som skickade in papprena.

Tror antingen det är något gammalt i systemet eller att de försökt häva köpet och skickat in något fuffens papper på att jag ska försäkra det.
Men det stod ju att "Enligt vägtrafikregistret är ni inte ägare till fordonet" så köpet måste ha gått igenom, samt att "Trafikskadelagen säger att det är ägaren till fordonet som ska ha det försäkrat". Du behöver alltså inte oroa dig, förmodligen nån handläggare på ett försäkringsbolag eller nån myndighet som tabbat sig.

Men jag är precis som du och nojjar upp mig som fanken när jag får såna där konstiga brev. Och de dyker av nån anledning alltid upp fredag eftermiddag när alla kontor är stängda så hela helgen är förstörd..:mad:

Om du säljer ett fordon, så avsägs försäkringen automatiskt.
Med andra ord; Har du inte betalat försäkrning de senaste månaderna, så äger du ju inte bilen.

Steg 1: Kolla vem som står på fordonet: https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Steg 2: Hitta någon med fax, så du kan ringa den nya ägaren
Steg 3: Ring den nya ägaren VÄNLIGT och fråga om de råkat göra något fel
Steg 4: Koppla av och ring transportstyrelsen på måndag när de öppnar igen (Jag förutsätter att de har stängt över helgen)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra