Sporthoj hjälp! Jag har nattnojja...

Yep. Mycket riktigt sålde jag min bil i början av April och jag står inte som ägare för den.
Någon idiot vid namn Alexander tecknade emellertid en försäkring i mitt namn (utan mitt godkännande) den 1 Juli 2012.

Den har nu blivit annullerad, men det är bedrägeri att teckna en försäkring i någon annans namn. Ska jag gå till Polisen med detta eller bara se mellan fingrarna?

gör en polisanmälan mot honom, så lär han förhoppningsvis inte göra om det.

Yes. Jag ringer folksam och ber om hans kontaktuppgifter imorgon, sen anmäler jag det.
:)

Yes. Jag ringer folksam och ber om hans kontaktuppgifter imorgon, sen anmäler jag det.
:)

Är denne "Alexander" alltså anställd av Folksam? Isåfall är det ju sannolikt att han bara är en kundtjänstarbetare eller säljare som råkat knappa in fel regnr när han skulle teckna försäkring på någon annan. Då känns ju en polisanmälan hyggligt overkill... Be istället Folksam göra om, och göra rätt. I mina unga år jobbade jag med sådant, och jag kan bara intyga att det är mänskligt att fela och att man ibland orsakade lite bryderier hos intet ont anandes personer. Men, sånt reder man enkelt ut utan vare sig tandagnissel eller anmälningar.:tummenupp

Är "Alexander" däremot en främmande privatperson är det befogat att dra öronen åt sig...

En anmälan ger ju inte alltid en fällande dom. Jag hade ringt polisen och frågat vad de rekommenderade. Man vill ju inte skapa bekymmer för "Alexander", eller sig själv i onödan. Jag är inte så insatt i sånt här, men en kompis (som finns på riktigt) har råkat riktigt illa ut på grund av vad andra beställt i hans namn, så en polisanmälan behöver inte vara fel heller, utifall om personen skulle försöka beställa annat i ditt namn. Det tokiga är ju VARFÖR någon medvetet skulle beställa en försäkring i någon annans namn. Jag har svårt att se hur man ska kunna vinna någonting på det om det nu är pengar man vill åt.

Så nu kan jag lugna ner mig. En av deras anställda som förnyat min gamla försäkring :)

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul