Sporthoj för 35000?!

hakon

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Gsxr 750 -98
Behöver lite hjälp/tips av er med lite koll och erfarenhet av olika hojjar. Är nämligen äntligen på gång att skaffa hoj igen men har inte bestämt mig för vilken ännu :va Funderar på Gixxer 750 96-99 och fireblade i samma år ungefär. För och nackdelar? Kanske skulle era val falla på någon annan hoj? Kom igen nu, ös på med tips och kommentarer! :tummenupp :yoparty

Vad skall du använda hojen till? Bana, åka korta bombbrepor, toura, skjutsa, pendla?

Avvaktar du tills sommaren e slut :) kan du nog finna en R1:a neråt 40 papp...

Nja....är inte sugen på att vänta till sommaren är slut. Dessutom skulle jag inte välja r1 även om det nog går att hitta för 40k. Känns som om det är få hojjar som körs slut på så mycket som r1. :huvet

Skulle köpa så mycet hoj som möjligt för de pengarna. gå inpå www.motorcyclenews.com och kika på uppgraderingarna på respektive hoj. gsxr 750 fick insprut 98
ny modell på zx9r 98- grym allround hoj, dock lite dålig markfrigång för bana
R1 om det nu finns nån vettig för de pengarna
94 96 o 98 kom uppgraderingar på firebladen skulle inte köpa en tidigare än 96

Skulle köpa så mycet hoj som möjligt för de pengarna. gå inpå www.motorcyclenews.com och kika på uppgraderingarna på respektive hoj. gsxr 750 fick insprut 98
ny modell på zx9r 98- grym allround hoj, dock lite dålig markfrigång för bana
R1 om det nu finns nån vettig för de pengarna
94 96 o 98 kom uppgraderingar på firebladen skulle inte köpa en tidigare än 96

Ok. gsxr:en, hur är den att skjutsa på? outhärdlig enligt vissa. Är det stora fördelar med 98:ans insprut jämfört med tidigare modellers förgasare?

Skjutsa nån kväll då o då funkar bra men inte åka på hojsemester. Har inte kört 96/97 men de har enligt säkra källor mycket sämre bottenvrid. Insprutet svara tidigare o bättre. Blir det en gixxer så köp 98 o framåt. Han som har 97 som jag känner har även en 00, enligt honom är det en helt annan hoj så får du tag i en för rätt pengar KÖP!

Skjutsa nån kväll då o då funkar bra men inte åka på hojsemester. Har inte kört 96/97 men de har enligt säkra källor mycket sämre bottenvrid. Insprutet svara tidigare o bättre. Blir det en gixxer så köp 98 o framåt. Han som har 97 som jag känner har även en 00, enligt honom är det en helt annan hoj så får du tag i en för rätt pengar KÖP!

Ok. Tack för utförliga svar :tummenupp Ja, 00 kom en ny modell= mycket dyrare. Är ruskigt sugen på gixxern faktiskt men firebladen har ju 169 cc till.... Gör det mycket? Tycker gixxern på något sätt verkar modernare? Funkar det ok att köra någon 30 mila tur med gixxern eller är den ruskigt obekväm. Har väl mer extrem körställning än bladen?

Med inspererad körning kan man köra hur länge som helst, motorkaraktären vid 11000/12000 varv tröttnar man aldrig på. Hysterisk är nog rätt definition :)
Har aldrig kört firebladen men 954 jag hade, hade tråkigare karaktär än gixxern, kanske för att den är mycket bättre på alla punkter, för "snäll" helt enkelt

När det gäller priser verkar de flesta övervärdera sina hojar, har sett en gsxr1100 från 89 för 33k o en zxr750 för närmare 40k. En fin gsxr 98/99 skall du inte ge mer än 35k för.

Last edited:
Funkar det ok att köra någon 30 mila tur med gixxern eller är den ruskigt obekväm. Har väl mer extrem körställning än bladen?
Beror väl på hur smidig man är :D

Men jag har kört 60mil/dag med min gamla 750, men då har man ont i benen... Körställningen är ganska extrem.

Sporthoj används väl endast till bana och bomba, kanske även lite bakhjul.

Går att köra långt med oxå när man vant sig, samt att den även är totalt underbar på kurviga landsvägar som jag använder min hoj till säkerligen 99%, resterande blir banåka:tummenupp .

Sen valet för 35K, hitta så fin som möjligt! Låt inte ett märke på tanken sätta begränsningarna i hojvalet.

Last edited:
ZX9R 98, GSX-R 750 98, skulle nog kolla på en ZX7R också för de pengarna (lite kultstatus, om inte annat).. ..du kommer dock få betydligt bättre objekt om du handlar i höst, men det var ju dessvärre tydligen inte något alternativ.

En CBR 600 av 1999 års modell är en otroligt kompetent motorcykel utan svaga sidor som du får loss för 35.000 kr.

Bifogat

• gulsvartbla-sida.gif
    gulsvartbla-sida.gif
    42.8 KB · Visningar: 87
http://www.blocket.se/vi/16225061.htm?ca=9_s

Klassiker, vet inget om den men är väldigt snygg.

Har alltid varit svag för utseendet på zx7r- grymt snygg! Men bra mycket tyngre än t.ex. gixxern och enligt vad jag har förstått även "äldre" som hoj så att säga.

ZX9R 98, GSX-R 750 98, skulle nog kolla på en ZX7R också för de pengarna (lite kultstatus, om inte annat).. ..du kommer dock få betydligt bättre objekt om du handlar i höst, men det var ju dessvärre tydligen inte något alternativ.

Ja, det är ju sämsta tänkbara tid att handla nu egentligen, men vänta till nästa säsong- Icke!

En CBR 600 av 1999 års modell är en otroligt kompetent motorcykel utan svaga sidor som du får loss för 35.000 kr.

Nja.... Inget som faller mig i smaken faktiskt. 750cc och uppåt är det som gäller :yoparty

Tack för svaren. Men saknar faktiskt oftast en motivering till förslagen..... :rolleyes: Det är ju så att säga det som är det väsentligaste tycker jag. Att väga för och emot olika hojar och sedan bestämma sig utifrån det.....

Vad tycker ni att det finns för + och - med gixxer 750 98 och fireblade 96-98? Det är dom två mina tankar snurrar mest kring :yoparty :va

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...