Sporthoj eller syjunta?

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
Ingen alls =(
Hej på er alla.

Jag är hyfsat färsk på forumet och loggar in minst fem gånger per dag. Ruggigt bra när man behöver tips, hjälp, köpråd, etc. Det kryllar av grymma medlemmar som tar sig tid att besvara frågeställningar som ibland är extremt triviala för dem, utan minsta uns av pennalism. Kul att läsa byggtrådar, körkortstrådar och olika saker som man kan spendera sina surt förvärvade korvören på. Skitkul verkligen. Men...

Det jag slogs av från första inlägget jag läste var hur den politiska korrektheten och lismandet inför svensk lagstiftning nästan tar större plats än själva sakfrågorna i de flesta trådar. Ofta när jag ligger i soffan, knäcker en bärs och slöläser lite på Sporthoj på kvällarna så får jag en obehaglig känsla i kroppen. En känsla som i det närmaste kan liknas med att vara svinpackad på ett IOGT NTO-möte.

Tråd efter tråd svämmar över av snusförnuftiga kommentarer och äppelkäcka förmaningar. Om någon mot all förmodan skulle våga lägga ut ett klipp där huvudmannen busar, kör för fort, leker lite på bakhjulet och har allmänt trevligt så formligen haglar det nedlåtande svar och de präktigaste av medlemmar blir så skitnödiga att de bara måste häva ur sig hur farligt det är.

Jag hade förväntat mig den här mentaliteten på en syjunta i någon stuga med gamla kärringar som hatar allt vad motorer heter.

Är det bara jag som tänker så här? :va

Jag tror att du lägger märke till de laglydiga kommentarerna mer än de andra... När jag faktiskt räknat så har det varit ungefär 50/50, och med tanke på att det kan vara rätt extrema bombarrepor på videos här emellanåt så är det nog en rätt låg andel.
Om de posterna stör dig är det bara att hoppa över dem. De har funnits länge här på sporthoj (jag gick faktiskt tillbaka och kollade urgamla trådar) och tvärtemot vad många säger att det är ett nytt fenomen så fanns det även i de trådarna jag kollade...

Sedan ÄR det ju faktiskt en viss risk att grisekjörningar gör att vi får politiker på oss som vill göra onda saker med våra hojar. Som sätta på regskylt fram och annat vackert. (Det brukar vara 2 stycken anföranden om just det varje år)... För att inte tala om att det försvårar SMCs arbete med trafiksäkerhet för hojar...

Sjäv brukar jag försöka låta bli att kommentera sådana trådar nuförtiden, eftersom att det inte ger så värst mycket...

Haha kan inte annat än att hålla med. Forumet kan ju ändra till ett mer passade namn. Tex moralhoj.com :D

Haha kan inte annat än att hålla med. Forumet kan ju ändra till ett mer passade namn. Tex moralhoj.com :D

Det roliga är ju att gå tillbaka i inläggshistoriken på dessa gnällkärringar för att inse att dom var likadana några år tidigare..

Vänta bara om 5-7 år sitter vi med och spyr galla över alla nyregistrerade och predikar om en det ena och det andra!:brynad

Och för att svara på TS så finns det en skara träliga besserwissers på detta forum man lär sig snabbt att känna igen dem och skita i att läsa deras inlägg.

Men 90% av alla som skriver är verkligen super trevliga och kunniga resterande 10% tror jag skulle må bra av att få ligga lite!

Last edited:
Skulle tippa på att en del grundar sig i att när man kört hoj några år och fått ett par handfullar av nära döden upplevelser delar man gärna med sig av erfarenheten, men eftersom att de nya förmågorna är lika tjurskalliga som de själva var så blir de irriterade och ... Ja... Gazza HelVEt!-trådar spårar oftast ur...

Lagen är ju i grund och botten demokratiskt styrd, vilket innebär att de flesta svenskarna borde stötta lagen. Att det är många kommentarer som tar avstånd från lagbrytande beteende, är alltså fullt normalt, rent statistiskt. Sen kan jag personligen tycka att det är ok med diverse buskörning. Det jag har svårt för är att man har ett behov av att visa upp det (även om det ibland besitter ett visst underhållningsvärde).

Man har väl hojj för att busa!?! Vill jag komfortabelt frakta arslet från A till B så tar jag biljäveln. Det är farligt att köra hojj, det vet ju alla, men när man är mitt uppe i det roliga vill man inte höra ett gäng "vettiga" kommentarer som alla går ut på att man ska lugna sig. Jag jobbar hårt för att kunna leva det liv jag lever och när jag vill slippa från alla måsten så hoppar jag på knarren och ger fullt på rullen, sen återgår jag till min trygga tillvaro.

Hojjar är som brudar, jag vill testa alla farliga.

Att man lär sig så länge man lever stämmer förvånansvärt bra men att försöka ta sig igenom en killes ego på 20+ är nästintill omöjligt...
Därav måste man ta till med stora moralkakorna för att kanske få in någonting.

Kan bara se tillbaka på ens egen hojkarriär och sluta mig till att jag idag har roligare då jag åker för att jag faktiskt i större utsträckning vet vad jag håller på med!

Vissa misstag måste man göra själv, andra kan andra hjälpa en undvika!

Men alla har vi pinsamma minnen från vår mc-ungdom(skapade denna efter ca två månade med mc-kort):
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?164884-Vad-ska-jag-k%F6pa-R1-06-eller-k5-k6&highlight=

mBLmf.jpg

Två anledningar.
Det är ett öppet forum och ger man opinionen tillräckligt med bränsle så är det färdigåkt.
Man tröttnar fort på aktivitet i minneslunden.

Sen är det faktiskt skillnad på var man bor. Tyvärr.

Norrland med omnejd = Bomba för satan!
Gör det bara inte inne i städerna / villa områdena.
Resten = ingen trafik, lek bäst du vill
(bott i skellet, ume o s-vall ungefär 25 år totalt så jag vet hur det är)

Sthlm med omnejd = Välj var du leker. Taskigt men här är det för mycket MOTtrafikanter som riskerar att du gör misstag och plockar nån av dina medtrafikanter med 2 ungar i.
(Bott här i Tokholm i över 10 år totalt nu)

Götet/Malmö md omnejd = kan tänka att det är ungfär som i Tokholm, välj var du leker.

Resterande landmassa (ink öland & gotland) = Vetefan... småstugor tamef* över allt. Vildsvin i mängder som skulle göra Obelix mätt... för att inte tala om alla rådjur.... Men skulle väl säga... lek på, men risken är BETYDLIGT högre att finna av vilt med bågen i södra sverige, än det är i Norrland (där vilt = Ren, Älg o tjäder )

Så till TS:
Gnällspikarna är oftast sörlänningar ... ignorera dem ;)

Några decennier tillbakas så var hojåkare ett lite mer äventyrligt släkte, nästan sådär lite out law. Det har gått ifrån att vara en livsstil förr yngre testostinna grabbar till en folksport där präster, skolfröknar, aktiemäklare, apotekare och häftiga Carola är ute och vinglar omkring på vägarna.:3freak

Det roliga är ju att gå tillbaka i inläggshistoriken på dessa gnällkärringar för att inse att dom var likadana några år tidigare..

Vänta bara om 5-7 år sitter vi med och spyr galla över alla nyregistrerade och predikar om en det ena och det andra!:brynad

Och för att svara på TS så finns det en skara träliga besserwissers på detta forum man lär sig snabbt att känna igen dem och skita i att läsa deras inlägg.

Men 90% av alla som skriver är verkligen super trevliga och kunniga resterande 10% tror jag skulle må bra av att få ligga lite!

Det man gör är att börja med att vara en bitter sur människa som lätt skulle kunnas ta som en sur gammal gubbe som sprutar galla ur alla hål på allt!
Har fungerat hyffsat hittills på dom flesta forum för olika saker jag varit på :banana

(ja jag skämtade [lite])

Sen finns det ju ett antal nyregade Noknows som skall skapa sig ett känt nick också.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!