Sporthoj.com's KOLLEKTIVA försäkring...??

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Här är en tanke jag leker med...
Vi är till dagens dato 6,841 reggade medlemar på sporthoj.com, en sajt där merparten av oss kör sporthoj.
OM vi skulle gå ihop som ett kollektiv, låta en vältalig/verbal person(kanske rentav en ekonom med insyn i en ev. förhandlingsprocess..?) ta kontakt med samtliga aktörer på försäkringsmarknaden och begära en offert till oss sporthojs-ägare - vore det en orealistisk tanke?
Jag menar, vi är ju en KRAFTIG köpkraft att räkna med, när vi som ett kollektiv begär offerter till nästan 7000(!) presumtiva försäkringstagare!
Givetvis kommer ju inte alla få samma premie, det beror ju på faktorer som zon, f-klasser, ålder etc etc, men likväl som kommer ju F-bolaget X att få in MÅÅÅNGA f-tagare på ett bräde och då borde ju i rimlighetens namn det gå att diskutera fram tämligen gynnsamma premier till oss!


Är jag ute o cyklar eller går min tanke fram?
Detta är som sagt bara en idé som jag spånat på, det finns med all säkerhet x antal variablar o faktorer som jag INTE tänkt på...
Spinn gärna vidare här nedan - vem vet, kanske går denna "galna" idé omsätta till realitet!
 
Låter riktigt bra!! spinner vidare:)

Vilket försbolag skulle säga nej till 5000 tusen nya kunder? om alla betalde 5 000 hel/helår...
mycket pengar skulle det bli!!25 mille liksom...

det förslaget skulle man kunna sälja..jag tror iaf bolagen skulle slåss om att få ta sig an så många kunder..5000 hel/hel kanskle inte är aktuellt men iaf hälften av vad det kostar idag..
 
Last edited:
Men vilket försäkringsbolag vill frivilligt ta sig an en hel hög med olycksbenägna förare som kör dyra och trimmade hojjar?
 
Svårt att bevisa medlemskap i ett nätforum även om det är minsta problemet. Vi är en förlustaffär för vilket bolag som helst, där är det stora problemet. Följ försäkringstrådarna och kolla statistiken, inget företag vill ta en sån risk och risken är ju inte mindre för att man hänger på sporthoj.
Så tyvärr neggar jag den idén.
 
twinner skrev:
Låter riktigt bra!! spinner vidare:)

Vilket försbolag skulle säga nej till 5000 tusen nya kunder? om alla betalde 5 000 hel/helår...
mycket pengar skulle det bli!!25 mille liksom...

det förslaget skulle man kunna sälja..
25mille, vad motsvarar det i antal invalider och döda? Inte allt för många. För att inte tala om alla smårepor i kåporna som ska lackas + några stölder. Förlustaffär.
 
Hmmm..jag tycker iaf det är en väldans bra ide,värd att spåna vidare på
 
Esquire skrev:
Men vilket försäkringsbolag vill frivilligt ta sig an en hel hög med olycksbenägna förare som kör dyra och trimmade hojjar?

Det gör dom ju ändå, tanken var väl att om ett bolag erbjuds så många försäkringstagare på en gång borde dom kunna sänka priset för att dom snabbt gör en förmånlig affär.
Men visst, det är säkert svårt att verkligen genomföra.
 
El Presidente skrev:
F-bolaget X att få in MÅÅÅNGA f-tagare på ett bräde och då borde ju i rimlighetens namn det gå att diskutera fram tämligen gynnsamma premier till oss!

F-bolag vill ju inte försäkra sporthojar, eftersom sporthojsförare är labila o ställer till med olyckor. Jag tror inte f-bolag X är intresserad.
Om jag hade ett försäkringsbolag skulle jag inte vara det iaf.
 
El Presidente skrev:
Här är en tanke jag leker med...
Vi är till dagens dato 6,841 reggade medlemar på sporthoj.com, en sajt där merparten av oss kör sporthoj.
OM vi skulle gå ihop som ett kollektiv, låta en vältalig/verbal person(kanske rentav en ekonom med insyn i en ev. förhandlingsprocess..?) ta kontakt med samtliga aktörer på försäkringsmarknaden och begära en offert till oss sporthojs-ägare - vore det en orealistisk tanke?
Jag menar, vi är ju en KRAFTIG köpkraft att räkna med, när vi som ett kollektiv begär offerter till nästan 7000(!) presumtiva försäkringstagare!
Givetvis kommer ju inte alla få samma premie, det beror ju på faktorer som zon, f-klasser, ålder etc etc, men likväl som kommer ju F-bolaget X att få in MÅÅÅNGA f-tagare på ett bräde och då borde ju i rimlighetens namn det gå att diskutera fram tämligen gynnsamma premier till oss!


Är jag ute o cyklar eller går min tanke fram?
Detta är som sagt bara en idé som jag spånat på, det finns med all säkerhet x antal variablar o faktorer som jag INTE tänkt på...
Spinn gärna vidare här nedan - vem vet, kanske går denna "galna" idé omsätta till realitet!

Du är inte ute och cyklar helt, men alla försäkringar grundar sig redan nu på att man kollektivt delar på en beräknad risk, och betalar en premie därefter, så tanken skiljer sig inte från dom stora bolagen... Finns diverse erfarenheter som SMC-rabatt (60.000 medlemmar), märkesförsäkringar osv, men brukar "skita sig" förr eller senare... och vete gudarna hur lockande det är för försäkringsbolag att bli kontaktade av "Sporthojskollektivet"... :tungan Skulle tro att "Glidarhoj.com" skulle lyckas bättre... :va

... MEN.. däremot så kan man vara ett gäng hojkompisar som känner varandra väl, som går samman, man bedömmer att man har ungefär samma olycksrisk. Man slänger in en startslant i gängets försäkring/konto, sätter höga krav på reglerna kring förvaring av hoj, vilken sorts olyckor som kan ge återbetalning från "försäkringen", tex ej banåka, ej mindre skrapskador osv, ej vid lek/stunt, utan låter försäkringen falla ut vid enbart viltolyckor och "vettiga olyckor". Eftersom det är kompisgänget som "försäkrar" så slipper man antagligen bedrägerier och liknande, OK lura bolaget, men att lura kompisarna gör man väl... inte? Givetvis har man trafikförsäkring via sitt "vanliga bolag" för att vara laglig och täcka upp personskador. En liten idé kring försäkringar det också... ?

/B
 
Är det inte möjligt att skriva till i premien att det endast är till för skador större än t.ex smårepor? Om det skulle varit möjligt så skulle det ju vara en jäkligt bra idé. Sen kan du ju klart diskutera hur stor en smårepa/or är men det kan man ju ta sen. :tummenupp
 
dom snabbt gör en förmånlig affär.
Själva tecknandet av försäkringen är nog inte en så stor post för försäkringsbolagen i fallet MC-försäkringar...

Som några andra redan skrivit så vill Försäkringsbolagen idag inte erbjuda helförsäkringar för 5000/år eftersom det inte täcker de utgifter de har för den genomsnittlige sporthojåkarens vurpande. Det finns tyvärr inget belägg för att medlemmar på sporthoj.com har en lägre kraschfrekvens än medel-sporthojsåkaren, så det blir svårt att motivera en lägre premie utifrån medelskapet. "Gruppköp" är bara effektiva om man samlat ihop en samling attraktiva kunder, och sporthojare är tyvärr inte så attraktiva för försäkringsbolagen. Det är skillnad om man kan visa att den aktuella gruppen skiljer sig markant från medel-kunden. Så fungerar ofta märkesförsäkringar: HD, BMW och Trajja-åkare anses lite lugnare än snitt-knutten, och en lägre premie kan motiveras. (Vilket man tackar för :Bugar )

Jag blir lite trött på att alla inlägg av typen "Försäkringsbolagen är dumma i huvvet om man bara använder min modell så kan alla ha 3000 i årspremie och alla blir glada, och världen mjuk och rosa.." Det är väl bara gå med idén till ett par riskkapitalister och starta eget försäkringsbolag om man tror att det bär sig... jag skulle iaf. inte vilja försäkra 5000 sporthojjare för 25 miljoner.. nooooo way!
 
Last edited:
kanske skulle kunna försäkra allt utom plasten!
Med en ordentlig sjävlrisk så att det inte lönar sig att utnyttja försäkringen i på samma sätt som det är idag ?

samt en självrisk som är procentuell imot vad reparationer/inlösen blir!

bara tankar och ideer!
 
Jag gick själv i samma tankar och efter ett snack med johan så gav jag upptanken..
jag försökta ta alla r hojar o kolla om man kunde pressa priset..
men det finns många hinder..
nr även om vi är många så är det som att gå till sin fiende o säga vi är många vill du bli kompis ändå...

problem nr 2... vi har en spridning fårn norr till söder..
problem nr 3 det kommer inte bli inärheten av 7000 st som kommer vilja vara med på de,..
(jag starta en tråd och tror jag fick ihop 20 pers...)

Men om du /någon lyckas så är jagh väldigt imponerad... :7peta

provar man inte så vet man inte.. :7peta
 
Då vi (som tidigare nämnts) är en bunt labila galningar som ofta ställer till med olyckor kanske vi även kan bli sponsrade av något av de andra försäkringsbolagen som inte vill gruppförsäkra oss.
Det är väl bara att fråga hur mycket de är villiga att sponsra med för att slippa 1000+ personer av "den värsta kategorin" :tungan


Men visst vore det trevligt om det på något sätt gick att få rimligare premier :)
 
benkar skrev:
... MEN.. däremot så kan man vara ett gäng hojkompisar som känner varandra väl, som går samman, man bedömmer att man har ungefär samma olycksrisk. Man slänger in en startslant i gängets försäkring/konto, sätter höga krav på reglerna kring förvaring av hoj, vilken sorts olyckor som kan ge återbetalning från "försäkringen", tex ej banåka, ej mindre skrapskador osv, ej vid lek/stunt, utan låter försäkringen falla ut vid enbart viltolyckor och "vettiga olyckor". Eftersom det är kompisgänget som "försäkrar" så slipper man antagligen bedrägerier och liknande, OK lura bolaget, men att lura kompisarna gör man väl... inte? Givetvis har man trafikförsäkring via sitt "vanliga bolag" för att vara laglig och täcka upp personskador. En liten idé kring försäkringar det också... ?
/B
Jag har också funderat lite i dessa banor, men jag tror att det är svårt att få en kompisförsäkring att funka ändå, tack vare de poteniellt höga kostnaderna.

Säg att man är 20 kompisar som kör sporthoj och alla lägger in 10 000 i potten. Det blir mycket pengar, men räcker ändå knappt till att ersätta två hojar. Vad händer om det är tre av polarna som totalkvaddar? Då står man där med ett underskott på kanske 100 lakan, då blir det rätt tungt för kompisgruppen. Ett försäkringsbolag har tiotusentals kunder att fördela smällen över, men är man en grupp kompisar så blir en sådan smäll extremt kännbar.

Nej, man kan vrida och vända på det hur mycket som helst, faktum kvarstår dock: sporthojar krockas, stjäls och skrapas för mycket och kostar försäkringsbolagen mer än dom får in. Alla kommersiella bolag drivs av vinstintresse och det är inget bolag som är intresserade av att göra förlust, vilket 5000 sporthojar för 25 mille/år säkerligen skulle ge... Tyvärr.

Jag tycker att tillverkarna skulle ta mer ansvar. Deras profithunger kommer att ge bakslag. Dom vill sälja hojar, men snart har ingen råd att försäkra extremhojarna. För att ge rimligare premier och på så sätt få fler köpare så kunde dom ju på något sätt sponsra delar av försäkringen eller åtminstone se till att försäkringsreparationer inte blev så hutlöst dyra genom att ha något lägre marginaler på reservdelar.
 
Last edited:
Öhhh, är inte det här forumet fullt av vetvillingar och krashkungar, just den typen av kunder som ger försäkringbolagen kalla kårar? :confused:
 
sgtpepper skrev:
Jag har också funderat lite i dessa banor, men jag tror att det är svårt att få en kompisförsäkring att funka ändå, tack vare de poteniellt höga kostnaderna.

Säg att man är 20 kompisar som kör sporthoj och alla lägger in 10 000 i potten. Det blir mycket pengar, men räcker ändå knappt till att ersätta två hojar. Vad händer om det är tre av polarna som totalkvaddar? Då står man där med ett underskott på kanske 100 lakan, då blir det rätt tungt för kompisgruppen. Ett försäkringsbolag har tiotusentals kunder att fördela smällen över, men är man en grupp kompisar så blir en sådan smäll extremt kännbar.

Ni glömmer fortfarande det viktigaste, hojen är inte värd ett piss om ni hamnar i rullstol, 100kkr är en spottloska i ansiktet vid det tillfället när man ska handikappanpassa hemmet, fixa en handikappbil, rehaba sig under några år osv..
Förstå att hojen bara är en halvdyr leksak, och det är er kropp ni försäkrar och det är hojen ni borde bry er minst om.
Dock vet jag av skeva anledningar att man först springer och kollar hojen efter vurpan, trots att armar och ben står åt alla håll..
 
oFFkeFF skrev:
Ni glömmer fortfarande det viktigaste, hojen är inte värd ett piss om ni hamnar i rullstol, 100kkr är en spottloska i ansiktet vid det tillfället när man ska handikappanpassa hemmet, fixa en handikappbil, rehaba sig under några år osv..
Förstå att hojen bara är en halvdyr leksak, och det är er kropp ni försäkrar och det är hojen ni borde bry er minst om.
Dock vet jag av skeva anledningar att man först springer och kollar hojen efter vurpan, trots att armar och ben står åt alla håll..

Det är väl därför man har TRAFIKFÖRSÄKRING. Ärtstjärt :rofl
 
oFFkeFF skrev:
Ni glömmer fortfarande det viktigaste, hojen är inte värd ett piss om ni hamnar i rullstol, 100kkr är en spottloska i ansiktet vid det tillfället när man ska handikappanpassa hemmet, fixa en handikappbil, rehaba sig under några år osv..
Förstå att hojen bara är en halvdyr leksak, och det är er kropp ni försäkrar och det är hojen ni borde bry er minst om.
Dock vet jag av skeva anledningar att man först springer och kollar hojen efter vurpan, trots att armar och ben står åt alla håll..
Fast dom där sakerna går ju via trafikförsäkringen.. o den måste man ju ha via ett riktigt försäkringsbolag..

jupp.. de e riktigt sjukt att man bryr sig mer om hojen än sig själv.. vet själv att jag inte ville att dom skulle klippa sönder mitt ställ.. o jag skulle ju givetvis försöka ställa mig upp.. som tur var så höll dom fast mig.. frågade nog dock inget om hojen.. utan om vad som hade hänt.. fattade inte varför jag låg där i diket..

Har annars oxå tänkt mkt på detta med försäkringarna.. kommer dock inte fram till så mkt vettigt.. men de hade varit något om man kunde få nån typ av försäkring som inte ersätter me origkåpor o sånt vid singelolycka.. måste finnas ett par firmor som skulle vara glada över att få sälja en massa kraschkåpor till fb.. o för att bli av me skenförskringar så måste man bevisa innan man teckna försäkringen att man e den verkliga ägaren.. typ att man få försäkringen i en månad.. om inte papper/kvitton/kontoutdrag osv kommit in inom en månad så upphör försäkringen.. ha hårdare krav på vem/vilka som få bruka hojen osv.. o sen har försöka me lite lägre premie men hög självrisk som blir högre vid flera vurpor.. o lägre om man inte vurpa.. sen hur man gör för att minska antal "stulna" hojar vet jag inte eller hur man kommer åt dom.. för man vill ju inte att dom som verkligen få sina hojar stulna ska drabbas..
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top