Problem med en försäkring som inte täcker plasten:
Hur göra vid totalskada? Dvs hojen har så mycket chassieskador att den bedöms som skrot. Ska då ägaren få ersättning för chassie, motor med mer men inte plasten?
Jag säger inte att idén är åt arschlet, jag bara belyser problemen.
Som jag ser det ligger några av de stora problemen i att fbolagen är alldeles för pigga att lösa in hojar som är fullt reparerbara samt att de alltid reparerar (om de reparerar) med nya (skitdyra) delar ist f beg delar från skrotade hojar. Detta medför höga kostnader och därmed höga premier.
Jaja, jag vet att personskadorna är riktigt dyra men det jag nämner ovan kostar åtminstone en hygglig slant.
Ett exempel på fbolagens givmildhet ur verkligheten:
TLR -99, vänstersvängande bilist, ingen blinkers och tiller under omkörning.
Div plast skadad men endast minimala mekaniska skador. Fbolaget bedömer hojen som totalskada och låter ägaren välja mellan inlösen eller behålla och få betalt. Han behåller, säljer knarren till brorsan som säljer den till mig för 25 flagg. Jag har inte frågat vad brorsan eller bolaget betalade (jag har ju inte med saken att göra) men vet att både föraren och hans brorsa är nöjda. Med andra ord ansåg bolaget att hojen inte var särskilt mycket värd och betalade alltså ut rätt friskt trots att hojen är fullt reparabel.
I just detta fall drabbar det ju inte hojarnas premier eftersom bilisten var vållande, det drabbar med andra ord bilisternas premie men you get the point.
Saker som är billiga att göra på rätt sätt i just detta fallet:
* En ljuddämpare repad, ej bucklig. En slipare slipar och polerar till blankare än nyskick för en småslant. Ett fbolag hade pröjsat för en ny dämp.
* Fäste för en fotpinne har gått av. Svetsning + lackning tar en timme. Tveksamt om man kan köpa nytt fäste för den femhundring en verkstad debiterar per timme.
* Växelpedal krokig. Riktning, tillverkning ny "tåpinne" samt svetsning d

tog 20 minuter, tveksamt om det är lönsamt ens för en verkstad med hög timpenning att kosta på en ny pedal.
* En slanganslutning i expansionskärlet har gått av, kan repareras med tillverkning av en gängad nippel, uppskattar att arbetstiden blir 20-30 minuter. Hur hade en verkstad gjort tror ni?
Ett annat exempel på vart pengarna går:
En ex polare fick sin 1100R stulen. Knarren hittades med sönderbrutet tändlås. Om verkstaden byter enbart t-låset står han med olika nycklar till t-lås, tank, sadel. Om verkstaden byter till en komplett låssats så står han med alla lås med samma nyckel = bättre bibehållet andrahandsvärde. Verkstaden bytte t-lås etc till piratvarianter = han har olika nycklar. Men verkstaden debiterade för en låssats (dyrare).