Sporthoj.com's KOLLEKTIVA försäkring...??

Maverick skrev:
men de hade varit något om man kunde få nån typ av försäkring som inte ersätter me origkåpor o sånt vid singelolycka.. måste finnas ett par firmor som skulle vara glada över att få sälja en massa kraschkåpor till fb..
Eller så slutar tillverkarna att larva sig, hur mycket kan det egentligen skilja sig i tillverkningskostnad mellan ett kraschkåpset och ett orginalkåpset? Orginalet tillverkas ju i tiotusentals exemplar, hur fan kan några kvadratmeter plast med lack kosta 30 000?
 
Om man är ett gäng så borde man väll även kunna fixa lite speciella typer utav försäkringar? Även om vi inte blir fler än kanske max 1000st så borde det väll ändå kunna bli en bra affär för bolagen om dom slipper förs delar som tex kåporna. Och för oss tycker jag det blir jäkligt bra att få en förs som täcker dom svindyra skadorna så som gaffel, ram mm. Kåporna kan man ju faktiskt fixa till själv, och så som jag ser det så är det ju ändå viktigast att man får en hoj som fungerar bra. Vi här i Sverige har från början blivit alldeles för bortskämda med hur hojarna skall förs. Att få helt nya kåpor för massor med pengar bara för att man har tappat hojen är ju vansinigt. Tror nog att bolagen inte hade varit alltför mycket imot om dom fick förs en hoj för ca 8-10000:- om dom slipper ta ansvar för repiga kåpor. Sedan så kan man ju toppa lite till för att locka dom som tex att alla skall betala sin premie års vis i förväg och att bolagen inte är återbetalnings skylldiga om du säljer hojen efter sex månader.
Även en relativt hög självrisk är inte fel för att ta bort bedrägeri dräggen.
Är man seriös med sitt hoj åkande så tror jag att detta låter som en bra förs.
 
Last edited:
Intressant tråd. Jag spånar lite fritt:

Eventuella skador på mig och annan person ersätt via försäkringsbolag, korrekt? stöld och vagnskadedelen har inget med personen att göra. OM det är rätt, varför inte göra följande:

Samtliga som vill vara med försäkrar sin hoj hos ett överenskommet bolag med trafik enbart. Då borde vi kunna få någon form av grupprabatt (inte mycket, men iallafall något). Sedan kör vi vår egen form av bolag som täcker stöld och vagnskada med följande del:

Stöld ersätts om hojen är larmad samt låst med två nycklar. Ett av låsen är kätting som är ankrad i någon form av fast objekt eller annan hoj.

Vagnskada ersätt på följande sätt:
Skador som uppstått via "giltig" orsak (viltolycka mm, vi får spåna kring det) ersätts till fullo. Dock så fixar man hojen med en metod som anses acceptabel, dvs man får leva med att avgasröret har sig en repa men inte om det är tillknycklat. Man får leva med att kåpor lagas istället för byts ut osv.

Jag skulle lätt kunna tänka mig att slanta på en liknande lösning. För min del skulle trafik kosta cirka 10' per år. Givet att 1000 medlemmar betalar 5000:- vardera ger 5 000 000:- vilket bör täcka åtminstone 10 stulna hojar samt ett 50-tal krashade.

I like this. Keep 'em coming!
 
BlueNote skrev:
Det är väl därför man har TRAFIKFÖRSÄKRING. Ärtstjärt :rofl


Min röv är betydligt schnyggare än en ärta...
Det pratades om en "kompis-försäkring" á 10kkr.. Men då kanske med en egen trafikförsäkring. Iofs vad jag vet så får de flesta en delkasko/hel-del för under 10000kr per år ändå..
 
Måste säga att det enda vettiga och som kanske är genomförbart är snacket om kåpor. Dessa kostar skjortan och många kör idag med kraschkåpor, då borde man få helförsäkra hojen men "utan kåpor" så att säga. På det sättet skulle man kunna få ner vagnskadedelen iaf någon tusenlapp..?
 
En ide´som jag antagligen hört nån annanstans är att ha progressiv premie/självrisk.
Ex. hel/hel 25+ zon1=5´-självrisk 1´, efter första kraschen höjs självrisken till 10´, efter andra höjs även premien massivt.
Som det är nu är försäkringsbolagen inte försäkringsbolag utan mer som obligatoriska böter för att ha en speciell smak för hoj. Jag betalar 19´för min Fazer varav 3,5´i trafik=4,5 år för att betala hela köpekostnaden. med lån på 5 år undrar jag vad fan jag egentligen håller på med...
Vad jag vill komma till är att med en liknande försäkringsmodell som ovan så kommer "shit happens" fallen att betalas kollektivt, men "kraschkungarna" betalar för sig själva, och därmed uppmuntras de till att köra mer förståndigt eller lösa det själv med kraschkåpor och puckar. De som bara lullar omkring på sina sporthojar för de tycker om utstrålningen snarare än prestandan slipper bli straffade.
pilsner
 
Problem med en försäkring som inte täcker plasten:
Hur göra vid totalskada? Dvs hojen har så mycket chassieskador att den bedöms som skrot. Ska då ägaren få ersättning för chassie, motor med mer men inte plasten?
Jag säger inte att idén är åt arschlet, jag bara belyser problemen.

Som jag ser det ligger några av de stora problemen i att fbolagen är alldeles för pigga att lösa in hojar som är fullt reparerbara samt att de alltid reparerar (om de reparerar) med nya (skitdyra) delar ist f beg delar från skrotade hojar. Detta medför höga kostnader och därmed höga premier.
Jaja, jag vet att personskadorna är riktigt dyra men det jag nämner ovan kostar åtminstone en hygglig slant.

Ett exempel på fbolagens givmildhet ur verkligheten:
TLR -99, vänstersvängande bilist, ingen blinkers och tiller under omkörning.
Div plast skadad men endast minimala mekaniska skador. Fbolaget bedömer hojen som totalskada och låter ägaren välja mellan inlösen eller behålla och få betalt. Han behåller, säljer knarren till brorsan som säljer den till mig för 25 flagg. Jag har inte frågat vad brorsan eller bolaget betalade (jag har ju inte med saken att göra) men vet att både föraren och hans brorsa är nöjda. Med andra ord ansåg bolaget att hojen inte var särskilt mycket värd och betalade alltså ut rätt friskt trots att hojen är fullt reparabel.
I just detta fall drabbar det ju inte hojarnas premier eftersom bilisten var vållande, det drabbar med andra ord bilisternas premie men you get the point.
Saker som är billiga att göra på rätt sätt i just detta fallet:
* En ljuddämpare repad, ej bucklig. En slipare slipar och polerar till blankare än nyskick för en småslant. Ett fbolag hade pröjsat för en ny dämp.
* Fäste för en fotpinne har gått av. Svetsning + lackning tar en timme. Tveksamt om man kan köpa nytt fäste för den femhundring en verkstad debiterar per timme.
* Växelpedal krokig. Riktning, tillverkning ny "tåpinne" samt svetsning d:o tog 20 minuter, tveksamt om det är lönsamt ens för en verkstad med hög timpenning att kosta på en ny pedal.
* En slanganslutning i expansionskärlet har gått av, kan repareras med tillverkning av en gängad nippel, uppskattar att arbetstiden blir 20-30 minuter. Hur hade en verkstad gjort tror ni?

Ett annat exempel på vart pengarna går:
En ex polare fick sin 1100R stulen. Knarren hittades med sönderbrutet tändlås. Om verkstaden byter enbart t-låset står han med olika nycklar till t-lås, tank, sadel. Om verkstaden byter till en komplett låssats så står han med alla lås med samma nyckel = bättre bibehållet andrahandsvärde. Verkstaden bytte t-lås etc till piratvarianter = han har olika nycklar. Men verkstaden debiterade för en låssats (dyrare).
 
:angel

Vad det gäller försäkringen av själva MC:n så skulle det visst vara möjligt att få en kollektiv försäkring, men den ska inte ligga på individen utan ett medlemskap, typ den kollektiva hemförsäkringen via fackförbunden, tänk på att en persom med villa familj har samlat på sig mer saker än den unga, men ändå samma premie. Det skulle alltså gå om VI fick samtliga MC åkare i landet (läs väldigt många). Tro inte att bolagen gör förlust på MC-försäkringarna, de höjer så fort marginalen ä nådd. Skulle de inte vilja försäkra så höjer de bara premien så att VI storknar och ringer vidare.

Nu vidare till en lite tanke jag har vad det gäller stölder:
Jag har ett litet intresse för elektronik och har funderat på en larmuppringare som klarar av att ta emot vissa protokoll av signaler (Robofon T1) denna kopplad till en GSM-modul och en GPS, detta skulle ge ett larm som ljuder och även skickas SMS med kordinater om var hojjen befinner sig. allt detta skulle i runda slängar kosta 7-8000:- om man snickrar själv. Borde ju gå att få ner i pris om man skippar alla kringfunktioner i GPS:en och de andra kompnenterna. Måste ju vara nått man kan spinna vidare på. Så är det någon som har fler ideér i ämnet så släng iväg ett PM till mig.



Annars så skulle ju en hand för stöld innebara att det bara går att bli tagen för stöld två gånger :hihi :lol
 
en liten tanke...

vi som grupp är inte atraktiva.. så varför inte sätta hårt mot hårt..
ring till ett bolag o säg att om de inte sänker premien så kommer samtliga att total skrota sina hojar..
om de inte går med på det så är det bara o börja försäkra hojarna i de bolaget o då kanske de ändrar sig o vill komma med en lösning :kocko :va


angående larm..

vilket larm åker väck från hojen först? något som piper o tjuter eller ett som låter sig bli positionrat.. :7peta
 
AleX skrev:
en liten tanke...

vi som grupp är inte atraktiva.. så varför inte sätta hårt mot hårt..
ring till ett bolag o säg att om de inte sänker premien så kommer samtliga att total skrota sina hojar..
om de inte går med på det så är det bara o börja försäkra hojarna i de bolaget o då kanske de ändrar sig o vill komma med en lösning :kocko :va


angående larm..

vilket larm åker väck från hojen först? något som piper o tjuter eller ett som låter sig bli positionrat.. :7peta



:angel

Får jag detta att funka kommer ja montera detta på min hoj, använder GPS:n under jakten, alltså ingen glädje av den på sommaren. Sedan tror jag att om jag hittar den som tagit hojen så utdelas ett mer lämpligt straff än vad herr åklagare gör...... och så slipper den åtalade vänta på dom och straff, allt sker i samma stund.....


Jag tänker då inte sätta lappar om att det är en GPS med SMS funktion på hojjen som sänder ut var de befinner sig. Vore ju som att lägga avbitare och kopplingschema till dem
 
Last edited:
Man behöver ju inte skrika ut att det är en hemsida med klass 7 hoj huliganer som vill gruppförsäkra, man kan ju höra sig för om en tänkbar grupp på säg 1000 personer med diverse typer av hojjar i klass 5-7 regionen. Klart de kan tänka sig ge någon liten rabatt. Normalt funkar det ju genom att de först debiterar på en beräkning om vad allt skulle kosta när folk krashar osv, sen lägger de på en 5%, men om de får erbjudande om 1000 hojjar så kan de ju sänka det till 2,5% blir ändå vinst för de, större än de haft tidigare så att säga. Någon fattar säkert..

Sen ni som vill bilda eget bolag där man lagar mkt själva osv... varför inte starta en verkstad(delvis försäkringsbolag) där sporthoj.com folk blir delägare? :kocko :va
 
Robban_C skrev:
Problem med en försäkring som inte täcker plasten:
Hur göra vid totalskada? Dvs hojen har så mycket chassieskador att den bedöms som skrot. Ska då ägaren få ersättning för chassie, motor med mer men inte plasten?
Jag säger inte att idén är åt arschlet, jag bara belyser problemen.

).

Exakt, har man valt att sänka premien genom att inte försäkra kåporna så ska de inte ersättas. As simple as that. Men naturligtvis ska alla "riktiga" skador på hojen fixas med försäkringen inte plasten bara. Har ju hört många skräckhistorier med folk som får nya uppsättningar kåpor pga repor som orsakats tidigare av ren klantighet osv.. Nu tror jag inte detta skulle sänka premien avsevärt, nån tusing kanske (?) men många bäckar små...

Borde egentligen inte vara så svårt att genomföra för bolagen!?
 
jag tänker vara negativ och säga att det inte kommer funka vare sig att pressa priset eller utpressa bolagen. premier på 5000 kan man ju glömma, det är lätt att räkna ut hur mycket förlust bolaget gör med den premien när saker ska lagas och lösas. Dessutom lär man ju betala in per år och inte månadsvis, Om man tex har betalat halva året och 100 man skrotar så är det ju hälften av pengarna som saknas. tanken är nog jättegod men skulle det gå att få sporthojsförsäkringar lönsamma så skulle det finnas bolag som erbjöd billiga sådana.
 
AleX skrev:
en liten tanke...

vi som grupp är inte atraktiva.. så varför inte sätta hårt mot hårt..
ring till ett bolag o säg att om de inte sänker premien så kommer samtliga att total skrota sina hojar..
Mmm, bra idé, din geniala lösning för att få oss att bli mer attraktiva är alltså att ringa upp bolagen och hota dom med att vi skall krascha våra hojar? Tillåt mig att hånskratta: meheheeeehhhhee... :kocko

Kalla mig korkad, men jag trodde att det var helt tvärt om, att vi blev mer attraktiva om vi INTE kraschade våra hojar i parti och minut.
 
sgtpepper skrev:
Mmm, bra idé, din geniala lösning för att få oss att bli mer attraktiva är alltså att ringa upp bolagen och hota dom med att vi skall krascha våra hojar? Tillåt mig att hånskratta: meheheeeehhhhee... :kocko

Kalla mig korkad, men jag trodde att det var helt tvärt om, att vi blev mer attraktiva om vi INTE kraschade våra hojar i parti och minut.


Psssttt.. de va ett skämt....



/I.RONINSMÄSTARE :rolleyes:
 
Jag tror aldrig våran grupp kommer att bli attraktiva för försäkringsbolagen.
Deras löjligt höga premier är ett sätt att säga att dom IKKE vill ha dig som kund.
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top