Sporthoj.com största projekt...

Hur mycket skulle du betala utöver driftskostnad / kostnad vid användning?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Knubblo

Lev nu, dö sen
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
GSX-1300BK (B-King)
Hej,

Alla snackar bana. Jag tänkte kolla hur mycket "vi" egentligen vill ha en bana om vi själva skall vara med att pröjsa på riktigt.

En bana av Gelleråsens kvalitet (ca 2500 m lång) kostar idag ca 10.000 kr / m att anlägga (inräknat endast markarbete och asfalt, inga arkitekter, mark, läktare, underhåll, personal m.m., endast banan alltså.

Det betyder att det behövs mellan 20-25 miljoner sek till en enklare modell av bana, dvs ej godkänd för racing i några större sammanhang och därför också svårare att få ihop till driften och underhållet. Är intresset så stort inom sporthoj.com (Stockholm) och rent teoretiskt naturligtvis, att vi skulle kunna bygga en bana?

Jag är bara nyfiken.

/Knubblo

Lycka till. Kan lova dej att kalkylen på 20-25 mille inte är i närheten av vad det kostar. Att dessutom tro att man kan hitta mark i den omfattning som krävs inom rimligt avstånd från huvudstaden är naivt. Fundera lite på bullerfrågan som plågar alla de andra banorna i landet, och fundera sedan på hur markförhållanden ser ut i stockholms närhet.

Det bästa man kan göra (som jag ser det) är att lobba på egen del för Viking Motor Park utanför Enköping! :tummenupp

Tror personligen det bör vara en bana som har läktare och är godkänd för racing/tävlingar för att det ska bli ekonomi i det. Mao, vill man få någon att investera/sponsra bör det ju också ges chans att räkna hem affären. Tror dessutom man får addera på ytterligare ett par mille för en tomt att bygga banan på.

Gissar/hoppas du inte syftar till någon slags skrammelbössa där några tokar från SH har som mål att bygga bana för 25 mille bara för att få åka av sej lite. Tror isf dom pengarna är bättre att investera på ett robust släp till bilen...

Jag tror dessvärre det är extremt svårt att få de tillstånd och godkännanden som krävs för att det ska bli verklighet. Nej, jag hoppas mer på Enköping nu... ganska nära.

Lycka till. Kan lova dej att kalkylen på 20-25 mille inte är i närheten av vad det kostar. Att dessutom tro att man kan hitta mark i den omfattning som krävs inom rimligt avstånd från huvudstaden är naivt. Fundera lite på bullerfrågan som plågar alla de andra banorna i landet, och fundera sedan på hur markförhållanden ser ut i stockholms närhet.

Ehh? Vad var det du inte förstod med mitt inlägg?

Har jag sagt

1) Att mark är gratis i Stockholm / runt om Stockholm?
2) Att buller och miljö inte är ett problem som måste lösas
3) Vad vet du om kostnad för markarbete och asfaltskostnader?

Min poäng var ju endast att se om det finns ett intresse (läs mailet, teoretiskt) att självfinansiera en bana (läs igen, teoretisk).

Att frågeställningen är teoretisk är ganska uppenbar. Att anlägga en bana kräver mark, tillgång, miljögodkännande, finansiell uthållighet för byggnation och drift över en överskådlig tid. Men det var kanske inte det min fråga handlade om?

Vänliga hälsningar
Knubblo

Har jag sagt

Min poäng var ju endast att se om det finns ett intresse (läs mailet, teoretiskt) att självfinansiera en bana (läs igen, teoretisk).

Att frågeställningen är teoretisk är ganska uppenbar. Att anlägga en bana kräver mark, tillgång, miljögodkännande, finansiell uthållighet för byggnation och drift över en överskådlig tid. Men det var kanske inte det min fråga handlade om?

Vänliga hälsningar
Knubblo

Ehh, vad i mitt inlägg var det som var svårt att förstå? Du ställer en fråga och jag talar om att jag inte tror att du kan bygga en bana i stockholms närhet för 20-25 mille.
1:Har jag tagit upp nånting om gratismark? Du hittar öht ingen mark med tillräckligt stora ytor som går att få ett miljötillstånd för, inte ens om du betalar bra.
2: Bullerproblemen kan följdaktligen svårligen lösas så länge det bor folk i närheten.
3: 20 års erfarenhet av entreprenad och åkeriverksamhet har gett mej en stabil grund för påståendet att dina 20-25 mille endast är att betrakta som småslantar för att bygga en bana som duger för mc-åkning. Räkna med 200 mille så är det närmre sanningen.

Jag tror inte att finansieringen är det största problemet, även om jag är inne på ovanstående författares linje; 20-25 miljoner är nog i princip max en tiondel av de pengar som krävs. Skulle pengarna vara vågbrytaren hade vi haft en bana i Sthlmsområdet för länge sedan.

jag bor ju inte i stockholskrokarna så jag skall väl inte rösta men ett inlägg i debatten om kostnader kan jag komma med.

Här hemmavid byggs det snart färdigt en motorsportsarena med kartingbanan, folkrace, miniracing, crossbanan, enduroslinga samt tractorpullingbana.
Kostnaden för detta kommer landa på runt 22 miljoner. Då står kommunen med marken och är den som bygger området.
En stor del frivilligt arbete är nerlagt, kartingbana och folkracebana i stort sett helt byggt av gymnasieskolan (inte asfalten dock ). Ritingar har gjorts av cad-kunniga frivilliga, skyddsbariärer, curbs och fångstnät byggts på arbetsdagar, fyllnadsmaterial från schaktningar har lagts i ljudvallarna, en liten del sponsring o.s.v.
Om man skalar upp kostnaden för enbart kartingbanan till dubbla längden och bredden skulle man kunna hamna på en sisådär 25 miljoner så det skulle alls inte vara omöjligt att bygga radracingbana för denna peng. Allt går att köpas för pengar, men man får betydligt mera för pengarna om man håller i slantarna och gör mycket eget arbete.

Ehh, vad i mitt inlägg var det som var svårt att förstå? Du ställer en fråga och jag talar om att jag inte tror att du kan bygga en bana i stockholms närhet för 20-25 mille.
1:Har jag tagit upp nånting om gratismark? Du hittar öht ingen mark med tillräckligt stora ytor som går att få ett miljötillstånd för, inte ens om du betalar bra.
2: Bullerproblemen kan följdaktligen svårligen lösas så länge det bor folk i närheten.
3: 20 års erfarenhet av entreprenad och åkeriverksamhet har gett mej en stabil grund för påståendet att dina 20-25 mille endast är att betrakta som småslantar för att bygga en bana som duger för mc-åkning. Räkna med 200 mille så är det närmre sanningen.

Ok, jag tar det en gång till, fast långsammare.

Frågan handlar om en hypotetisk situation, nämligen att försöka få svar på om personer från mc-kollektivet skulle vara intresserade av att vara delfinansiärer för en bana.

Att du sedan vill reda ut huruvida en bana (av mig odefinierad) kostar 10.000 kr per meter eller 100.000 är en helt annan fråga. Men eftersom du för det på tal så kostar tvåfilig motorväg drygt 50.000 per meter. Så om du vill ha en parallell diskussion om beräkningen så är det bara att jämföra Gelleråsens mark och asfaltskvalitet med E4:an. Du säger att Kostnaden per meter för Gelleråsen är dubbelt så hög som för modern motorväg med räcken, dränering, miljö, mark, asfalt etc.
Om ditt resonemang stämmer så förstår jag att Viking-projektet går åt helvete.
Deras bana skulle då kosta drygt 1 miljard sek enbart i asfalt. Men som sagt, det stämmer säkert som du säger...:rolleyes:

Anyroad, jag tror du missförstod min fråga och intentionen med min fråga. Det är lugnt. Jag är inte ute efter dispyter. Men det är kul att släppa ut lite tugg efter en lång dag på jobbet.

Hoppas det är lugnt och att du fortfarande hälsar på mig när vi möts på vägen eller på Gelleråsen...

Ciao!
/Knubblo

Eftersom jag inte sysslar med entreprenader.. Dessa 50 loppor per meter, vad inkluderar du eg. i priset?

han skriver ju "Jag är bara nyfiken" å så tar ALLA det som att han är seriös, varfan har ni i skallen?

Har jag sagt

Vänliga hälsningar
Knubblo

Smokey byggde Anderstorp, kanske inte helt enligt regelboken, men han gjorde det i allafall, klart det går men inte utan en sjuhelvetes massa problem.

Björvik-Ring är till salu 14 milj, tror jag,,,,,, en bra start, skulle passa mig som handsken. 3 mil från garaget. :tummenupp

Last edited:
Visst skulle jag kunna bidra med 5000kr i en initialkostnad och kanske en "underhållsprenumeration" på 2500/år. Där har du ditt svar. Men för att vara realistisk tror jag inte att det är brist på pengar som är problemet. Det är brist på en folklig (politisk) opinion. Vi håller oss med nöd och näppe bara ovanför vattenytan m.h.a. SMC och deras kontakter.

Det vore intressant att se hur många av riksdagsledamöterna som åker hoj.

Tror det som Nr.18 syftar på är att även om man undrar, rent hypotetiskt och teoretiskt så måste man ändå tänka realistiskt.
Kostar en bana i dagens läge tex ca 50000/meter så är det så.
Nu vet jag inte själv hur mycket det kan kosta att bygga en bana, har ingen aning faktiskt. Beror säkert på en massa olika faktorer som alla vet.

Men, det är en väldigt intressant tanke. Skulle nog ställa upp med 5-10k ur egen ficka för att sen bli medlem och kunna köra gratis :)
Tycker pengarna är lätt värt det! Man satsar en hel del pengar på speldator, playstation och andra hobbies, varför inte satsa lite mer på det som man älskar mest av allt!? Kör bana när man vill (i stort sett) :yoparty

Mvh
Dio

Ok, jag tar det en gång till, fast långsammare.

Frågan handlar om en hypotetisk situation, nämligen att försöka få svar på om personer från mc-kollektivet skulle vara intresserade av att vara delfinansiärer för en bana.

Att du sedan vill reda ut huruvida en bana (av mig odefinierad) kostar 10.000 kr per meter eller 100.000 är en helt annan fråga. Men eftersom du för det på tal så kostar tvåfilig motorväg drygt 50.000 per meter. Så om du vill ha en parallell diskussion om beräkningen så är det bara att jämföra Gelleråsens mark och asfaltskvalitet med E4:an. Du säger att Kostnaden per meter för Gelleråsen är dubbelt så hög som för modern motorväg med räcken, dränering, miljö, mark, asfalt etc.
Om ditt resonemang stämmer så förstår jag att Viking-projektet går åt helvete.
Deras bana skulle då kosta drygt 1 miljard sek enbart i asfalt. Men som sagt, det stämmer säkert som du säger...:rolleyes:

Anyroad, jag tror du missförstod min fråga och intentionen med min fråga. Det är lugnt. Jag är inte ute efter dispyter. Men det är kul att släppa ut lite tugg efter en lång dag på jobbet.

Hoppas det är lugnt och att du fortfarande hälsar på mig när vi möts på vägen eller på Gelleråsen...

Ciao!
/Knubblo

Kan du framföra argument utan att vara spydig?

Jag har ingenstans betvivlat att asfaltkostnaden kan lösas för den summa du skrev. Men en bana är mer än bara asfalt! Jag arbetar för närvarande på Anderstorp Raceway, i våras ändrade vi om en sandfålla för att få större avåkningszon. Bara denna lilla justering där vi inte behövde köpa en millimeter mark kostade närmre en halv mille. Ingen asfalt lades öht. Då hade vi egna hjullastare och grävmaskiner, inget inhyrt. Det mesta av massorna fick vi, en del sorter fick vi betala för.
Parallellen med motorväg är inte riktigt samma sak. Det kan ge en fingervisning, men det finns andra saker som kostar om man bygger en bana. Räcken på vissa ställen, sandfållor, schaktningar för att jämna till marken, osv.

Allt det kostar stora pengar. Ska man inte ta med det i underlaget för den hypotetiska diskussionen?

//Stefan, som inte kör gata, men gärna bjuder in dej till en visning av banan i anderstorp.

Bättre vi lägger dom 20millena på anderstorp och sen ytterligare 10mille på torpeder som åker ut och "förklarar" läget för klagande närboende! Men det är riktigt dåligt tycker jag att sverige som är en motornation inte har en enda internationellbana i toppklass...

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage