Bana som bana
Hej,
Jo, jag hade en baktanke med min fråga. Anledningen till den hypotetiska frågan var att min andra hobby är finansierad precis på detta sätt, nämligen av sina medlemmar.
Jag spelar extremt mycket golf och en golfbana kostar betydligt mer att anlägga än en motorcykelbana av Gelleråsens kvalitet (undantaget NR:18 eventuella krav om att MotoGP-säkra standarden av banan
Principen att medlemmar äger sin hobby är ganska intressant eftersom det föder tre positiva saker. Idéellt arbete med låga underhållskostnader och långsiktig finansiering genom engagerade medlemmar.
Nej, jag har inte hybris.
Jag är tillräckligt "bildad" för att som lekman förstå en del av de barriärer som hindrar ett projekt av denna magnitud. Dock så var jag nyfiken och ställde frågan. Inte trodde jag att ett teoretiskt initiativ skulle tryckas ned i skorna och ifrågasättas av flera på Sporthoj.com eftersom jag räknade med att ni som jag gärna skulle vilja ha en bana runt Stockholm. Att andra belackare och "icke mc-åkare" skulle beklaga sig och uttrycka sin skepcism är naturligtvis att vänta.
Personligen tycker jag att man kan diskutera frågan, men då med lite mer relevanta inlägg om projektet och inte döda diskussionen med vem som vet mest och hur omöjligt allt är.
Trots allt är det rätt nice att sitta och läsa och drömma sig bort på Sporthoj.com, varför då inte diskutera ett spännande ämne, om än kanske nästan utopiskt.
Att en ledig dag kunna ta sin mc till en bana som inte ligger 2 timmar bort (Sviestad eller 3 timmar bort Gelleråsen) om man bor i Stockholm skulle vara extremt tillfredställande. Banan behöver ju inte vara av STCC-klass. Det kan ju räcka om banan tillåter mc-körning i nivå med just Sviestad och/eller Gelleråsen. Det kan vara hur spartanskt som helst i min mening, bara så länge banan är relevant för inspirerande mc-åkning.
Beroende på ambitionsnivå så kanske det inte är ett 100% omöjligt projekt?
Med största sannolikhet skulle det säkert även vara möjligt med statliga och kommunala finansiella stöd beroende på helhetssyftet med banan.
Man kan koppla det enbart till mc vilket har större acceptans än bilracing (buller & miljö)
Man kan koppla det till utbildning i t.ex. SMC-regi
Man kan koppla det till företagsevent (mer än gocart men mindre än F. Ford)
Man kan koppla det till uppkörning via VV
Man kan koppla det till Försäkringsbolag
Man kan koppla det till skadestatistik
Man kan koppla det till amatörserier
Man kan koppla det till MC-producenterna/ÅF (kurs ingår vid köp etc.)
Man kan koppla det till tillbehörsfirmor (reklam etc.)
Man kan koppla det till medlemsregister / målinriktad reklam / erbjudanden
Man kan koppla det till, ok ni fattar..listan kan göras mycket lång.
Den stora skillnaden mellan företagsägd bana och medlemsägd bana är att alla som vill kommunicera med banåkarna, kommunicerar med riktiga konsumenter. Inte pengahungriga lokala stall med för lite tv-tid (läs payback). Varför står tunga varumärken ständigt representerade med all utrustning runt om på Sveriges alla golfbanor istället för att enbart annonsera i butik? Man pratar direkt med konsument/utövare och får på så sätt omedelbar exponering och feedback.
Tänk om KGK skulle förlägga ett av sina event till provkörning av 2009 års modeller endast för medlemmar i banklubben Sporthoj.com till "vår" bana? Naturligtvis är kostnaden för detta ändamål en spottstyver mot jämförbara event i företagskommersiella sammanhang.
Anyroad, nu har jag puttat in en del frågor och idéer. Feel free...såga på
/Knubblo