Sporthoj.com Grupp/Onsdagskörning 070718

Det var jag som lurade in honom på det där. Nu har jag fått reda på att Honda tagit fram en ny laddningsregulator med kylflänsar man säg inget till Ragge. Men sen vet jag också att Ragge inte lär bry sig så mycket om vad det sitter för laddreg på den hojen.

Ahhh - vik hädan *korsbränning och vitlöksklasar* du mörkrets! man! :D

Som sagt: Smart lösning, och ja, man ska inte leta dyra originaldelar när man kan hitta samma grejer eller bättre för inga pengar alls, eller iaf öht hitta NÅNTING under säsong osv.
Electrex som jag tipsade om har ju även de kylflänsar på sina.
MEn knepet är, att alltid lägga kylpasta bakom regulatorerna mot ramen/godset för värmeavledningens skull.
Utan denna knäcks de fort.
 
Ahhh - vik hädan *korsbränning och vitlöksklasar* du mörkrets! man! :D

Som sagt: Smart lösning, och ja, man ska inte leta dyra originaldelar när man kan hitta samma grejer eller bättre för inga pengar alls, eller iaf öht hitta NÅNTING under säsong osv.
Electrex som jag tipsade om har ju även de kylflänsar på sina.
MEn knepet är, att alltid lägga kylpasta bakom regulatorerna mot ramen/godset för värmeavledningens skull.
Utan denna knäcks de fort.

Både Electrex och Hondas model har kylfläsnarna monterade åt fel håll anser jag, med tanke på monteringsplatsen under bakre sidokåpan. R1:ans gick att montera åt rätt håll. Jag har gjort lite såna mätningar å yrkets vägnar. Jag skulle inte vara förvånad om skillnaden är 10 - 15 grader i kislet beroende på hur regulatorn monteras. 10 grader brukar motsvara dubbla livsängeten i elektroniksammanhang.
 
annars tabort kylflänsarna montera ett peltier element åt rätt håll å sätt kylflänsen på den andra sidan peltiern.

124845.jpg
 
Skruvarna till choke-tjofräsen som sitter på förgasaren hade vibrerat bort på min hoj, så den fick skitmycket tjuvluft, så det var därför den dog. Funkar bra på fullgas (vilket det i stort sett hade varit från bogesund fram till rödljuset) men när man släpper det så dör den... Nu är den fastskruvad, så nu går den bra igen. Nästa onsdag kommer jag regera!
 
Det är mest Barnett som varnar för syntetolja i dessa kevlarkopplingar. Men i samma stycke skriver de att det finns syntet och blended som funkar.
Jag fick överge ATF i kopplingen ty det är ej tätt in till växllådan, ATF känns lite väl tunnt i stenkrosslåda som detta.

Har pratat runt lite idag och Bandit-kopplingar är tydligen skiten man ska ha. Ty där ingår även en ny kraftigare kopplingskorg och annan transkedja.

Men jag ska låta Jörgen B kolla på min sönderkörda koppling först och se om han tror. Om det verkligen är gränsen för originalkopplingskorgen jag uppnått, eller om det kanske finns stadigare lager än det enkelradiga spårkullager som sitter där original. Borde flýtta hela denna disskusion till min byggtråd tror jag. Du och jag är experter på att snacka teknik i allehanda mer sociala trådar :hihi

Självfallet löser mineraloljan alla problem...
Om man tror på tomten vill säga.
(vad/vem är/hävdar teorin bakom detta nys?)
Gör som jag sa och häll i en Castrol SAF-X istället så ska du nog bli nöjd vad avser DEN biten iaf...

Skulle tro att du (som du säger) har ett rent mekaniskt hållfasthetsproblem här...
Inte omöjligt att du behöver en annan transkåpa med ett inbyggt stödlager i, som styr upp "innerjoxet" i kopplingen så det centrerar bättre. (såna man ser DR-pojkarna har)

Kul tips med stålskivorna! Har jag aldrig testat!
Är det 730 grader som är den förlösande temperaturen? :)
(se framför mig hur Jörgens skivor far som gigantiska Kanthalbrickor i köket i natt!) :tummenupp
 
Ja det var inte meningen!
Sorry trådskaparen.

Jag ska hälsa från P. Vi har roddat i verkstaden hela dan idag. Bytt dörrar på Vanen, städat, kånkat byggmaterial osv.

Det är mest Barnett som varnar för syntetolja i dessa kevlarkopplingar. Men i samma stycke skriver de att det finns syntet och blended som funkar.
Jag fick överge ATF i kopplingen ty det är ej tätt in till växllådan, ATF känns lite väl tunnt i stenkrosslåda som detta.

Har pratat runt lite idag och Bandit-kopplingar är tydligen skiten man ska ha. Ty där ingår även en ny kraftigare kopplingskorg och annan transkedja.

Men jag ska låta Jörgen B kolla på min sönderkörda koppling först och se om han tror. Om det verkligen är gränsen för originalkopplingskorgen jag uppnått, eller om det kanske finns stadigare lager än det enkelradiga spårkullager som sitter där original. Borde flýtta hela denna disskusion till min byggtråd tror jag. Du och jag är experter på att snacka teknik i allehanda mer sociala trådar :hihi
 
Ja det var inte meningen!
Sorry trådskaparen.

Jag ska hälsa från P. Vi har roddat i verkstaden hela dan idag. Bytt dörrar på Vanen, städat, kånkat byggmaterial osv.

Kanon! Nu kan jag inte komma förbi på ett tag, men när kopplingen är ihop så ska jag göra det.

Bandit skriver nästan likdant som Barnett ang oljor och kevlarbelägg:
"NOTE: We recommend the use of ONLY automatic transmission fluid or Golden Spectro Gear SAE 80 Primary Chaincase Lubricant in our clutches. DO NOT use the HD oil or similar oils in the primary, especially with Kevlar plates. Using the HD oil will make the clutch drag and slip. ATF is inexpensive and works great, but can be difficult to prevent leakage in some bikes where the engine to primary case seal is not perfect. Golden Spectro 80 contains friction modifiers which actually increase the friction between the plates and allows the clutch to carry more power with the same spring pressure but is slightly higher viscosity than the ATF and can aggravate clutch drag in a bike with limited release travel. DO NOT use a full synthetic oil, these are often too “slippery” and will make the clutch slip. "

Man skulle vilja hitta Golden Spectro Gear SAE 80... Oljan du rekommenderade kanske har samma spec om man har tur.
 
Skruvarna till choke-tjofräsen som sitter på förgasaren hade vibrerat bort på min hoj, så den fick skitmycket tjuvluft, så det var därför den dog. Funkar bra på fullgas (vilket det i stort sett hade varit från bogesund fram till rödljuset) men när man släpper det så dör den... Nu är den fastskruvad, så nu går den bra igen. Nästa onsdag kommer jag regera!

Kanon:tummenupp Jag blev jävlig konfunderad när du inte var med längre. Du låg ju bakom mig slimmad över tanken. Tappade bort dig vid rödljuset, fattade aldrig att det blev fel på hojen. När jag åkte tillbaks för och kika var du inte kvar.
 
Skruvarna till choke-tjofräsen som sitter på förgasaren hade vibrerat bort på min hoj, så den fick skitmycket tjuvluft, så det var därför den dog. Funkar bra på fullgas (vilket det i stort sett hade varit från bogesund fram till rödljuset) men när man släpper det så dör den... Nu är den fastskruvad, så nu går den bra igen. Nästa onsdag kommer jag regera!

Kör nu inte sönder ktm-jäveln innan jag ens hunnit ta kortet! :mad:
 
Kul tips med stålskivorna! Har jag aldrig testat!
Är det 730 grader som är den förlösande temperaturen? :)
(se framför mig hur Jörgens skivor far som gigantiska Kanthalbrickor i köket i natt!) :tummenupp

Jag brukar bara lägga den kupiga stålskivan på en vanlig spisplatta, sedan sätta på högsta läget. Nar avspänningen sker så raknar skivan plötsligt. Det är inte730C. Dåå har man värmt för länge :hihi
 
Skruvarna till choke-tjofräsen som sitter på förgasaren hade vibrerat bort på min hoj, så den fick skitmycket tjuvluft, så det var därför den dog. Funkar bra på fullgas (vilket det i stort sett hade varit från bogesund fram till rödljuset) men när man släpper det så dör den... Nu är den fastskruvad, så nu går den bra igen. Nästa onsdag kommer jag regera!

Inget hål i kolven? Inga trasiga ventiler? Inget skuret? :( :( :(
 
Ja det var inte meningen!
Sorry trådskaparen.

:mad:

Skruvarna till choke-tjofräsen som sitter på förgasaren hade vibrerat bort på min hoj, så den fick skitmycket tjuvluft, så det var därför den dog. Funkar bra på fullgas (vilket det i stort sett hade varit från bogesund fram till rödljuset) men när man släpper det så dör den... Nu är den fastskruvad, så nu går den bra igen. Nästa onsdag kommer jag regera!

Tjöp nåt japanskt :hihi
 
Last edited:
Peltiern? med kylflänsen såklart?

Den brinner garanterat upp om du bara har en fläns (om du så har en enkom fläkt), dessutom sitter väl spänningsregulatorn i regel väldigt täckt under en kåpa på de flesta hojjar...?

-@
 
Den brinner garanterat upp om du bara har en fläns (om du så har en enkom fläkt), dessutom sitter väl spänningsregulatorn i regel väldigt täckt under en kåpa på de flesta hojjar...?

-@

Helt rätt. Kylflänsen är en gjuten aluminiumtvålkopp med kylflänsar. I tvålkoppen monteras elektroniken in, för att sedan förseglas med ingjutningsplast. Detta är standardmetod 1.a) när man bygger regulatorer. Denna konstruktion är inte delbar med någon vettig metod.

Peltierkylning i detta fall får man nog betrkata mera som ett tankeexperiment. Jag skulle kunna hascha in i resononomang om Peltierelementens dåilga verkningsgrad och begränsade max varmsidetemp. Hojens begränsade generatoreffekt, pengar o.s.v. men det tar vi inte i en körtråd.:)

En sketen kyfläkt gör jobbet både bättre och betydligt billigare, om man inte kan montera regulaton i fartvinden.
 
Och fartvinden (där Triumph alltid hade sin Zenerdiod) är ju det bästa.
Hur nån kan inbilla sig att det öht blir NÅGON vind under en av sidokåporna är en gåta.

Och ja Ragge, den som kan sina MTBF-beräkningar vet att en tempsänkning ALLTID är av godo på elektronik.

Jag brukar bara lägga den kupiga stålskivan på en vanlig spisplatta, sedan sätta på högsta läget. Nar avspänningen sker så raknar skivan plötsligt. Det är inte730C. Dåå har man värmt för länge :hihi

Tänkte att herr Austenit hade gjort sitt intåg... ;)
 
Last edited:
Jag håller med dig samt DrBike. Det är ju inte high tech att få en laddregulator att funka. Placeringen av din laddregulator på viffern är ju kylningsmässigt helt keff. Som du och jag var överens om redan ute i skogen när den packade ihop. Luftintaget i sidokåpan regulatorn sitter bakom är dessutom (till plastkåpedesignavdelningens stora nederlag) helt i lä bakom förarens vänsterben.

På min HD sitter regulatorn framför motorn på de främre rambenen på klassiskt vis, liksom på alla HD. Där har den suttit sedan -93 när hojen byggdes. Aldrig pajat. Nu tänker säkert ngn säga att HD har så klena generatorer så att det inte är någon effekt att kyla bort, men sportster hade faktiskt 22 A på generatorn -93.

Det finns ett kit till HD med vilket man inte dumpar bort överskottsenergin utan istället styr magnetiseringen av generatorn så att den inte behöver gå för fullt hela tiden. Jag har aldrig skaffat ngt sådant kit eftersom allt funkat så bra, men det är säkert standard på din viffer?

/J
Helt rätt. Kylflänsen är en gjuten aluminiumtvålkopp med kylflänsar. I tvålkoppen monteras elektroniken in, för att sedan förseglas med ingjutningsplast. Detta är standardmetod 1.a) när man bygger regulatorer. Denna konstruktion är inte delbar med någon vettig metod.

Peltierkylning i detta fall får man nog betrkata mera som ett tankeexperiment. Jag skulle kunna hascha in i resononomang om Peltierelementens dåilga verkningsgrad och begränsade max varmsidetemp. Hojens begränsade generatoreffekt, pengar o.s.v. men det tar vi inte i en körtråd.:)

En sketen kyfläkt gör jobbet både bättre och betydligt billigare, om man inte kan montera regulaton i fartvinden.
 
ett gäng salta killar på vischan någonstans norr om sthlm, vi ser åtminstone j*vligt snabba ut...

oooooch en exotisk snok
]



Lite sent i tråden kanske, men vill tacka de som höll mig sällskap tills bil och kärra kom att hämta skrotet efter vi fick bevittna den "exotiska snoken" på asfalten. Sällskapet gjorde ju misären lite mindre påtaglig.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top