Bild Sporthoj CAD

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Tråden för Sporthojs CAD:are.

Jobbar på min Sedladicci, nu placerat motor och kylare.

Sedladicci Ny.jpg
 
Jag slänger väl upp Beringers 6-kolvsok igen då, säg bara till om någon behöver ritning.
Assembly1 (2).jpgAssembly2.jpg

...Hoppas inte det skadar med lite konstruktörs CAD...
 
Last edited:
Va kör du för program ?

Jag använder mest CATIA då jag blivit bättre och bättre på att använda surface samt IMS workbenches. Sen använder jag Autodesk Alias ibland för surface. För renderingar kör jag Keyshot och Showcase. Keyshot när jag har tid och Showcase när jag bara vill få ut en bild snabbt.
 
tycker ändå att du fått till proportionerna på den röda väldigt bra! :tummenupp

Har inte använt showcase men det är alltså snabbare än keyshot för renderingar? Hur blir skillnaden i resultat?
 
tycker ändå att du fått till proportionerna på den röda väldigt bra! :tummenupp

Har inte använt showcase men det är alltså snabbare än keyshot för renderingar? Hur blir skillnaden i resultat?

Showcase använder direkt rendering, så man kan välja olika renderingslägen; Hardware, Ray-tracing mfl. rendering. Så fort man klickar på en utav dem så startar renderingen, och man kan fortfarande gå runt modellen. Skillnaden är att eftersom renderingen sker direkt så sker den inte i block, utan bildkvaliten förbättras för varje steg. Så vill man använda ray-tracing så klickar man på den och rör inte runt modellen. Sen väntar man så länge man vill, beroende på hur bra kvalitet man vill ha.

Sen är Showcase otroligt lättanvänt, snäppet lättare än Keyshot. Man kan få lika bra kvalitet i Showcase som i Keyshot, det är bara att eftersom renderingen är direkt så händer det ibland att datorn låser sig, då har man förlorat hela renderingen. Så Keyshot är bäst när man vill ha hög kvalitet mest av stabilitets skäl.
 
Showcase använder direkt rendering, så man kan välja olika renderingslägen; Hardware, Ray-tracing mfl. rendering. Så fort man klickar på en utav dem så startar renderingen, och man kan fortfarande gå runt modellen. Skillnaden är att eftersom renderingen sker direkt så sker den inte i block, utan bildkvaliten förbättras för varje steg. Så vill man använda ray-tracing så klickar man på den och rör inte runt modellen. Sen väntar man så länge man vill, beroende på hur bra kvalitet man vill ha.

Sen är Showcase otroligt lättanvänt, snäppet lättare än Keyshot. Man kan få lika bra kvalitet i Showcase som i Keyshot, det är bara att eftersom renderingen är direkt så händer det ibland att datorn låser sig, då har man förlorat hela renderingen. Så Keyshot är bäst när man vill ha hög kvalitet mest av stabilitets skäl.


Var inte du mee och byggde FS? Är du fortfarande kvar på Chalmers? Snygg caddning!
 
Jo jag var med i aerodynamik gruppen och var manufacturing coordinator. Jag är fortfarande kvar på Chalmers, vill ta min examen innan jag fixar jobb. Tack!

Trevligt! Tänker söka trainee nästa år, är inne på min 3de utbildning på Chalmers nu! Hoppas på att finns intresse att göra klart denna! Du läser Maskin på johanneberg gissar jag?
 
Trevligt! Tänker söka trainee nästa år, är inne på min 3de utbildning på Chalmers nu! Hoppas på att finns intresse att göra klart denna! Du läser Maskin på johanneberg gissar jag?

Klart du ska söka! Det är en grym utbildning, framförallt för att man efteråt kan motivera med att man faktiskt byggt det man konstruerat. För frågan kommer ju alltid; fast funkar verkligen det där i verkligheten?
- Ja om vi kollar på videon med bilen som kör här
- Det var som fan!

Jag läser Industrial Design Engineering (Teknisk Design) på Johanneberg. Har tagit en del extra kurser i materialteknik och PLM vilket gör att jag i princip är både maskiningenjör och "Teknisk Designer". Vad läser du själv?
 
Klart du ska söka! Det är en grym utbildning, framförallt för att man efteråt kan motivera med att man faktiskt byggt det man konstruerat. För frågan kommer ju alltid; fast funkar verkligen det där i verkligheten?
- Ja om vi kollar på videon med bilen som kör här
- Det var som fan!

Jag läser Industrial Design Engineering (Teknisk Design) på Johanneberg. Har tagit en del extra kurser i materialteknik och PLM vilket gör att jag i princip är både maskiningenjör och "Teknisk Designer". Vad läser du själv?

Erfarenheten av FS slår alla enskilda kurser som Chalmers erbjuder. De ger något som 99% av alla nyexade saknar. Erfarenhet, och kan till viss del stå över den erfarenheten som kan ges i näringslivet. Plus, det lär ju vara hur kul som helst på vägen!

Jag läser nu första året på maskinprogrammet på lindholmen (180hp). Får se om jag väljer en master efter det. Började 2009 på kemi (CivIng) men hoppade av efter två veckor. Började sedan på Väg&vatten där jag läste två år innan jag insåg att jag inte hade något intresse för det. Varför det tog mig fyra år att inse att jag borde läsa maskin är knepigt, har fan skruvat sönder saker sen barnsben.

Nu ska jag bege mig till campus och cadda ihop en sterlingmotor! :banana
Önskar att jag en dag kan behärska Catia på din nivå!
 
Erfarenheten av FS slår alla enskilda kurser som Chalmers erbjuder. De ger något som 99% av alla nyexade saknar. Erfarenhet, och kan till viss del stå över den erfarenheten som kan ges i näringslivet. Plus, det lär ju vara hur kul som helst på vägen!

Kan bara hålla med. Läser första året maskin på LTH och har varit med i motorgruppen i FS i bara ett par veckor och redan lärt mig mycket. Learning by doing, då sätter det sig i skallen :tummenupp
 
Hur mycket aerodynamik har du läst? När ska du göra examensarbete? Jag har ev ett förslag.

Jag har en kurs i strömningslära, vilket är en baskurs. Det mesta rent praktiska lärde jag mig i formula student, med CFD simulering samt ving-teori. CFD kan jag det rudimentära i, men jag var inte specialiserad på det. Det jag kan mest om inom aerodynamik är ving-teori.

Examensarbetet kommer jag genomföra januari-juni nästa år. Med stor sannolikhet på ett väldigt skiljt ämne; estetik i produkt-design.

Vad är förslaget?
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top