Bild Sporthoj CAD

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Hur bedömmer man bilarna?

Rent spontant ser "Greg"´s bil jäkligt fin ut, sjuka detaljer.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Lycka till i tävlingen! Jag läste ju också Industrial Design Engineering på Chalmers och blev klar i somras. Söker nu jobb för fullt och har tappat räkningen på alla intervjuer jag varit på, så det ger sig nog snart. Hur som helst så är det en sak jag undrar som jag hoppas du kan ge din synpunkt på.

Jag har inte jobbat med ytor på allvar i något program och känner att det är den enda stora kunskapen jag saknar. Jag kunde ju läst det på Chalmers men då var man tvungen att gå en basic-kurs och jag kommer inte ihåg om jag fick reda på det försent, om jag skulle haft för många kurser att läsa samtidigt då, eller om jag helt enkelt inte fick ta den pga att jag inte läst mina tre kandidatår på Chalmers.

Men jag vill lära mig ytmodellering. Tänkte pyssla med det själv på fritiden med hjälp av tutorials osv och kanske gå nån kurs så småningom.

Så till saken. Det jag undrar är vilket program jag ska satsa på? Catia v5 eller Alias? Är dom kanske till och med ganska lika? Som jag fattat det så kan man göra både ”konstruktions-CAD” och ”yt-CAD” i Catia, medan Alias är enbart för ytor. Ytmodelleringskurserna på Chalmers var ju även i Alias. Jag pillade lite i Catia på Chalmers men tyckte tyvärr att gränssnittet var förfärligt. Så vilket program rekommenderar du när det gäller ytmodellering?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Lycka till i tävlingen! Jag läste ju också Industrial Design Engineering på Chalmers och blev klar i somras. Söker nu jobb för fullt och har tappat räkningen på alla intervjuer jag varit på, så det ger sig nog snart. Hur som helst så är det en sak jag undrar som jag hoppas du kan ge din synpunkt på.

Jag har inte jobbat med ytor på allvar i något program och känner att det är den enda stora kunskapen jag saknar. Jag kunde ju läst det på Chalmers men då var man tvungen att gå en basic-kurs och jag kommer inte ihåg om jag fick reda på det försent, om jag skulle haft för många kurser att läsa samtidigt då, eller om jag helt enkelt inte fick ta den pga att jag inte läst mina tre kandidatår på Chalmers.

Men jag vill lära mig ytmodellering. Tänkte pyssla med det själv på fritiden med hjälp av tutorials osv och kanske gå nån kurs så småningom.

Så till saken. Det jag undrar är vilket program jag ska satsa på? Catia v5 eller Alias? Är dom kanske till och med ganska lika? Som jag fattat det så kan man göra både ”konstruktions-CAD” och ”yt-CAD” i Catia, medan Alias är enbart för ytor. Ytmodelleringskurserna på Chalmers var ju även i Alias. Jag pillade lite i Catia på Chalmers men tyckte tyvärr att gränssnittet var förfärligt. Så vilket program rekommenderar du när det gäller ytmodellering?

Man ska komma ihåg att både Alias och Catia är två högspråksprogram som används av de världsledande designföretagen. Vill man ha någon mer lättjobbat så funkar typ 3Ds-max bra.

Som du säger är Catia bredare än Alias som bör kombineras med Inventor för att få samma bredd.
 
Last edited:

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Lycka till i tävlingen! Jag läste ju också Industrial Design Engineering på Chalmers och blev klar i somras. Söker nu jobb för fullt och har tappat räkningen på alla intervjuer jag varit på, så det ger sig nog snart. Hur som helst så är det en sak jag undrar som jag hoppas du kan ge din synpunkt på.

Jag har inte jobbat med ytor på allvar i något program och känner att det är den enda stora kunskapen jag saknar. Jag kunde ju läst det på Chalmers men då var man tvungen att gå en basic-kurs och jag kommer inte ihåg om jag fick reda på det försent, om jag skulle haft för många kurser att läsa samtidigt då, eller om jag helt enkelt inte fick ta den pga att jag inte läst mina tre kandidatår på Chalmers.

Men jag vill lära mig ytmodellering. Tänkte pyssla med det själv på fritiden med hjälp av tutorials osv och kanske gå nån kurs så småningom.

Så till saken. Det jag undrar är vilket program jag ska satsa på? Catia v5 eller Alias? Är dom kanske till och med ganska lika? Som jag fattat det så kan man göra både ”konstruktions-CAD” och ”yt-CAD” i Catia, medan Alias är enbart för ytor. Ytmodelleringskurserna på Chalmers var ju även i Alias. Jag pillade lite i Catia på Chalmers men tyckte tyvärr att gränssnittet var förfärligt. Så vilket program rekommenderar du när det gäller ytmodellering?

Anledningen till att de lär ut Alias är att Volvo använder Alias för ytor. Det är också det mest utvecklade programet för ytor på marknaden. En annan del i att lära sig Alias är att om du kan Alias, så kan du använda exakt samma principer för alla andra ytmoduleringsprogram. Vi lärde oss även CATIA, dock bara för solider, under de kurser vi gick under första åren. Vidare så var jag ju med i Formula student. Varvid jag vart förbjuden att använda Alias för att det hade tagit för lång tid att sitta och importera CATIA filer, eftersom vi updaterade bilen dagligen.

Därav lärde jag mig CATIA surface, där principen med att "kan man Alias kan man allt" fungerade perfekt. Nu använder jag CATIA för att jag är bäst på det, och för att jag kan använda solider samtidigt.

Så min slutsats är att du bör lära dig Alias, sedan bör du lära dig CATIA solids. Då bör du kunna använda alla CAD/CAID program som finns!
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Anledningen till att de lär ut Alias är att Volvo använder Alias för ytor. Det är också det mest utvecklade programet för ytor på marknaden. En annan del i att lära sig Alias är att om du kan Alias, så kan du använda exakt samma principer för alla andra ytmoduleringsprogram. Vi lärde oss även CATIA, dock bara för solider, under de kurser vi gick under första åren. Vidare så var jag ju med i Formula student. Varvid jag vart förbjuden att använda Alias för att det hade tagit för lång tid att sitta och importera CATIA filer, eftersom vi updaterade bilen dagligen.

Därav lärde jag mig CATIA surface, där principen med att "kan man Alias kan man allt" fungerade perfekt. Nu använder jag CATIA för att jag är bäst på det, och för att jag kan använda solider samtidigt.

Så min slutsats är att du bör lära dig Alias, sedan bör du lära dig CATIA solids. Då bör du kunna använda alla CAD/CAID program som finns!

Gött! Tack för snabbt och bra svar! Skönt att höra att det i stort sett är samma principer för dom båda programmen. Då kommer en följdfråga bara, vilken Alias-version är det som gäller? Finns väl Design, Surface, Automotive m.m. Mitt användningsområde är väl samma som ditt, balla hojar/bilar :yoparty

Undrar en sak till förresten. Jag kan SolidWorks och Pro/Engineer men du menar ändå att CATIA, stora bokstäver ;-), är det som gäller för solider och att det skiljer sig en del från Solidworks & Pro/E, om du nu testat nåt av dom programmen?

Hoppas jag inte tråkar ut läsare av tråden med alla frågor nu :tungan
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Man ska komma ihåg att både Alias och Catia är två högspråksprogram som används av de världsledande designföretagen. Vill man ha någon mer lättjobbat så funkar typ 3Ds-max bra.

Som du säger är Catia bredare än Alias som bör kombineras med Inventor för att få samma bredd.

Tack för detta svar med! Jag har fått för mig att modellerna i Alias och CATIA(ytdelen) går att använda i konstruktionen med ritningar, konvertering till step/iges-filer för att kunna öppna i andra program m.m. Medan 3Ds max mest är för "syns skull". Och Alias är ju helt enkelt det program som används professionellt av Designers så det är väl det som gäller.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Gött! Tack för snabbt och bra svar! Skönt att höra att det i stort sett är samma principer för dom båda programmen. Då kommer en följdfråga bara, vilken Alias-version är det som gäller? Finns väl Design, Surface, Automotive m.m. Mitt användningsområde är väl samma som ditt, balla hojar/bilar :yoparty

Undrar en sak till förresten. Jag kan SolidWorks och Pro/Engineer men du menar ändå att CATIA, stora bokstäver ;-), är det som gäller för solider och att det skiljer sig en del från Solidworks & Pro/E, om du nu testat nåt av dom programmen?

Hoppas jag inte tråkar ut läsare av tråden med alla frågor nu :tungan

Jag har hört mycket bra om Solidworks och Inventor; att de är användarvänliga och snabblärda. Pro/E vet jag inte. Jag har sett både Solidworks och Inventor "in action" men aldrig använt själv.

Det som är the shit med CATIA är att det inte finns några begränsningar; du kan CAD:a fabriken för att bygga bilarna, testa fabrikens maskiner ergonomiskt OCH tekniskt. Sedan CAD:ar du bilens alla delar och robotarna för att sätta ihop den. Sedan simulerar du hur robotarna sätter ihop bilen, osv.

Misstänker att CATIA är som Alias, "kan du det kan du allt". Det finns inte så mycket "simplifierings-metoder", man tvingas lära sig hur man bygger saker "old-school". Det är lite som att lära sig alla simplifierings-tools i photoshop, utan att lära sig hur man photoshoppar "old-school", alltså med lager på lager, utan massa fancy filter.

Det som är tricket är att kan man old-school, och alla nya fancy hjälpfunktioner så blir man bäst helt enkelt. :D
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Mig veterligen går det att putta in 3Ds max filer i program som Inventor, det är trots allt "bara" en Mesh och det existerar i Inventor också. :tummenupp
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Mig veterligen går det att putta in 3Ds max filer i program som Inventor, det är trots allt "bara" en Mesh och det existerar i Inventor också. :tummenupp

Greg Thompson(kolla bilderna ovan) använder 3DS max och Solidworks; " I currently use the Solidworks plugin nPower Tools which is almost a one for one translation for poly modeling within Solidworks".

Så det går, men så långt som jag fått lära mig bör man använda Nurbs om man vill ha Class A ytor, vilket det så klart är det man måste ha om man ska jobba med att CAD:a ytor.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Då är jag med Orecic. Vad Jag förstått så har CATIA väldigt många olika moduler vilket alltså gör att det funkar till allt. Photoshop är ett program jag lärt mig helt och hållet själv, old school så det skriker om det :tummenupp Just det Thorped, klart det borde funka att flytta filer från 3DS max till andra program med :tummenupp Är alltså som Orecic skrev i förra kommentaren att jag vill kunna få klass A-ytor och lära mig det program som används professionellt av designers.

Men vilken version av Alias? Verkar som Automotive är "top of the line va"? ;)

Svarar på min egen fråga. Såg på Autodesk's hemsida att Automotive har allt. Då får vi se om jag återkommer när jag förhoppningsvis modellerat upp drömbilen/hojen.
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Vinnaren är antigen Greg eller arifin..helt klart!
Tycker din Orecic liknar mer en sportig elbil.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
En Café racer jag jobbar på. Just nu över 300 delar. :crash

jvNbwaN.jpg


fnWDkcG.jpg


toYsQ4v.jpg
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Kul att se att det finns intresse för CAD-modellering bland "dagens ungdom" :)
Har genom åren jobbat med Catia, UG, Descartes och inventor.
Catia V4 har jag för mig jag jobbade med, ren ytmodellering på den tiden då solider knappt var uppfunnet.

Catia och Alias är fenomenala program att jobba med ytor, tyvärr är de dyra och komplexa vilket gör att nästan enbart större företag inom flyg- och Bilindustrin använder dem.
Inventor, solid edge mm är något mera överkomliga och används av allt från enmansföretag som övergett Autocad till halvstora företag som sysslar med mestadels ren mekanisk konstruktion.
Värt att ha i åtanke när man funderar på vad man skall syssla med i framtiden.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top