Sporthoj Boden

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Dags för lite varningar för sånt som VV pysslat med

Åkte till Piteå idag med bil, längs sträckan Älvsbyn-Piteå har "snabelbilen" idag strött ut lösgrus på otaliga ställe, bla i kurvor så se upp med detta.

Mellan Brännberg avfarten och Vändträsk håller en traktor på med klippning och den har kastat upp mängder av gräs och annat skit på hela vägen så det var tom halt med bilen, livsfarligt med MC:mad:

Längs "GP-Banan" har det kommit upp ännu mer grus då någon genat ordentligt i diket i en av de kurvor som är närmast Ä-byn.
 

_rills_

Guest
Tja!

Är det inte nån mer än jag som är sugen på att dra ihop nån grillkväll med lite hojfolk?
 

Bobat

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
i väst
Hoj
Kawaskaki
Tja!

Är det inte nån mer än jag som är sugen på att dra ihop nån grillkväll med lite hojfolk?

jorå, bara smhi kan bestämma sig vad dom har tänkt sig för väder. Verkar mest bara ha beslutsångest och ändrar väder titt som tätt
 

kalson

dänä
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Linköping
Hoj
Gixxer1000
Jag grillning låter göjj nu när semestern börjar imorn!!! :) :) :) :)

Behöver ett råd också grabbar!!! Funderar på att byta min kolfiberdämpare + ca 1500 mot ett akra hel system (med en liten buckla, 20 x 25 mm, 5 mm djup). Då får man väl skaffa pc3 och mappa om o allt vadfan man nu gör för att det ska bli mer o åka med. Åsikter tack!! :)

Japp kanon Raffe med varningar så här på forumet så man vet om man bör ta det extra lugnt någonstans!
 
Last edited:

_rills_

Guest
jo dom är kass på smhi, därfår ser man genom fönstret vad det är för väder :D

Beror på hur stor bukla och vart , men jag tyckte helt klart det lät värt det.
Vad är det för helsystem föresten? ett vanligt i "alu/rostfritt" eller ett titan?
 

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Luleå
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Bucklan sitter där nedre radien övergår till rakdel innan första kollektorn, alltså delarna som går att systemet går från 4-2 och går vidare till 2-1 delen.
Systemet är helt i titan.

Hade själv tänkt värma på röret och trycka ut den alternativt köpa en ny krök, men jag tycker det blev lite mycke besvär för att få några kusar mer då den ändå går rätt bra från början. Är mest ute efter mer ljud :hojraket
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Jag grillning låter göjj nu när semestern börjar imorn!!! :) :) :) :)

Behöver ett råd också grabbar!!! Funderar på att byta min kolfiberdämpare + ca 1500 mot ett akra hel system (med en liten buckla, 20 x 25 mm, 5 mm djup). Då får man väl skaffa pc3 och mappa om o allt vadfan man nu gör för att det ska bli mer o åka med. Åsikter tack!! :)

Det ett helsystem gör förutom eventuellt högre ljud(så alla hör hur du kör?) är att ge lite högre effekt på högre varvtal. Det man förlorar är den effektökning på mellanvarv som Suzukis ingenjörer har trollat fram med hjälp av den elektriskt styrda avgas "bromsen". Det jag menar är att det du vinner med helsystemet i form av ökad toppeffekt förlorar du i minskad smidighet och denna egenskap är det jag gillar bäst på K2:eek:rna och saknar på min K7:a.

Om du vekligen tycker att du saknar toppeffekt (tror jag faktiskt inte) så rekomenderar jag helsystem och mappning, inte annars. Sedan är det ju så att turbo är det enda som leder ända fram när man börjar leka med trimning, allt annat ger så liten effektökning på en K2:a i förhållande till kostnaden att det är tveksamt att lägga pengar på för gatkörning.

Istället föreslår jag att du använder pengarna till att kolla upp varför din hoj går ryckigt på tomgångsvarv och strax ovanför, sedan är nästa steg ev turbokonvertering:tummenupp men träna mer på körningen först. En konvertering bör ge ca 240hk på slangen och jag garanterar att du inte kommer att vilja ha mer när du har provat det:näsblod Vid "vanlig" körning gör de flesta torbokonverteringar att hojen blir svårkörd, detta gäller då speciellt snabb kurvtagning och det krävs en duktigare gashand för att dosera rätt effekt i alla lägen.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det ett helsystem gör förutom eventuellt högre ljud(så alla hör hur du kör?) är att ge lite högre effekt på högre varvtal. Det man förlorar är den effektökning på mellanvarv som Suzukis ingenjörer har trollat fram med hjälp av den elektriskt styrda avgas "bromsen". Det jag menar är att det du vinner med helsystemet i form av ökad toppeffekt förlorar du i minskad smidighet och denna egenskap är det jag gillar bäst på K2:eek:rna och saknar på min K7:a.

Jag har satsat på helsystem, Powercommander och bänkning/justering på ett flertal av mina hojar dom senaste åren. Varje gång så ångrar jag mej efter ett tag. Visst får du mer effekt men som Raffe säjer så är det försumbart eftersom den finns på varvtal som du bara använder på bana egentligen (ja Heden då också förstås:) )
Problemet är att vi vänjer oss så snabbt och det är ganska mycket pengar för lite skrik. Vill du ha nånting som verkligen känns värt pengarna, och dessutom under lång tid så är det precis som Herr Raffe säjer, turbo! Det finns inget roligare och mer beroendeframkallande. Jag skall defintivt ha en till turbohoj såsmåninom! Att lyfta framhjulet i 240 bara på rå kraft är helt sanslöst!!!!:yoparty
 

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Luleå
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Ja om man kollar på bromsdata så verkar effektökning med helsystem främst komma över 6krpm där avgasventilen ändå mest är i vägen.

Men som tidigare skribenter har påpekat så verkar den absolut största effektvinsten komma på höga varvtal (>10krpm) då man får mer nytta av fullflödesdämpare och tryckåtervinningen som kommer från att mellanröret konar ut mot dämparen.

Eftersom jag är en kratta på att köra så spelar detta förstås ingen som helst roll i praktiken utan det är bara saker som jag gillar att fundera på..:)
 

_rills_

Guest
Det ett helsystem gör förutom eventuellt högre ljud(så alla hör hur du kör?) är att ge lite högre effekt på högre varvtal. Det man förlorar är den effektökning på mellanvarv som Suzukis ingenjörer har trollat fram med hjälp av den elektriskt styrda avgas "bromsen". Det jag menar är att det du vinner med helsystemet i form av ökad toppeffekt förlorar du i minskad smidighet och denna egenskap är det jag gillar bäst på K2:eek:rna och saknar på min K7:a.

Om du vekligen tycker att du saknar toppeffekt (tror jag faktiskt inte) så rekomenderar jag helsystem och mappning, inte annars. Sedan är det ju så att turbo är det enda som leder ända fram när man börjar leka med trimning, allt annat ger så liten effektökning på en K2:a i förhållande till kostnaden att det är tveksamt att lägga pengar på för gatkörning.

Istället föreslår jag att du använder pengarna till att kolla upp varför din hoj går ryckigt på tomgångsvarv och strax ovanför, sedan är nästa steg ev turbokonvertering:tummenupp men träna mer på körningen först. En konvertering bör ge ca 240hk på slangen och jag garanterar att du inte kommer att vilja ha mer när du har provat det:näsblod Vid "vanlig" körning gör de flesta torbokonverteringar att hojen blir svårkörd, detta gäller då speciellt snabb kurvtagning och det krävs en duktigare gashand för att dosera rätt effekt i alla lägen.


Så är det nog, på min sitter det ju ett helsystem men inte låter den nå myket, minst av "våra" hojar, fast jag kör ju som sagt moppe då..
 

Mr jojjeman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1300
Gick fort att få nytt bakdäck från www.dackonline.se ...fick det hemkört till dörren med posten idag,,,, beställde det i måndags:)
Då är det bara jobbet med att lägga på det :confused: :gnissla :va
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Jag grillning låter göjj nu när semestern börjar imorn!!! :) :) :) :)

Behöver ett råd också grabbar!!! Funderar på att byta min kolfiberdämpare + ca 1500 mot ett akra hel system (med en liten buckla, 20 x 25 mm, 5 mm djup). Då får man väl skaffa pc3 och mappa om o allt vadfan man nu gör för att det ska bli mer o åka med. Åsikter tack!! :)

Japp kanon Raffe med varningar så här på forumet så man vet om man bör ta det extra lugnt någonstans!

Boka en tid hos Mc-Xpress för bänkkörning. Han har en yoshibox och kan justera in din hoj med den. En yoshibox kan inte justerar lika mycket som en PC3 men det blir skillnad.

Min TL gick otroligt mycket bättre efter ett besök hos Marklund samma sak med kompisens gsx-r 750.

Framörallt kan han din typ av hojj och tar inte särskilt mycket för inställningen heller.
 

Bobat

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
i väst
Hoj
Kawaskaki
Gick fort att få nytt bakdäck från www.dackonline.se ...fick det hemkört till dörren med posten idag,,,, beställde det i måndags:)
Då är det bara jobbet med att lägga på det :confused: :gnissla :va

då föreslår jag att du har av dig till Racerraffe online brukar hålla till i fmck lokalen, han har precis skolat om sig till däck ingenjör ! och skall snart öppna ny däckfirma ! :tummenupp
 

Skytt

Fattig student
Gick med
10 Sep 2006
Ort
Boden/Luleå
Hoj
Hojlös
Ja, jag är en nöjd kund hos Rediga Raffes Rullar :tummenupp Dock får man betala med eget svett men det är ett billigt pris att betala. Dem har ju nyligen köpt in en splitterny däckbalanseringsmaskin så det kan ju inte blivit nå sämre sen jag var där :näsblod :D

då föreslår jag att du har av dig till Racerraffe online brukar hålla till i fmck lokalen, han har precis skolat om sig till däck ingenjör ! och skall snart öppna ny däckfirma ! :tummenupp
 

Mr jojjeman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1300
Japp ska ta och boka in tid hos RacerRaffes online för däckbyte:)

Är ju jätte bra att träna lite när han ska snart öppna ny däckfirma:yoparty
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Japp ska ta och boka in tid hos RacerRaffes online för däckbyte:)

Är ju jätte bra att träna lite när han ska snart öppna ny däckfirma:yoparty

Johan har nu startat sin konkurrerande däckfirma i Trångfors, han har tom utrustning för att kränga av däcken från fälgen:tummenupp samt rejäla däckjärn(lägger därför ner "mina" planer på däckkrängar firma). Vi bytte hans bakdäck väldigt snabbt och enkelt på två pers och jag lyckades tom placera däcket så det blev balancerat direkt, börjar nog få lite feeling för detta:D
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top