Sporthoj 40k - vettig försäkring?

Har kollat nu på GSXR 1000 -01 med Suzuki märkesförsäkring.
Halv/år kostar den mig ungefär 8 bagare.

Om man då tänker så här, häng med nu.

GSXR 1000 -01 har ett inköpspris på 35 000 SEK ungefär, men kostar 8 000 SEK om år att försäkra.

FZ1 -06/07 har ett inköpspris på någonstans kring 55-60 000 SEK men kostar istället ungefär 3 600 SEK att försäkra.

Hur fan ska man tänka här egentligen?
Frågan är ju, amorterar man hellre än försäkrar?

Du kan ju även fundera på hur mycket större risk det är att en 10-årig Gixxer behöver diverse eventuella reparationer, jämfört med en 4-5 år gammal FZ1. Denna faktor är givetvis lite svårare att förutse, men den bör nog ändå finnas med i tankegångarna.

Ska vi ta det ännu längre så kan man ju fundera över värdeminskningar och servicekostnader o.s.v. Det är en jävla djungel, helt enkelt. Lycka till!:tummenupp
 
Tycker man ska tänka mer på vilken hoj du vill ha. Så väldigt mycket dyrare blir ju inte gsxr:en.
 
Jag åker mycket landsväg, och gör gärna långturer - i Lördags brände jag av 55 mil på min ER6a. Något säger mig att en 600 blir väldigt malplacerad i dessa sammanhang? Jag får en känsla av att dom är för hetsig och alldeles för toppig för att man ska vara nöjd under långturer?

Tyvärr så är det inte priset på hoj som kommer styra mitt inköp, utan priset på försäkring - tragiskt, javisst :/

Hittade den här lilla 143 hk "blysläden" åt dig på blocket.

Som sagt. Såvida du inte tänker ge dig ut o tävla så hittar du nog allt du vill ha i det där paketet. Inkl. en schyzzt försäkringspremie.

Vill du verkligen köra långturer så glöm allt vad R1, GSXR 1000 o dylikt heter. De är helt enkelt inte tänkta/konstruerade för sådan användning. Hojen nedan kan du utan problem åka på en Nordkap-runda med. (Som du märker så ingår väskor och rack för ca 5-7 000 kr.)

Men det är klart... den är ju bara dubbelt så stark som den maskin du kör idag... :)
 

Bifogat

  • 1609004285.jpg
    1609004285.jpg
    103 KB · Visningar: 100
Last edited:
Köpte en R6:a i lördags och hade själv en er6:a innan dess (ja, jag tycker om saker som slutar på r6 :)).

Skillnad jag märkte mot er6;an, har dock inte hunnit köra bana med R6:an än: Mindre vibrationer, jämnare acceleration, lättare att ta kurvor men svårare att ändra spår när man kommer in fel, handen kläms mot tanken vid u-svängar = svårt att vända på vägen, äntligen kåpor, låter som en katt istället för en traktor. Vad gäller "moset" så känns det mer än tillräckligt (f.n. i alla fall), den axar till 230 snabbt, kraften kommer över 7k så man får hålla den varvad om man vill ha "moset". Körde den 20mil igår och ja, den kändes bökigare i de mer knixiga partierna, men det beror antagligen på att jag ändrar spårval i svängar (nybörjare) och då straffar den en.

Allt som allt är jag mycket nöjd med min 600cc, får se hur lång tid det tar innan jag blir sugen på "litern" :D
 
Köpte en R6:a i lördags och hade själv en er6:a innan dess (ja, jag tycker om saker som slutar på r6 :)).

Skillnad jag märkte mot er6;an, har dock inte hunnit köra bana med R6:an än: Mindre vibrationer, jämnare acceleration, lättare att ta kurvor men svårare att ändra spår när man kommer in fel, handen kläms mot tanken vid u-svängar = svårt att vända på vägen, äntligen kåpor, låter som en katt istället för en traktor. Vad gäller "moset" så känns det mer än tillräckligt (f.n. i alla fall), den axar till 230 snabbt, kraften kommer över 7k så man får hålla den varvad om man vill ha "moset". Körde den 20mil igår och ja, den kändes bökigare i de mer knixiga partierna, men det beror antagligen på att jag ändrar spårval i svängar (nybörjare) och då straffar den en.

Allt som allt är jag mycket nöjd med min 600cc, får se hur lång tid det tar innan jag blir sugen på "litern" :D

Så här två veckor senare, hur känns det med R6an?
 
Ja, jag tror faktiskt att jag tar och skippar ett gammalt sportjärn som R1 -98, då dom flesta gått runt 5000 stenhårda mil.

Det låter som att man köper en prenumeration på krångel.

Näe, det är nog fan bättre att casha upp lite mer och få en nyare och fräschare cykel ändå :)

Idag ska det sökas!

Köp min -07:a.:tummenupp Ring inte försäkringsbolaget innan bara... :hihi
 
Jag brände av första storbanedagen på 636:an i söndags (Sviestad), vansinnigt kul skit...och det har blivit snart 100 mil på gatan med.

De som neggar innan de verkligen provat missar onekligen något.
 
kolla in min hoj men det är ingen 1000cc men 1200cc kan det vara något???

jag betalar 7200 per år hel/hel 32 bast e jag.

lägg ett pm så återkommer jag med regnr

priset kan vi snacka om.
 
Så här två veckor senare, hur känns det med R6an?

Avverkade precis min första bandag med den och måste säga att jag är toknöjd med den. Visst, på rakan får man fortfarande smisk av literhojar, men det uppvägs av dess smidighet. Enda nackdelen jag kan komma på är körställningen, efter drygt 50mil på en dag, varav 20 på bana, värker min kropp så jag knappt kan sova. Jag ångrar inget dock :tummenupp Visst, på gata är den mindre kul, kör man i laglig hastighet känns det som man står stilla: Jämfört med er6:an känns svängarna mycket mindre dramatiska, då man sitter närmare marken. Dock känns det som man har lång tid kvar att växa med hojen :)
 
När du ändå var inne på gixx 750 00-01,

Jag fick pris på min 6900 hel hel med 5000 i självrisk
Det var hos suzuki märkesförsäkringar.

28år och inget kort än

Dom har någon special på hojar som är 10år och äldre.
 
betalade 4800 halv / helår för min zx9r jag hade förra året var då 23 och första året med kortet.
 
Tror du skulle trivas med en Honda Blackbird 1100 XX. En av världens bästa hojar.

Mycket kraft i radfyran, bra vrid, bekväm att köra långt och att skjutsa, men funkar även på bana.

Klassas som sporttourer och därmed bra försäkringsklass. 5000 hel/hel för en 30-åring i Uppsala (En 97-98 är ofta reggad som 98-hästars och då kommer du ner i kanske 3000:- hel/hel)

Erkänt god hondakvalitet och du ska leta efter en som är lugnt körd av äldre gentleman med filttofflor och pipskägg - dom finns.
 
RF900, också klassad som sporttourer.
PMa för regnummer om du vill kika :)
 
Tyvärr så är det inte priset på hoj som kommer styra mitt inköp, utan priset på försäkring - tragiskt, javisst :/
Tragiskt ? :va Jag tycker snarare att det visar att man har koll på ekonomin. :tummenupp
Jag befann mig för 1 år sedan i din sits och det slutade med Triumph Sprint RS -01 och halvförsökring "Säker" på Svedea, ca 8000kr/år. Med inga krav på inlåsning, inga ålderskrav vid utlåning.
Brukar det inte vara 25.000 i självrisk på Suzukis märkesförsäkring för sporthojar?
Jag tittade också på en Suzuki GSX-R 750 -00 för 40k men vid den tidpunkten, dec 2010 hittade jag inget bättre än 12000kr/år hel med 25000kr i självrisk :D
Då blir ju enbart trafik ett bättre alternativ. Än blanda in försäkringsbolaget (Suzuki märkesförsäkring=Länsförsäkringar) vid vagnskada.
Jag tror att våren 2011 ändrades reglerna för Suzukis märkesförsäkring. För jag tror mig sett här på SH flera som fått en rimlig självrisk. :tummenupp Den produkt Länsförsäkringar erbjöd 2010 inbjöd ju till dagens skratt till de som läste igenom villkoren. :D
 
Last edited:
Själv har jag en GSXR 750 98:a kanske något billigare än vad du söker. men o andra sidan ger jag bara 280/månad i halvförsäkring så jag är rätt nöjd med den även om den inte hinner rulla alls mycket per säsong

Edit:
Jag är iofs 31 år och bor på landet.
 
Enligt ett telefonsamtal som jag hade med bilsport och MC så försäkrade dom inte ens sporthojjar.. ?? :confused:
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top