Absolut, kört den några gånger nu i olika etapper!
E4 - trist. Möjligen biten ner till Jönköping, bara för utsikten. Den känner du ju redan till. Polaren blir säkert glad om du visar utsikten från Brahehus däremot? 34 ner till Vimmerby eller 31:an från Mjölby till Eksjö är inte jättekul de heller, men i alla fall lite mindre trista. Skulle nog rekommendera E4 ändå, spara tid och lägga den tiden på de finare vägarna mot slutet av trippen istället.
Turistvägen kring Gränna är ett alternativ, om än med bitvis rätt kass asfalt upp mot Omberg. Upp över bergen bort mot Nässjö är det kanonfint, backigt och kurvigt. Rekommenderas. Sedan har jag kört mellan Nässjö och Vimmerby, det går säkert att hitta finare vägar på den sträckan.
Ner mot Målilla sedan längs väg 34. Antingen kröker man av via 127 och 138 ner på RV 23 eller så passerar man Målilla. Motormuseum vid utfarten ner mot 23:an, med Speedwaymuseum. Stängt när jag passerade sist.
Ett annat alternativ är att svänga av i Eksjö, mellan Nässjö och Vimmerby, och ta 31:an ner till RV23. Prova bägge på upp- och nerväg, kanske?
Därifrån och ner till Växjö har jag inte hittat några bra alternativ till att ligga och bränna 23:an. Triiiiist. Söder om Växjö kommer några fina flygrakor. Dem kan man använda till att köra exemplariskt och snygg och visa upp vilken dygdig trafikant man är. Man får dock hålla reda på hastigheten själv eftersom hastighetskamerorna längs sträckan som bekant bara fotograferar framifrån...
Strax därefter blir det 2-1-väg med vajerräcken och skit. Sånt gör ingen glad. Därför svänger man lämpligen av vänster in mot Hökön. Eventuellt kan man svänga av redan uppe vid Eneryda, men jag schabblade lite med kartan där så den vägen har jag inte provåkt. I bägge fallen hamnar man i alla fall i Hökön. Därifrån är det fin väg ner över Lönsboda, Glimåkra och Broby.
Från Broby är RV19 ner till Kristianstad sisådär, den fungerar. Skall ni till Malmö kan det nog bli bättre att köra mot Hässleholm från Broby, och sedan runda Hässleholm över Vinslöv. Därefter 23:an igen, rätt fin neröver Höör och då börjar man ändå vara trött. Raka vägen ner till E22 mot Malmö.
Är ni inte trötta drar ni Höör - Hörby - Sjöbo - Veberöd - Dalby - Staffanstorp - Malmö.
Vill du låna Skånedelen av MC-kartan (sträcker sig upp till Tranås) ett par veckor så hör av dig!
/Fredrik