spontan mc-tripp

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Jag satt o snacka på msn med en polare från västerås som jag lyckats övertala att ta hoj-kort...

-vi borde åka på nån mc-resa nån gång...

-jag har en gammal farmor i skanör...

-när åker vi??

-måndag??

-ok... vi möts i linköping kl 11:00

så nu e det bokat... blir nog ingen farmor för vi bokade hotell mitt i malmö för 2 nätter... så det blir väl åka till malmö den "långa" vägen eftersom vi vägrar åka motorväg.. sen blir det väl en dag i danmark innan vi styr hemmåt igen..

så till själva frågan... vi behöver vägtipps eftersom vi aldrig åkt hoj i skåne... nån som åkt samma sträcka med bra tipps kanske???

:tuttar

Absolut, kört den några gånger nu i olika etapper!

E4 - trist. Möjligen biten ner till Jönköping, bara för utsikten. Den känner du ju redan till. Polaren blir säkert glad om du visar utsikten från Brahehus däremot? 34 ner till Vimmerby eller 31:an från Mjölby till Eksjö är inte jättekul de heller, men i alla fall lite mindre trista. Skulle nog rekommendera E4 ändå, spara tid och lägga den tiden på de finare vägarna mot slutet av trippen istället.

Turistvägen kring Gränna är ett alternativ, om än med bitvis rätt kass asfalt upp mot Omberg. Upp över bergen bort mot Nässjö är det kanonfint, backigt och kurvigt. Rekommenderas. Sedan har jag kört mellan Nässjö och Vimmerby, det går säkert att hitta finare vägar på den sträckan.

Ner mot Målilla sedan längs väg 34. Antingen kröker man av via 127 och 138 ner på RV 23 eller så passerar man Målilla. Motormuseum vid utfarten ner mot 23:an, med Speedwaymuseum. Stängt när jag passerade sist. :huvet

Ett annat alternativ är att svänga av i Eksjö, mellan Nässjö och Vimmerby, och ta 31:an ner till RV23. Prova bägge på upp- och nerväg, kanske?

Därifrån och ner till Växjö har jag inte hittat några bra alternativ till att ligga och bränna 23:an. Triiiiist. Söder om Växjö kommer några fina flygrakor. Dem kan man använda till att köra exemplariskt och snygg och visa upp vilken dygdig trafikant man är. Man får dock hålla reda på hastigheten själv eftersom hastighetskamerorna längs sträckan som bekant bara fotograferar framifrån... :angel

Strax därefter blir det 2-1-väg med vajerräcken och skit. Sånt gör ingen glad. Därför svänger man lämpligen av vänster in mot Hökön. Eventuellt kan man svänga av redan uppe vid Eneryda, men jag schabblade lite med kartan där så den vägen har jag inte provåkt. I bägge fallen hamnar man i alla fall i Hökön. Därifrån är det fin väg ner över Lönsboda, Glimåkra och Broby.

Från Broby är RV19 ner till Kristianstad sisådär, den fungerar. Skall ni till Malmö kan det nog bli bättre att köra mot Hässleholm från Broby, och sedan runda Hässleholm över Vinslöv. Därefter 23:an igen, rätt fin neröver Höör och då börjar man ändå vara trött. Raka vägen ner till E22 mot Malmö.

Är ni inte trötta drar ni Höör - Hörby - Sjöbo - Veberöd - Dalby - Staffanstorp - Malmö.

Vill du låna Skånedelen av MC-kartan (sträcker sig upp till Tranås) ett par veckor så hör av dig!

/Fredrik

ft skrev:
2356988 Jag bor i Linköping, farsan i Skåne... :)

Tack för tippsen...

Det blev 34:an ner till Målilla sen via Virserum mot Växjö(23:an)... efter de omtalade flygrakorna vågade vi inte ligga kvar på 23:an (blev nämligen stoppade i Kisa av ett par snälla poliser som sa att en massa gnällspikar ringt och klagat på vår framfart från Linköping) så vi svängde vänster igenom Älmhult och sen kringelikrok ner till Hässleholm... sen blev det faktiskt ner till E22 för att pressa sista biten..(började bli öl-sugen)...

Vägen hem blev lite annorlunda... började med att åka till skanör för att ladda upp med lite farmor-mat innan vi åkte hemmåt... Från Skanör så åkte vi en massa småvägar ända till Perstorp... tyvärr såg vädret inte bra ut.. men vi hade tur.. flera gånger genom skåne kom vi till blöta vägar men fick inte en droppe på oss förren vi kom till Perstorp-markaryd.. därför la vi oss på E4 tills vi kom till Ljungbystoppet och i samband med det kom vi ifrån regnet... sen bar det iväg österut mot växjö för att sen åka samma väg som vi åkte på nervägen

Bonusar:
Nytt personligt hastighetsrekord:2cool
Fin-fina karmeraskåpbilder:squid
Ett skojigt bensinstopp :argpådato (polaren har en ZX12R-fighter utan bränslevarning)

Farmor-mat
Härlig dag i Köpnhamn... :tuttar

Väldigt-arg-Scandic-personal-som-ringer-och-terroriserar-klockan-0400:rolleyes:

Massa öl...

DaLorD skrev:
2365395 Bonusar:
Nytt personligt hastighetsrekord:2cool
Fin-fina karmeraskåpbilder:squid
Ett skojigt bensinstopp :argpådato (polaren har en ZX12R-fighter utan bränslevarning)

Väldigt-arg-Scandic-personal-som-ringer-och-terroriserar-klockan-0400:rolleyes:

Massa öl...

Utveckla, tack. Vad blev rekordet, å varför terroriserar hotellpersonalen sina gäster?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back