Spik i däck + fråga om däckdimension

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Upptäckte i morse att jag hade ett spik i bakdäcket när jag skulle ut till bandag nr 2. Valde att inte köra efter att försökte dra ut det genom att peta lite med en nyckel. Då hörde jag ett pys ljud...

Fick åtminstone en väldigt lyckad bandag igår. Grymt väder, på gränsen till för varmt på eftermiddagen.

Jag tror inte att jag vill plugga däcket från insidan. Inte på motorcykeln, har däremot gjort det flertalet gånger på bilen framgångsrikt. Vad säger ni? Lägger in en bild via telefonen. Spiket sitter något till vänster i bild.

Ytterligare ett skäl till att jag tvekar är att jag flyttade över däcken (bak 180/55 ZR17) från mina original fälgar där bakfälgen är 5,50" till magnesium fälgarna där bakfälgen är 6,00". Funderar på om jag inte borde köpa ett (190/55 ZR17) bak istället.

Fram har jag 120/60 ZR17 och det borde jag nog samtidigt byta till 120/70 ZR17. Skulle det gå att kombinera 190/55 däcket med 120/60 däcket jag har idag?

Har kört bana med lagat däck (pluggat av däcksverkstad) och det funkade alldeles utmärkt.

Jag har pluggat ett par av mina bakdäck med gott resultat även i + 250 km/h ..( i samband med att de byggde nya hus i mitt kvarter) har dock inte varit magnesium fälgar som man kanske är extra försiktig om.

är du riktigt lat...

så tar du punkaspray och ställer hojen så hålet är mot marken och trycker i sprayen ( inte mer än att det kommer ner och tätar hålet
Sen när hojen stått i 5min så rulla den 10 meter och fyll sen på luft.

Sen e de bara o köra , är du nojig, kolla då trycket efter körningen.

Annars latlagning nr 2 att du tar en "lagningskorv" o trycker in i däcket.

Tack för svaren så här långt. Jag har ställt upp motorcykeln på depåstödet och dragit täcket över den. Inte för att jag är rädd om magnesium fälgarna, det är säkerheten jag sätter i främsta rummet. Har två alternativ som jag ser det:

1. Plugga det hos en däckverkstad på ett seriöst sätt
2. Köpa ett nytt däck

Kommer att resa bort ett par dagar. Kollar in tråden via telefonen om jag har möjlighet till det.

Vore tacksam om någon har några vettiga synpunkter även på frågorna om däckdimensionerna jag ställde i första inlägget.

120/70 -17 är ju lite mer spetsig & hojen blir mycket mer lättsvängd.

MEN.. det är inte alla det funkar att bytra framdäck på, då däcket kan skrapa på insidan av skärmen.

när det gäller bak, så passar 190/55-17 bra ihop med 120/70-17.
detta är prcis vad jag har på min & den blir mycket mer lättsvängd än med 190/50-17

sen om däcket får plats utan att ta i kedjan på din hoj får du kolla upp innan du köper/byter

lägger upp bild för att illustrera profilen på de olika däcken.
spetsigare profil = mer lättsvängd

EDIT.
jag har lagat massor av mc däck med så kallad spikkappa från insidan.
ingen som klagat & alla höll däckets livslängd

Bifogat

• profil.jpg
    profil.jpg
    29.5 KB · Visningar: 75
...och vad kostar ett bakdäck kontra en klotning?

Däck är den billigaste livförsäkring man har.

Ursäkta, men va fasiken tänker du med?? :va

2 garanterat urbota & livsfarliga förslag att laga ett punkterat MC-DÄCK!! :huvet

OM!! man ska laga ett MC-DÄCK så ska man endast göra det med en "svamp" som plugggar hållet innefrån med ett "platta" på ca 5 cm på insidan!! :tummenupp

Om du vet hur ett mc däck är uppbyggt så skulle du inte skriva så.

Kan du länka till fakta där någon skadats av ett lagat mc däck eller liknande så ska jag gärna kolla på det.

Men såhär ligger det till.

Så länge som själva stommen är intakt dvs corden inte blivit skadad så är det ett hål i gummit.
Tätar du gummit så får du förklara för mig vad som kan hända.

I värsta tänkbara senario så börjar det läcka igen med en pyspunka som följd.
Och om det nu är så farligt, förklara då för mig varför han inte redan dött av att köra med en spik i däcket (till och med de verkar kunna täta hålet)

lägger upp bild för att illustrera profilen på de olika däcken.
spetsigare profil = mer lättsvängd

Kommit tillbaka igen från resande fot. Täckningen var inte den bästa uppe på vårt sommarställe ens med Telia.

Jag tror inte att 120/70 profil på framdäcket har någon negativ inverkan på framskärmen. Ducati 916/996/998 levererades med den profilen fram. Ducati 748 levererade man med 120/60 profil fram. Bak hade 180/55 på 748 bak och på 916 serien 190/50 på en 5,50 fälg. Många 748 ägare har bytt profil fram till 120/70 och många ägare av 916 serien har bytt till 180/55 profil bak.

Kommer antagligen att köpa ett helt nytt bakdäck i 190/55 profil. Om inte annat kommer det att sitta bättre på 6,00 fälgen. Får ta en funderare på om jag ska köpa ett nytt framdäck när jag ändå håller på. Men det känns lite dumt eftersom framdäcket håller en uppsättning bakdäck till uppskattningsvis. Skiljer sig inte profilen sig åt kör jag nog vidare på framdäcket ett tag till.

Bakfälgen som sitter på min 748 kommer Marchesini och framtagna för 748/996 serien. Har ingen hugger över bakhjulet så det bör nog inte vara några problem att den tar emot. Men jag får kolla det. Någon som rent av har en Marchesini uppsättning med 6,00 fälg bak på sin 748/916 serie som kan tala om ifall det är några problem med 190/55 profil? Bör vara rätt dimension för den fälgen logiskt sätt nämligen.

Jag har inte hunnit kolla om den tappat luft dessa dagarna jag varit bortrest. Satte upp den på depåstödet för att den inte skulle stå på däcket om den läckt ut allt för mycket. Möjligt jag skänker bort däcket till någon som kör renodlat gata när jag bytt det. Bör inte vara några problem att köra med däcket om en däckfirma lappat det från insidan på korrekt sätt, men jag tycker det känns bäst att inte köra med det. Till skillnad från en bil har man inga större marginaler vid en eventuell punktering. Mitt liv är värt mer än att snåla på däck.

Vad är sannolikheten att råka ut för en andra punktering. Körde bilen med r-däck på bana dagen innan bandagen jag körde med motorcykeln. Nu när jag kommer hem är vänster bakdäck tomt på luft. I andra däcket är det rätt lufttryck. Fyllde upp innan jag körde hem bilen från banan.

Det är väl inte rekommenderat att lappa ett r-däck antar jag om det nu är frågan om en punktering. Det kan ju lika gärna vara en ventil som gått sönder. Testade att pumpa upp det med en fotpump och lyckades inte få i någon luft. Ska låna en klassisk gammal helig pump från en däckfirma i morgon. Att man tagit bort dem från mackarna är rätt synd. Förr om åren brukade jag låna hem en mot att man lämnade körkortet.

Motorcykeln har jag inte kollat mer på än. Där kommer jag sannolikt att köpa ett helt nytt däck. Vart får man tag i ett Pirelli Dragon Supercorsa med gummi avsett för gata och bana för bästa möjliga pris? Misstänker att däckfirman tar rätt bra betalat om de ska ta hem ett åt mig.

Konstaterat att det även satt ett spik i r-däcket på bilen. Något grövre än det på motorcykelns bakdäck.

Motorcykelns bakdäck håller lufttrycket på depåstödet, men pyser som sagt så fort man drar i spiket. R-däcket är punkterat.

Bifogat

• ImageUploadedByTapatalk1307896980.089810.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1307896980.089810.jpg
    157.9 KB · Visningar: 70
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!