Spies i MotoGP – din prognos

Spies första säsong i MotoGP:

• Antal röstningar
    0
Doohans karriär -->

ÅR Team Plats

1989 Rothmans Honda 9
1990 Rothmans Honda 3
1991 Rothmans Honda 2
1992 Rothmans Honda 2
1993 Rothmans Honda 4
1994 Honda Team HRC 1
1995 Repsol Honda Team HRC 1
1996 Team Repsol Honda 1
1997 Team Repsol Honda 1
1998 Team Repsol Honda 1
1999 Team Repsol Honda 17

Kevin Schwantz karriär -->

1995 MotoGP 15
1994 MotoGP 4
1993 MotoGP 1
1992 MotoGP 4
1991 MotoGP 3
1990 MotoGP 2
1989 MotoGP 4
1988 MotoGP 8
1987 MotoGP 16
1986 MotoGP 22

Fast han blev "fulltime" member i största klassen 1988, innan dom hoppa han in som wildcard.

Ang första inlägget i tråden så skicka jag ut detta värdelöst vetande:)

Last edited:
Faktum är att INGEN från WSBK har placerat sig bättre än 4:a i MotoGP-sammandraget (Edwards för fyra år sedan). Alla som varit bättre kommer från moppeklasserna.
:fakta
Vilket extremt kort minne du verkar ha.

Du nämner ju själv en inte helt okänd kille tidigare i tråden som tagit titeln och han kom inte från moppeklasserna.

:rolleyes:

Sen är det svårt att säga hur bra Spies är. Finns förare som varit fantastiska i superbike tidigare men inte nått ända fram i MotoGP. Bayliss, Edwards, Toseland, Haga m.fl.
Bayliss: Fem pallplatser och en vinst (kvalade tvåa och ledde hela racet som wild-card)
Edwards: 10 pallplaceringar, 3 pole positions

Bortsett ifrån Edwards oförmåga att vinna så tycker jag nog dessa platsat väldigt bra i MotoGP. Bayliss fick aldrig den chansen att komma till dukat bord som Pedrosa eller Lorenzo kan sägas ha fått (bortsett ifrån Wild-card:et då)

Åter till grundfrågan om jag får bryta in i det eviga käbblet ovan.
Jag tror att nästa säsong blir väldigt viktig , iom att han kommer in på en inte helt optimal hoj, men alla förvänter sig storverk av honom. Jag hoppas och tror att han kan placera sig så bra i totalen, kanske topp 5 så att han blir aktuell för första teamet 2011. Om Yamaha kommer att ha en konkurrenskraftig hoj då tror jag att han kan sluta topp 3 2011 och vara mästare 2012.
Men om han gör en Toseland och inte alls finner sig tillrätta så kan det vara tillbaka till SBK.
Jag uppfattar som att nästa säsong är oerhört viktig för hans mål. En språngbräda mot den tyngsta tvåhjulstitel som finns, eller en till som inte riktigt räckte till när det verkligen gäller.
Jag tror i alla fall inte att han blir som Checa, som skaver om kring år efter år med halvdana resultat. Spies vill vinna, och han söker sig dit där han kan vinna.

Jag tror i alla fall inte att han blir som Checa, som skaver om kring år efter år med halvdana resultat. Spies vill vinna, och han söker sig dit där han kan vinna.

Mmm, det där är en viktig fråga. Visst var det Bayliss som sa att han hellre var topp tre i WSBK än tia i MotoGP, eller liknande? Om detsamma gäller för Ben så kanske han skiter i det och går tillbaka igen, neroende på resultat såklart. Jag har inte följt Ben genom karriären och vet inte hur tjurig han är vid motgångar.

Någon som vet mailadressen till viasat motor motogp killarna

Klart han inte kommer att vinna. Bayliss hade ju tre säsonger i GP bakom sig när han gjorde "comeback". Spies har aldrig suttit på en M1:a.

Självklart! Fast ingen trodde seriöst att någon kunde köra så fort på helt okända SBK banor som Spies gjort iår, och vad han skulle kunna uträtta i Valencia på en fabrikare får vi aldrig veta :tummenupp

Självklart! Fast ingen trodde seriöst att någon kunde köra så fort på helt okända SBK banor som Spies gjort iår, och vad han skulle kunna uträtta i Valencia på en fabrikare får vi aldrig veta :tummenupp
Det får vi väl veta? I SBK kraschade han i race ett och kom två i det andra och den hoj han ska köra på GP:t är ju väldigt nära en fabrikare.

Det får vi väl veta? I SBK kraschade han i race ett och kom två i det andra och den hoj han ska köra på GP:t är ju väldigt nära en fabrikare.

Tror att det skjiljer en hel del på Rossis o Toselands cykel o att det åtmindstone e en svag överdrift att säga "väldigt nära en fabrikare" :)

Idag nämde man föresten i sändningen oxå att förr (990cc tiden) så var det jämnare cyklar mellan fabrik o supportteam o att olikheten vuxit efter hand :tummenupp

Tror att det skjiljer en hel del på Rossis o Toselands cykel o att det åtmindstone e en svag överdrift att säga "väldigt nära en fabrikare" :)

Idag nämde man föresten i sändningen oxå att förr (990cc tiden) så var det jämnare cyklar mellan fabrik o supportteam o att olikheten vuxit efter hand :tummenupp
Fast han ska ju iinte köra Toselands hoj utan en femte hoj. Deutom håller inte Herve Poncharal med om att det blivit större skillnader utan att Yamaha de senaste åren har givit dem väldigt bra maskiner som inte är långt efter FIAT teamets hojar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT