Speldator

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Hej alla datanörds:) grabbens dator är out of date och för att få lugn o ro i hemmet skall en ny burk inköpas som klarar dagens spel och förhoppningsvis morgondagens också, vi pratar om en burk utan skärm kostnad ca 10 000:-
Kylningen är viktig då grabbens vindsrum blir varmt som f-n på sommaren.
Själv är jag kanska nollad var det gäller datorer iallafall:gnissla har tittat på dells http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&cs=sedhs1&kc=DRS63001&l=sv&oc=D07X601&rbc=D07X601&s=dhs
Är detta nått att ha eller finns det bättre/billigare alternativ.

Jag hade nog hoppat in och kollat på Komplett.se istället.
Kolla t.ex Komplett Gamer - Conan Edition.

Körde en egen konfiguration på den och kom ner till under 8000:- (ingen mus/tangentbord eller operativsystem) men bättre CPU, mer RAM, bättre grafikkort o.s.v.
Lägger man sen till 1000:- så får man Vista 64 bit Svensk OEM
Sen kan man välja till tangentbord/mus + lite till så är man ändå under 10000:-

Last edited:
Köp hellre en dator som din datorbutik bygger på plats istället, eller ännu bättre, köp den i delar och sätt ihop den hemma. Du får en bättre OCH billigare dator än att köpa en dator hos ex. Dell eller ON/OFF.

I vilket fall så tycker jag inte att du ska handla på DELL. De kör egna grejer och skulle din grabb vilja uppdatera sig i framtiden så blir allt mycket jobbigare.

Jag har en lista på delar för ca. 10 000 om det skulle vara intressant? Men då får butiken som du köper ifrån bygga ihop den eller att du gör det själv.

Skruva ihop en dator själv är inga problem men måste man mixtra med bios o dylikt för att få grejorna att lira ihop är jag inte rätt man.Gellios du får gärna lägga ut grejorna här så att andra kan granska o gnälla:D

Vår granne köpte en dator från datorbutiken. Dom byggde ihop den, installerade windows und so weiter. Lämnade tom någon sorts garanti! :tummenupp

kika på webhallen.com. De har bra priser om du ska bygga de själv. Så mycket "mixtrande" med bios är de inte, men du får ju installera lite drivrutiner å tjafs.

Vad tror ni om dessa delar ????
Funkar de ihop, har jag siktat för högt/lågt på någon del finns det andra komponenter man bör stoppa in i datorn.

Ramminne
Corsair XMS2-6400 TWIN2X4096-6400C5 G Xtreme 2x2048MB (tot. 4096MB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink 5-5-5-15

Chassie
Aerocool ExtremEngine 3T Miditower BLACK/SVART without PSU/utan nätagg.

Grafik
Asus Extreme GeForce 8800GTS 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Moder
Asus Rampage Formula iX48 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket775 ATX

Nätdel
Corsair TX Series PSU 650W 120mm fan ATX 20/24-pin 4/8pin 12V
CAPSUTX-650W

Processor
Intel Core 2 QUAD Q9450 2.66GHz 12MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Hårddisk
Samsung Spinpoint F1 HD753LJ 750GB 7200rpm 32MB SATA2
SAMHD753LJ

DVD
Samsung 16X DVD-ROM/48X CD-ROM WHITE/VIT retail IDE
SAMSH-D162D

Operativ
Windows Vista Home Premium 64-bit DVD Svensk OEM SP1
WINVHP64SE

När man läser såna här trådar inser man hur hopplöst antik dator man har hemma. :gnissla

Funkar de ihop, har jag siktat för högt/lågt på någon del finns det andra komponenter man bör stoppa in i datorn.

Ser kalas ut tycker jag. :tummenupp Fast om det inte är en entusiastburk det handlar om hade jag inte lagt de extra kronorna som ett X48-moderkort kostar. P35 duger gott och väl och kostar mindre.

Skruva ihop en dator själv är inga problem men måste man mixtra med bios o dylikt för att få grejorna att lira ihop är jag inte rätt man.Gellios du får gärna lägga ut grejorna här så att andra kan granska o gnälla:D

Samsung DVD-brännare IDE 20x, SH-S202J/BEBE, svart bulk

Intel Core 2 Duo 3.0GHz E8400 FSB1333 6MB S775 Box, BX80570E8400

Sony diskettstation 3.5", svart

ASUS grafikkort, GeForce 9800GX2, 1024 MB DDR3, PCIe 2.0, 2xDVI/1xHDMI

Hårddisk Western Digital 500GB SATA-300, 7200rpm, 16MB

2x Kingston ValueRAM 2048MB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 DIMM, KVR800D2N5/2G

ASUS moderkort, Intel P35, Socket LGA775, ATX (P5K PRO)

Antec Chassi Sonata III Mid Tower - Svart (500w)
--------------------------------------------------------------------
Så ser min dator ut iallafall. Monterade datorn igår. Startade upp den och började formatera om datorn direkt. Inga problem.
Gillar mitt grafikkort! Kostade mig 4000:- :näsblod

Last edited:
Antec Performance One P182
Samsung SH-S223F 22X DVD±RW DL SATA Svart
LeadTek GeForce 9800GX2 1GB DDR3, PCIe
640GB Western Digital Caviar SE SATA II
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2
520W Corsair CMPSU-520HXEU
Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz 1333MHz
Windows Vista Home Premium SP1 64-bit Sv kr
Asus P5Q Deluxe P45, Socket 775

Dessa prylar blev det, satte ihop grejorna igår och allt fungerade kanon men idag så la dvd brännaren av den lilla lysdioden blinkar när man stoppar i en skiva men den klarar ej att läsa skivorna
I bios, enhetshanteraren och "den här datorn" visar det att allt är ok
men dubbelklickar jag på dvd symbolen kommer det upp ett felmeddelande "kan inte hitta programmet" har uppdaterat allt med senaste firmwire,bios m.m bytt satakontakt på moderkortet bytt kabel men inget hjälper.
någon här som har en aning om var felet kan ligga eller är det så enkelt att brännaren pajade.

Comodore 64, eller Amiga 500 om du vill ha bättre grafik och möjligheter till seriöst datoranvändande.

Antec Performance One P182
Samsung SH-S223F 22X DVD±RW DL SATA Svart
LeadTek GeForce 9800GX2 1GB DDR3, PCIe
640GB Western Digital Caviar SE SATA II
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2
520W Corsair CMPSU-520HXEU
Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz 1333MHz
Windows Vista Home Premium SP1 64-bit Sv kr
Asus P5Q Deluxe P45, Socket 775

Dessa prylar blev det, satte ihop grejorna igår och allt fungerade kanon men idag så la dvd brännaren av den lilla lysdioden blinkar när man stoppar i en skiva men den klarar ej att läsa skivorna
I bios, enhetshanteraren och "den här datorn" visar det att allt är ok
men dubbelklickar jag på dvd symbolen kommer det upp ett felmeddelande "kan inte hitta programmet" har uppdaterat allt med senaste firmwire,bios m.m bytt satakontakt på moderkortet bytt kabel men inget hjälper.
någon här som har en aning om var felet kan ligga eller är det så enkelt att brännaren pajade.

Är nog inget tok med brännaren utan snarare något med drivrutin. (WinXP :tummenupp )

Nån som handlat härifrån nån gång? http://www.boulevard.se/

Är dom bra eller anus?

Jag köpte en gamer value 60 av dom. När jag satt på datorn så fick jag ett felmeddelande på cpu-fläkten. Kollade upp vad som var fel och dom hade satt den på chassifläkt uttaget. I papperna står det att datorn är testad, ser man inte sånt då? Så jag vet inte riktigt vad det är för lirare som sätter ihop datorerna där.

Så mycket interminne är overkill, det kommer inte göra någon större skillnad, 2GB räcker till 99% av dagens spel och appl.

Flaskhalsen är istället hårddisken du valt, för att matcha övriga systemet så köp en WD Raptor 10000rpm, den har mycket lägre söktider.

Jag köpte själv en sådan för några veckor sedan är helt nöjd.

Last edited:
Se till att du grejar en riktig kylare! Det är det viktiga..

Om killen nu har ett varmt rum så satsa på en thermalright ultra-120 extreme.. Den är "the shit" just nu, helt enkelt.. Har du utrymme i lådan så är den en av de bästa som går att få för pengar..

Nästa steg är vattenkylning, men då snackar vi helt andra summor. :tummenupp

När det gäller internminnet så är det bullshit att 2gb räcker till allt. Kom ihåg att Vista käkar minne! Kör du 4 Gb så kommer det flyta mycket bättre, och med tanke på hur billigt det är med minnen i dagens läge så borde det vara straffbart att köpa mindre än så.

När det gäller valuta för pengarna så ska du titta på ett grafikkort som heter Radeon 4870. Det har visat sig klå betydligt dyrare grafikkort i många tester..

När det gäller internminnet så är det bullshit att 2gb räcker till allt. Kom ihåg att Vista käkar minne! Kör du 4 Gb så kommer det flyta mycket bättre, och med tanke på hur billigt det är med minnen i dagens läge så borde det vara straffbart att köpa mindre än så.

När det gäller valuta för pengarna så ska du titta på ett grafikkort som heter Radeon 4870. Det har visat sig klå betydligt dyrare grafikkort i många tester..

Okej, med vista så kanske det är så det flyter bättre med 4GB minne, helt absurt alltså att överhuvudtaget använda detta OS när det finns bättre.

Jag riktigt ryser i kropppen när jag tänker på hur illa implementerat Vista måste vara när det använder så mycket internminne.

Själv kör jag med operativsystem som kräver mindre minne, Debian och XP.
Dessa OS använder sig inte att dessa stora mängder, vilket ger mer över till dess huvudsakliga uppgift som är programmen man använder sig av.

Jag sitter nu med 9 instanser igång av Firefox, mplayer, cron, iptables, bind,proftpd, apache plus en jäkla massa mer igång.
När jag kör top så visar det att ca 340MB minne används....

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back