Thygod: Att köra checkdisk på en döende HD är enl proffsen en dålig idé
http://ahlbergdata.se/?p=data_recovery_tips
Jasså?? Har då funkat för mig ett otal gånger..
Jag jobbar dessutom som en sån där datatekniker som dom varnar för..
Sen har jag lite svårt att lita på ett företag som efter varje
"gör inte" skriver "lämna in disken till oss"..
Har dom bättre programvaror och möjlighet till att köra saker i vaccum..
Jajamensan, men hur många privat personer vill betala 10-15k för att då
ut data ur en disk? Inte många vad jag vet.. Och sen är det oftast så att när en privatperson märker det så beror det på att en viktig startup fil har hamnat på ett trasigt block.. d.v.s. inte en fil som är intressant för användaren och eftersom checkdisk även kollar den tomma delen av disken så tvivlar jag på att den skriver över en fullt fungerande fil..
Det skulle ju faktiskt förta hela effekten av en checkdisk med tanke på att det programmet är gjort exklusivt för att kolla efter skadade blocks och återställa dom samt märka ut just vilka blocks som är trasiga..
Det förutsätter naturligtvis att man har en tillräckligt stor del av disken som är just tom. Finns det inte utrymme att skapa en ny fil av den skadade så skulle det kunna bli fel men risken är nog att anse som rätt liten.
Sen har du ju då t.ex. getdataback som inte ändrar något på disken utan läser den data som går och lägger ihop checksummorna till en fil som sparas på en extern hårddisk.
Så njae, jag ger nog inte jättemycket för den sidan för privatpersoner.
Så som jag förstod det skulle disken dyka upp som en disk med flyttbara media i den här datorn, precis som ett vanligt usb-minne. Men detta hände alltså inte. Noll, nada, ingenting dök upp.
Är ganska säker på att det handlar om fysisk skada på disken då datorn kraschade efter att ha blivit lite lätt tappad (från låg höjd, skulle lyfta den från bordet och råkade "tappa tillbaka" den från max några centimeters höjd så att säga), kan detta program komma runt det? Förstår ju att det kan bero på vad som är skadat, menade bara i största allmänhet.
Det låter som om disken "tappat" sin enhetsbeteckning.
Syns disken i diskhanteraren
Högerklicka på My computer och välj Manage
Där hittar du diskhanteraren.
Finns den med där utan enhetsbokstav så kan du tilldela den en.
Finns den inte där heller så ja, då kan du pröva getdataback NTFS
förutsatt att det är en windows disk med NTFS filsystem.
Det är det vanligaste filsystemet på en windowsburk..
Laddar upp imagen av CD imorgon... Hade den inte hemma..
Kan posta en länk när den är klar..