Spegla hårddisk (hjälp akut!)

När det gäller Ubuntu så finns det nog folk som kan hjälpa dig mycket mer än jag kan... :)
check disk är en Microsoft applikation..

Kabinett används om du kopplar disken till en annan dator via USB...
Då använder du ett USB kabinett.. Kör du Ubuntu direkt på datorn så behöver du inget kabinett men då måste du ha ytterligare en disk i datorn för att kunna kopiera dina filer..

Ok jag fattar.. finns det någon chans att jag kan boota den på en windows cd utan att ändra hårddisken då?

Aha ok, som adaptern dårå?
Det med disken innebär det rent teoretiskt att om jag skulle ha en extern hårdisk inkopplad skule jag kunna skicka över allt till den?

Ok jag fattar.. finns det någon chans att jag kan boota den på en windows cd utan att ändra hårddisken då?

Aha ok, som adaptern dårå?
Det med disken innebär det rent teoretiskt att om jag skulle ha en extern hårdisk inkopplad skule jag kunna skicka över allt till den?

Nej, eftersom du inte kan få i gång din burk.
Köp ett tomt kabinett/multiport/USB-adapter eller vad du vill kalla det.
Montera din befintliga hårddisk i multiporten och koppla in till en fungerande dator, för över dina filer som ska räddas till den fungerande datorn.
SEN när dina filer är safe kan du börja labba med att få igång den ursprungliga datorn och prova att boota från vad du vill.

"Prova Ubuntu utan att ändra något på hårddisken" är det därför inte hårddisken går att öppna nu?

För att komma åt en "smutsig" NTFS-disk i Ubuntu lär du starta ett terminalfönster och skriva:

sudo mkdir /mindisk
sudo mount -t ntfs-3g /dev/sda0 /mindisk -o force

Nu ska du kunna komma åt din windows-disk i katalogen /mindisk

Istället för /dev/sda0 kan det även vara /dev/hda0 eller /dev/sda1 etc - som du kan ta reda på genom att i terminalen skriva:

sudo fdisk -l

som då listar dina partitioner på alla diskar.

Kabinett är så du kan koppla in disken i vilken dator som helst. Kjell & Co är din vän:

Om det är en SATA-disk
Om det är en IDE-disk

Det där är för 3,5"-diskar. Är det en laptopdisk behöver du motsvarande för 2,5"-disk som också finns på sidan.

Men som sagt, jag råder dig starkt att inte röra disken innan du har flyttat den till ett kabinett och sen kopierat allt till en annan disk.

För att komma åt en "smutsig" NTFS-disk i Ubuntu lär du starta ett terminalfönster och skriva:

sudo mkdir /mindisk
sudo mount -t ntfs-3g /dev/sda0 /mindisk -o force

Nu ska du kunna komma åt din windows-disk i katalogen /mindisk

Istället för /dev/sda0 kan det även vara /dev/hda0 eller /dev/sda1 etc - som du kan ta reda på genom att i terminalen skriva:

sudo fdisk -l

som då listar dina partitioner på alla diskar.

Tack som fan, allt är räddat!!:Bugar:Bugar

Vad skulle man gjort utan er SH snubbar .... o brudar också såklart:banana

Kul att du fick undan allting!
Tur att Andersbrink kunde ubuntu lite bättre än en annan... :D

Ingen expert, men jag plockade ut min hårdisk ur min laptop som dog och köpte en SATA adapter som jag kopplade till min nya dator och förde över filerna.

Kapar tråden lite om det går bra. Jag fick ungefär samma problem på min laptop för ett tag sen och försökte lösa det just på detta vis, men det gick inte. Datorn hittade inte disken. Misstänker därför att det är ett rent hårdvarufel i själva hårddisken (trasig på något vis), och undrar då om det går att laga på något vis? Kan man reparera en trasig disk, eller ska jag bara kasta skiten och ge upp hoppet om att rädda filerna?

Det beror ju lite på vad som är fel i disken, är det motorn som stannat så kan man lödda dit en likadan motor och köra, har man tur så läser man bara filerna direkt.
Är det något annat så kan det vara värre.
I sista hand så kan det bli svepelektronmicroskop och en djävla massa pengar som gäller :mad:

Kul att du fick undan allting!
Tur att Andersbrink kunde ubuntu lite bättre än en annan... :D

Haha ja hans kommentar la det sista jag behövde :P

Men tack ännu en gång för all hjälp :)

Kapar tråden lite om det går bra. Jag fick ungefär samma problem på min laptop för ett tag sen och försökte lösa det just på detta vis, men det gick inte. Datorn hittade inte disken. Misstänker därför att det är ett rent hårdvarufel i själva hårddisken (trasig på något vis), och undrar då om det går att laga på något vis? Kan man reparera en trasig disk, eller ska jag bara kasta skiten och ge upp hoppet om att rädda filerna?

Hittar BIOS disken??
I såna fall kan getdataback NTFS kanske hjälpa dig lite...
Den läser på block nivå och kan restaurera data rätt duktigt..
Dock tar det en stund.. 4 veckor för en 80 gigs disk tog det mig...

Hittar BIOS disken??
I såna fall kan getdataback NTFS kanske hjälpa dig lite...
Den läser på block nivå och kan restaurera data rätt duktigt..
Dock tar det en stund.. 4 veckor för en 80 gigs disk tog det mig...

Så som jag förstod det skulle disken dyka upp som en disk med flyttbara media i den här datorn, precis som ett vanligt usb-minne. Men detta hände alltså inte. Noll, nada, ingenting dök upp.
Är ganska säker på att det handlar om fysisk skada på disken då datorn kraschade efter att ha blivit lite lätt tappad (från låg höjd, skulle lyfta den från bordet och råkade "tappa tillbaka" den från max några centimeters höjd så att säga), kan detta program komma runt det? Förstår ju att det kan bero på vad som är skadat, menade bara i största allmänhet.

Thygod: Att köra checkdisk på en döende HD är enl proffsen en dålig idé
http://ahlbergdata.se/?p=data_recovery_tips

Jasså?? Har då funkat för mig ett otal gånger..
Jag jobbar dessutom som en sån där datatekniker som dom varnar för..
Sen har jag lite svårt att lita på ett företag som efter varje
"gör inte" skriver "lämna in disken till oss"..

Har dom bättre programvaror och möjlighet till att köra saker i vaccum..
Jajamensan, men hur många privat personer vill betala 10-15k för att då
ut data ur en disk? Inte många vad jag vet.. Och sen är det oftast så att när en privatperson märker det så beror det på att en viktig startup fil har hamnat på ett trasigt block.. d.v.s. inte en fil som är intressant för användaren och eftersom checkdisk även kollar den tomma delen av disken så tvivlar jag på att den skriver över en fullt fungerande fil..
Det skulle ju faktiskt förta hela effekten av en checkdisk med tanke på att det programmet är gjort exklusivt för att kolla efter skadade blocks och återställa dom samt märka ut just vilka blocks som är trasiga..
Det förutsätter naturligtvis att man har en tillräckligt stor del av disken som är just tom. Finns det inte utrymme att skapa en ny fil av den skadade så skulle det kunna bli fel men risken är nog att anse som rätt liten.

Sen har du ju då t.ex. getdataback som inte ändrar något på disken utan läser den data som går och lägger ihop checksummorna till en fil som sparas på en extern hårddisk.

Så njae, jag ger nog inte jättemycket för den sidan för privatpersoner.

Så som jag förstod det skulle disken dyka upp som en disk med flyttbara media i den här datorn, precis som ett vanligt usb-minne. Men detta hände alltså inte. Noll, nada, ingenting dök upp.
Är ganska säker på att det handlar om fysisk skada på disken då datorn kraschade efter att ha blivit lite lätt tappad (från låg höjd, skulle lyfta den från bordet och råkade "tappa tillbaka" den från max några centimeters höjd så att säga), kan detta program komma runt det? Förstår ju att det kan bero på vad som är skadat, menade bara i största allmänhet.

Det låter som om disken "tappat" sin enhetsbeteckning.
Syns disken i diskhanteraren
Högerklicka på My computer och välj Manage
Där hittar du diskhanteraren.
Finns den med där utan enhetsbokstav så kan du tilldela den en.
Finns den inte där heller så ja, då kan du pröva getdataback NTFS
förutsatt att det är en windows disk med NTFS filsystem.
Det är det vanligaste filsystemet på en windowsburk..

Laddar upp imagen av CD imorgon... Hade den inte hemma.. :(
Kan posta en länk när den är klar..

Last edited:
Det låter som om disken "tappat" sin enhetsbeteckning.
Syns disken i diskhanteraren
Högerklicka på My computer och välj Manage
Där hittar du diskhanteraren.
Finns den med där utan enhetsbokstav så kan du tilldela den en.
Finns den inte där heller så ja, då kan du pröva getdataback NTFS
förutsatt att det är en windows disk med NTFS filsystem.
Det är det vanligaste filsystemet på en windowsburk..

Laddar upp imagen av CD imorgon... Hade den inte hemma.. :(
Kan posta en länk när den är klar..

Jag förstår. Ska kolla när jag komemr hem igen, men så vitt jag minns dök den inte upp där alls, vare sig med eller utan bokstav...
Får testa det där med getdataback.

CD till getdataback menar du? Gör gärna det, vore sjyst!:)

Men ponera att disken verkligen är trasig, hårdvarutrasig. Kan man fixa den då eller vad göra?

Jag förstår. Ska kolla när jag komemr hem igen, men så vitt jag minns dök den inte upp där alls, vare sig med eller utan bokstav...
Får testa det där med getdataback.

CD till getdataback menar du? Gör gärna det, vore sjyst!:)

Men ponera att disken verkligen är trasig, hårdvarutrasig. Kan man fixa den då eller vad göra?

Har motorn dött så är det lite knöligare men har t.ex. controllerkortet på disken packat så kan man byta ut det om man har en exakt likadan disk till, så är det bara att skruva loss kortet från den fungerande och sätta det på den som inte funkar..
Det går att göra samma sak med motorn men det är en chansning på gränsen till omöjligt... Eftersom det är vaccum i disken och det inte får komma in det minsta skräp så är det väl inte direkt rekommenderat att göra det själv... Är det superviktigt med barn/bröllopbilder och dylikt och man absolut vill ha tillbaka det så får man nog lämna in det men som sagt var, det kostar...

Surprise!

Jag lyckades till och med bota disken, har WM7 i nu och det funkar felfritt just för tillfället (:

men... hur länge till?:glömdet

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...