Spegla hårddisk (hjälp akut!)

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
Tjena!

För att göra en lång historia kort så dog datan idag:mad: den går att starta tills bootningsskärmen kommer fram då den låter klick och tillbaka till startalternativ. I och med att det inte går att öppna datan varken i felsäker eller "senast fungerande konfugiration" så har jag problem... Mina filer!!!

Finns det något sätt att spegla hårddisken med hjälp av en annan data och lite vägledning eller är det kört? jag menar datan startar ju ändå...

Grymt jävla tacksam för snabba svar :P
om ni tycker det är oklart vad jag vill så fråga gärna..

//Frappe

Jag vet inte riktigt hur man speglar hårddiskar, men det borde inte vara omöjligt att hitta på internet.

Men kan du flytta över hårddisken till någon annan dator och hitta filerna där? Eller har hårddisken lagt av?

Annars finns det flera operativsystem där du kan köra flera operativsystemet direkt från CD-skiva, utan någon installation. Ett av dom är i alla fall en version från ubuntu (på denna hemsida ligger det under "Daniel Nylanders nordiska Ubuntu-skivor (Nordic Remix Edition)": http://ubuntu-se.org/drupal/download
Edit: Och sen föra över filerna till någon annan hårddisk :tungan

Annars kanske det räcker med en vanlig installationsskiva och göra någon slags reparation?

Älskar SH!

Ingen expert, men jag plockade ut min hårdisk ur min laptop som dog och köpte en SATA adapter som jag kopplade till min nya dator och förde över filerna.

Fan det låter simpelt var kan man hitta en sån adapter? ungefärligt pris?

Jag vet inte riktigt hur man speglar hårddiskar, men det borde inte vara omöjligt att hitta på internet.

Men kan du flytta över hårddisken till någon annan dator och hitta filerna där? Eller har hårddisken lagt av?

Annars finns det flera operativsystem där du kan köra flera operativsystemet direkt från CD-skiva, utan någon installation. Ett av dom är i alla fall en version från ubuntu (på denna hemsida ligger det under "Daniel Nylanders nordiska Ubuntu-skivor (Nordic Remix Edition)": http://ubuntu-se.org/drupal/download
Edit: Och sen föra över filerna till någon annan hårddisk :tungan

Annars kanske det räcker med en vanlig installationsskiva och göra någon slags reparation?

Lät nästan ännu bättre, frågan är som sagt om äns hårdisken lever. för den hade krånglat ett bra jävla tag innan det här hände:gnissla

Det där med att flytta över hårdisken, om jag tex köper en ny data och sätter in den där/kopplar ihop dom om det ligger virus och skit i min gamla överförs inte det då? :brinnerup

Klick-ljud från en hårddisk är deras egen apokalyps, den kommer snart gå under fullständigt. Men det finns fortfarande en chans.

Nu skriver du inte om det är en laptop eller stationär, men om du har en annan dator tillgänglig så sätter du i din skadade disk i denna som slav. Du ska alltså inte boota OS:et från den. Om datorn startar fint kan du kopiera över filerna omgående. Om det inte fungerar, så kan du frysa in (jepp, välpaketerad in i frysen) disken i 12 timmar. Kan funka.

Alternativ är att boota från en linux live cd, t ex knoppix och sedan lyckas komma åt filerna och kopiera dem till usb-minne el liknande.

PS Det heter dator. DS

Edit: Lite sen!

Fan det låter simpelt var kan man hitta en sån adapter? ungefärligt pris?

Det där med att flytta över hårdisken, om jag tex köper en ny data och sätter in den där/kopplar ihop dom om det ligger virus och skit i min gamla överförs inte det då? :brinnerup

Ptja, ligger virus bland filerna du vill överföra lär dom ju komma med, annars vet jag inte riktigt hur dom sprids.

Adaptrar finns ju i alla former, om du ska plocka ut hårddisken och föra över filerna via usb finns ju denna: http://www.webhallen.com/prod.php?id=68566
Men det beror ju på hur du vill göra och med vilken sorts dator :)

Men det kanske räcker med en ny hårddisk till datorn (om nu den gamla skulle vara slut)?
Men i alla fall, som lee säger bör du nog vara effektiv i ditt arbete :)

Klick-ljud från en hårddisk är deras egen apokalyps, den kommer snart gå under fullständigt. Men det finns fortfarande en chans.

Alternativ är att boota från en linux live cd, t ex knoppix och sedan lyckas komma åt filerna och kopiera dem till usb-minne el liknande.

PS Det heter dator. DS

Edit: Lite sen!

Fan då, så det är bråttom med andra ord? :gnissla
hur sätter man in en hårddisk som slav?

Köpte min på kjell co för 369 kr
varunumret är 68225 som du kan söka på deras hemsida så kommer den upp.

Tack så mycket, kan behövas för framtida bruk annars också:tummenupp

Ptja, ligger virus bland filerna du vill överföra lär dom ju komma med, annars vet jag inte riktigt hur dom sprids.

Adaptrar finns ju i alla former, om du ska plocka ut hårddisken och föra över filerna via usb finns ju denna: http://www.webhallen.com/prod.php?id=68566
Men det beror ju på hur du vill göra och med vilken sorts dator :)

Men det kanske räcker med en ny hårddisk till datorn (om nu den gamla skulle vara slut)?
Men i alla fall, som lee säger bör du nog vara effektiv i ditt arbete :)

Som jag trodde då.. Om jag nu skaffar en adapter till hårddisken, när jag då öppnar en fungerande dator och kopplar in den skadade disken i USB porten (antar jag?) kommer jag se den skadade disken som ett usb minne i filhanteraren då?

Fan då, så det är bråttom med andra ord? :gnissla
hur sätter man in en hårddisk som slav?

Som jag trodde då.. Om jag nu skaffar en adapter till hårddisken, när jag då öppnar en fungerande dator och kopplar in den skadade disken i USB porten (antar jag?) kommer jag se den skadade disken som ett usb minne i filhanteraren då?

Du sätter oftast en hårddisk som slav genom att ändra på en flärp/knapp på hårddisken.

Jo, efter du kopplat på sladdarna på hårddisken så pluggar du bara in den i usb'n och hårddisken bör dyka upp automatiskt, precis som en extern hårddisk eller som ett usbminne som du sa.

Nu vet jag inte om det är hårddisken det är fel på, jag skulle nog testa med ett operativsystem på CD-skiva och sedan föra över filerna till en annan hårddisk. För det skulle ju kunna vara så enkelt att det blivit knas på operativsystemet.

Juste det är en stationär burk, har plockat ut hårddisken nu och ska fixa en adapter imorn.
Är det något program man behöver för att öppna hårdisken sen från den andra datan?

Nej det ska det inte vara. Disken bör ploppa upp som en usb enhet.

Jag körde en sådan adapter (USB/SATA) under Ubuntu på min burk, funkade utmärkt.

Disken dök upp som ett USB minne.

Det kan ju vara ett sätt att rädda filer från en virussmittad disk, då Ubuntu inte påverkas av Win virus.

Det kan ju vara en god ide att scanna disken med ett antivirusprogram när du kopplat upp den på en annan dator, inte för att risken är så stor att du får med virus när du flyttar filer men man vet ju aldrig.

Nej det ska det inte vara. Disken bör ploppa upp som en usb enhet.

Ok smidigt (:

Jag körde en sådan adapter (USB/SATA) under Ubuntu på min burk, funkade utmärkt.

Disken dök upp som ett USB minne.

Det kan ju vara ett sätt att rädda filer från en virussmittad disk, då Ubuntu inte påverkas av Win virus.

Ja precis, lite så jag tänkte

Det kan ju vara en god ide att scanna disken med ett antivirusprogram när du kopplat upp den på en annan dator, inte för att risken är så stor att du får med virus när du flyttar filer men man vet ju aldrig.

Yes det har jag listat ut med, :)

Nu ska första försöket med att boota den på ubuntu göras (:

Har den inte varnat för virus tidigare så är det nog rätt lugnt på virusfronten, jag skulle satsa på att föra över allt filer så fort som möjligt... Just det där klicket är när huvudena inte tycker om livet och parkerar...

Det finns även program för att läsa skadad data men får du problem med att föra
över filer pga av att dom är skadade så har du alltid check disk... Bara högerklicka på disken i utforskaren när den poppar upp och välja properties/egenskaper och sen klicka på fliken Tools/verktyg där hitter du erro checking/felsökning, starta den och bocka i båda bockrutorna så lagar den rätt bra...

Funkar det fortfarande inte så skrik till så lägger jag upp lite olika bootskivor...

Skit i att försöka rädda disken. Köp ett kabinett, koppla in den i en annan dator med virusskydd och tillräckligt med utrymme och flytta över filerna pronto! När disken väl dött är det dyrt att lösa problemet.

Skit i att försöka rädda disken. Köp ett kabinett, koppla in den i en annan dator med virusskydd och tillräckligt med utrymme och flytta över filerna pronto! När disken väl dött är det dyrt att lösa problemet.

+1 på den!

Har den inte varnat för virus tidigare så är det nog rätt lugnt på virusfronten, jag skulle satsa på att föra över allt filer så fort som möjligt... Just det där klicket är när huvudena inte tycker om livet och parkerar...

Det finns även program för att läsa skadad data men får du problem med att föra
över filer pga av att dom är skadade så har du alltid check disk... Bara högerklicka på disken i utforskaren när den poppar upp och välja properties/egenskaper och sen klicka på fliken Tools/verktyg där hitter du erro checking/felsökning, starta den och bocka i båda bockrutorna så lagar den rätt bra...

Funkar det fortfarande inte så skrik till så lägger jag upp lite olika bootskivor...

Nu ser det ut så att jag har precis bootat den i Ubuntu Remix och datan startade, jag valde att inte kli
klicka "installera" utan istället "Prova Ubuntu utan att ändra något på hårddisken" är det därför inte hårddisken går att öppna nu? måste jag installera?

Är det här du menar att jag kan göra en "check disk"?

Kabinett?

När det gäller Ubuntu så finns det nog folk som kan hjälpa dig mycket mer än jag kan... :)
check disk är en Microsoft applikation..

Kabinett används om du kopplar disken till en annan dator via USB...
Då använder du ett USB kabinett.. Kör du Ubuntu direkt på datorn så behöver du inget kabinett men då måste du ha ytterligare en disk i datorn för att kunna kopiera dina filer..

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman