Speedracing, intressant eller ej?

Intresserad av Speedracing?

• Antal röstningar
    0

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Här är nytt förslag från Mike gällande en ny typ av racingupplägg:

SPEEDRACING
Speedway upplägg men med roadracing hojar.
Publik arr. 50:- inträde ink allt.
6 deltävlingar - 3 på våran och 3 på höst dvs en gång per säsong på varje bana 2 gånger totalt var.
Körs i stället för träning tis eller ons kväll
tids behov 15.30 - 20.00 kan varieras för att passa tillståndet
Varje deltagande förare SKALL har med sig en funktionär (antigen har vi en kurs med dem innan säsongen eller en snabb genomgång samma dag ) Varje funktionär skall står under kval och 1a heat genomgång. därefter den hälften som är "ute" kan gå de som har "sin" förare kvar få stå kvällen ut.Ingen funtionär ingen start!!
Öppet för alla 4 takts maskiner A el. B licens
Max antal anm. 40st som kvala in till 32 start positioner.
varje heat består av 4 varv oavsett banan, ev 5 Fberg. 4 detagare i varje heat, start i en jämn rad, lottat placering.Ev olika färgad överdrag som tala om vilken plats du har. 2st gå vidare från varje heat.
Poäng System:
1p för att kvala in
2p för varje start
2p för varje heat vinst
3p för deltävlings vinst
1p för 2a plats i deltävling

Anm. 500:- om du inte kvala in returneras 250:-
Priser pokaler till 1 och 2.
1a 2000;- 2a 1500 3a 1000 4a 500:- totalt 5000:-
Serien Pokaler till 1-3 som vi står för gemensamt
prispengar fördelas enl. följande: 1a 25% 2a 20% 3a 16% 4a 13% 5a 11% 6a 10% 7a 5%.
pengar kommer från 50% av all publik intäkter samtliga arr. (6st)
Tidsplan: 1530-1630 anm. besiktn. och funk utbildn och placering
1620-1650 kval alla
Round 1, heat 1 1700 heat 2 1710 h3 1720 h4 1730 h5 1740 h6 1750 h7 1800 h8 1810
Kvartsfinal h1 1825 h2 1835 h3 1845 h4 1855
semi final h1 1910 h2 1920
final 1940
En heat beräknas ta 1.30min utkörnings varv,30sek start procedure,max 5 min race, 1.30min inkörnings varv. Total 8.5min 1.5 min reserv tid per heat för ev bärgning NÅN gång under 1a heat omgång

Datum förslag som är anpassat efter vad jag vet om övr. kalender just nu
6/5,3/6,1/7 5/8,26/8 16/9 jag har ingen synpunkter vem som kör vad men jag kan inte ta 1/7 och 16/9
annars fritt fram!

Kul ide och bra alternativ till vanliga kvällsträningar!!!

Jag körde något liknande på Jyllandsring vid ett SO 2006.

Men man kanske skulle ha 2 varv, så får man ett flygande.

/Kristoffer

Kul ide och bra alternativ till vanliga kvällsträningar!!!

Jag körde något liknande på Jyllandsring vid ett SO 2006.

Men man kanske skulle ha 2 varv, så får man ett flygande.

/Kristoffer

Upplägget var ju 4 varvsrace. Då får du ju 3 flygande varv.

Ett roligare upplägg än en vanlig träning och startträning behöver väl de flesta.

Låter ju kul! Det kanske till och med kan komma publik...

Som det är nu så tycker till och jag som är intresserad av rr oftast att det är tråkigt att titta på racen, dom är på tok för långa.. 20-30min när det oftast bara är första varvet som är intressant.

Kvaldäck någon?:D ;)

Edit: Bra idé. Bra träning samtidigt som det kanske drar ännu mer folk till de "riktiga" racen:tummenupp

Last edited:
Tycker det låter som ett kul upplägg som fan! :tummenupp
Ända är väl att det kanske bör delas upp i 600 och 1000 för lite rättvisa vad gäller effekt, men kanske ändå inte spelar nån större roll. Bara att nästan alla lär köra 1000cc...

Jättekul! Absolut. Jag föreslår dock ett par ändringar:

1. Inte bra med att bara två går vidare per heat. Man kan lätt tänka sig att personen på tredje plats gör mindre imponerande omkörningsförsök av andramannen i sista kröken. Resultat, MYCKET krascher! Farligt.
2. Inte bra att man bara får rejsa fyra varv totalt om man kommer trea i första heatet. Det är lite elitistiskt; bara de duktigaste förarna kommer att få köra något vidare mycket. Resultat, de mindre snabba kommer troligtvis inte att komma tillbaka efter att ha blivit utslagna tidigt ett par gånger.

Istället kör man så här
1. 8 förare per race.
2. 6-7 varv per heat.
3. Alla får köra minst två heat
4. Sammanlagd platssiffra avgör om man går till D, C, B eller A-final.

Tycker jag!

Om detta blir bra... så kommer detta att skruvas upp precis som allt annat...
så det slutar väl med att man slänger på nya sulor på varje pass... = Über dyrt :)

Enhetsdäck, bara gatudäck???

Kul idé. Skulle t.o.m. kunna tänka mig att lifta ner med någon av de Stockholmsbaserade teamen som funktionär. Men det kostar en korv med bröd.

så det slutar väl med att man slänger på nya sulor på varje pass... = Über dyrt :)

All racing skruvas väl upp, utveckling tror jag det kallas. Väntar med spänning på ybersmå bensintankar, lättrullade kedjor, mindre kylare och massa annan rolig kittning.....

Eller så räcker en vanlig r1000 moppe utmärkt...

EDIT: En tanke slog mig. Är det verkligen bristande antal bullerhelger som är det stora hindret på de flesta av våra banor från att organisera fler race? Kan ju vara lite svårt att hinna åka runt på kvällsrace i hela sverige, 60mil till åsen för att åka 10min bli utslagen och åka hem känns rätt dyrt och stressigt...

Last edited:
All racing skruvas väl upp, utveckling tror jag det kallas. Väntar med spänning på ybersmå bensintankar, lättrullade kedjor, mindre kylare och massa annan rolig kittning.....

Eller så räcker en vanlig r1000 moppe utmärkt...

EDIT: En tanke slog mig. Är det verkligen bristande antal bullerhelger som är det stora hindret på de flesta av våra banor från att organisera fler race? Kan ju vara lite svårt att hinna åka runt på kvällsrace i hela sverige, 60mil till åsen för att åka 10min bli utslagen och åka hem känns rätt dyrt och stressigt...

Falkenberg har 5 helger, anderstorp 3 helger, knutstorp har jag ingen aning om men tror det är 4-5 helger, mantorp 15 helger, gelleråsen ca 7-8 helger där det är tillåtet att bullra mer än naturvårdsverkets riktlinjer.

Du har nog rätt... Ujujuj... Det blir inga billiga onsdagspass:)
Ev införa någon regel för detta. Ett set per kväll. (SÅ blir det ev lite strategi att få dom att hålla 4 minirace).

Blir det jobbigt att administrera???? JAg tror det röcker med att regeln finns så är det nog ingen som fuskar.

Givetvis en märkpenna ved anmälan/besiktning/utfart race 1 som kladdar dit ett datum.

ETT SET PER KVÄLL!!!

Varför inte lägga till att det bara får användas En ev. två uppsättningar däck per tävlingstillfälle. På så viss får man ju in en till parameter.

Varför inte lägga till att det bara får användas En ev. två uppsättningar däck per tävlingstillfälle. På så viss får man ju in en till parameter.

Hm var lite sent ute där:) Kanske läsa hela tråden nästa gång :rolleyes:

Last edited:
När det kördes nåt liknande i Danmark så var det i samband med SO deltävlingen där. Ett roligt upplägg tyckte jag...

Men att sitta och åka 30-40 mil för en kvällskörning, och sen bli utslagen efter första heatet eller nåt känns inte så lockande...

Jag kanske bara är lat.... :D

Det kanske blir som med dom där Bike Team Challange som Mike fixade tills i år... Det lät skitbra på mötet förra hösten, och jättemånga var intresserade. Men nu blir det ju inställt varje gång på grund av inte tillräckligt många anmäler sig...

Det kanske blir som med dom där Bike Team Challange som Mike fixade tills i år... Det lät skitbra på mötet förra hösten, och jättemånga var intresserade. Men nu blir det ju inställt varje gång på grund av inte tillräckligt många anmäler sig...

Jamen så var det väl inte nu senast på Åsen... Ett oljespill i hårnålen tillsammans med ösregn gjorde att det inte var så bra läge att köra. Och det är väl den enda gången det varit (eller skulle ha varit) hittills. Eller?

Det var upplägget på Team Challenge i sig som gjorde att folk inte körde. Ingen vill köra efter alla race på söndagen, för alla vill hem.

1 timma (30 min vardera) extra på lördagkvällen funkar fint och inget kval behövs. Bara och köra och man placeras enligt de kvalresultat man gjort under dagen i sin klass, eller lotta.

Kostnad, 300 kr för båda förarna.

Det var upplägget på Team Challenge i sig som gjorde att folk inte körde. Ingen vill köra efter alla race på söndagen, för alla vill hem.

1 timma (30 min vardera) extra på lördagkvällen funkar fint och inget kval behövs. Bara och köra och man placeras enligt de kvalresultat man gjort under dagen i sin klass, eller lotta.

Kostnad, 300 kr för båda förarna.

Fast kostnaden är 500 kr totalt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP