Speed weekend på is

Jag tänkte mer att man behöver ha grepp för att ta sig iväg ordentligt men nu när jag läser ordentligt ser jag att man inte ska starta från stillastående, då äre en annan sak :) Då funkar säkert finndubb bra, stå bara inte rakt bakom ifall de släpper ;)
 
Jag tänkte mer att man behöver ha grepp för att ta sig iväg ordentligt men nu när jag läser ordentligt ser jag att man inte ska starta från stillastående, då äre en annan sak :) Då funkar säkert finndubb bra, stå bara inte rakt bakom ifall de släpper ;)

Jag tror också att finndubb kan vara bäst, låg vikt tror jag är viktigast för att dubbarna ska kunna överleva centrifugalkraften och för att man ska få rimlig balans på däcket.
Tar man det lugnt i starten och lastar på succesivt, så att man väntar med att ge fullt till man fått upp farten så borde det gå. Men jag bara gissar, jag har bara kört lite cross på is.
 
Last edited:
Dubben flyger iväg från finndubben ibland, jag har själv fått en på mig, trots att det handlar om maskiner på bara 50hk. Jag gissar att man får ta och bygga sig en dubbsköld i "hjulhuset" bak. Fram tror jag det är mindre risk att det släpper
 
Enligt Nokia som tydligen har ett världsrekord på 321 km/h på is utövar en dubb på ett gram en dragkraft motsvarande 2.2 kilo i den hastigheten, givet ett bildäcks diameter då förstås. http://www.nokiantyres.com/release?id=10343161

Så utan att räkna kan man ju tänka sig vad bult och brickor skulle utöva för kraft på däcket i den farten. Sedan ska ju däckstommen orka med den tillkommande massan från dubbarna utan att tex släppa från fälgen. Så lätta dubb tror jag är melodin.
 
Last edited:
däcksfrågan

däcksfrågan är ett dilemma minsann.
jag kommer köra med vanliga dubbade vinterdäck,
dock är dubbarna ersatta med skruvdubbar.
 
Ett tungt fordon med lågt luftmotstånd borde vara idealt för det här. Tyngden möjliggör hög drivkraft trots låg friktion. Lågt luftmotstånd gör att låg drivkraft behövs för hög fart.

Eftersom att gummit nog inte tillför så mycket till greppet kanske hjul utan gummi är bättre. Metallhjul med dubbar.
 
Skitfrän tillställning.Äntligen nånting att se fram mot nu i vinter.
Hur ni tänkt något om körordningen?Det kanske är lite väl spännande att åka hoj efter Fast Freddy.Jag tänker då på spåren han river upp med sin maskin.
 
Verkar ju riktigt kul ,vore värt att åka upp o kolla på även fast det är långt!
Är det något inträde eller så?
Är Fürstenhoff fortfarande med? såg inte han i startlistan... Vore kul o se om han kan ta 200mph :)

Mvh//PB
 
Skitfrän tillställning.Äntligen nånting att se fram mot nu i vinter.
Hur ni tänkt något om körordningen?Det kanske är lite väl spännande att åka hoj efter Fast Freddy.Jag tänker då på spåren han river upp med sin maskin.

Fredde verkar ha problem med att fixa däcken... vi får hoppas han finner en lösning så man inte missar det roligaste.


det kommer finnas 3 filer på 3kms sträckan. beroende på vad man har för däck.
 
Fredde verkar ha problem med att fixa däcken... vi får hoppas han finner en lösning så man inte missar det roligaste.


det kommer finnas 3 filer på 3kms sträckan. beroende på vad man har för däck.

Ok tackar då kanske man ska anmäla sig då-
 
Jaha, då var det dags att uppdatera lite. Isen plogas och hyvling diskuteras. Det hänger på om det behövs.
Här är en lite filmsnutt som visar lite från insidan av Gyllene Bocken samt hur banområdet ser ut vid start och vilken överblick publiken kommer att ha.

Håll till godo...[YOUTUBE-ID]Be_9LQ4B1AU&feature=channel_page[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Idag var det en förstasida i ÖP om Speed Weekend, lite tunt skrivet i artikeln men ändå intressant. Hoppas bara tongångarna är lika positiva efter tävlingen har varit så det inte blir något miljö/bullergnäll som sätter käppar i hjulen för kommande tävlingar.

Artikeln i ÖP idag

Går allt efter planerna blir det militärtält för jetsparksbyggaren och vi i "crewet", jag ska försöka ta med lite andra jetmotorer också så det lever om lite kvällstid också...:banana
 
Nattliv är trevligt:yoparty

Jag läste artikeln. Kul med publicitet och jag jag håller med om det som sägs att intresset har blivit större än vi trodde från början. :gnissla :banana

Snart är det nedräkning...

Undrar vem vildhjärnan med snowracer är:rolleyes: . 200km/h...:näsblod (MINST 200km/h. Går det långsammare åker jag hem...)
Det ska bli så jädra skoj att se blandningen av fordon. En lite gokart bredvid Peterbuilt-lastbilen och sedan en metanoldragster och en...en, vafaa...en turbojetdriven...SPARK?!:yoparty

"Snowmonster" står i en helt engen klass för sig:tummenupp

Hallelulja:fyllisar
 
Måste byta ram på min gokart tyvärr då den nuvarande e skev.....
så vet ej om jag hinner detta - isf blire bara bilen som kommer med.
 
En första uppstart gjordes på sparken idag, det behövs mer soppa för att få upp turbinvarvet till max och efterbränningen saknas men det är på god väg.:tummenupp

[YOUTUBE-ID]C9Jq8myK2Bk[/YOUTUBE-ID]
 
Fi faen va fränt!
 
Verkar ju riktigt kul ,vore värt att åka upp o kolla på även fast det är långt!
Är det något inträde eller så?
Är Fürstenhoff fortfarande med? såg inte han i startlistan... Vore kul o se om han kan ta 200mph :)

Mvh//PB

Fortfarande med? Skulle Fûrstenhoff vara med?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top