Speed triple

Svep

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
R1-01 (såld...)
Hejsan gott folk,

Är inne på att köpa mig en Triumph Speed Triple -01. Men efter sökningar här på SH så låter det som att -01:an är rena skräpet? Och att man hellre borde satsa på en 02-.
Vad är orsaken till att kvalitén på 01:orna är dålig? Är även detta en orsak till att den nästan uteslutet säljs 01:or?

Har inte provkört någon triple av någon årsmodell, så själv kan jag inte riktigt fälla domen. Men folk beskriver dem ju som riktigt roliga hojar.

Exemplaret jag kikade på skulle firman ha 65k för, och då hade den gått 1200 Mil. Låter lite saftigt i mina öron, så snälla bullen, hjälp mig.
 
Jag skulle inte säga att -01 är skräp, däremot så skedde många uppdateringar på motor och chassie med -02 modellen så därför brukar den rekommenderas som ett bättre alternativ. Men sen kommer ju frågan om vad du får betala för respektive hoj.

Länk till liknande tråd.
 
Har precis kommit hem efter en tur där vi handlade en Speed Triple -01 till polaren. Kan bara jämföra med min Speed Triple -05 men jag tyckte att den gick riktigt bra......

Vågade inte riktigt dra en fullgasrepa med tanke på väglaget och ytterst nervös säljare men att det är skräphojar från -01 vill jag inte påstå ....... :tummenupp
 
Da Fris skrev:
Har precis kommit hem efter en tur där vi handlade en Speed Triple -01 till polaren. Kan bara jämföra med min Speed Triple -05 men jag tyckte att den gick riktigt bra......

Vågade inte riktigt dra en fullgasrepa med tanke på väglaget och ytterst nervös säljare men att det är skräphojar från -01 vill jag inte påstå ....... :tummenupp


Lät ju bra det där =)
Hur kändes motorn jämfört med 05:an då?
Och priset 65 lök för en 01? Lite i överkant väl?
 
Som sagt...
Den med kopor e ju roligare!
Billigare
ballare...

Hehe...
Skillnaden mellan -01 och -05 är inte oerhörd, men det är ju en helt annan hoj, utseendemässigt.
 
Svep skrev:
Hejsan gott folk,

Är inne på att köpa mig en Triumph Speed Triple -01. Men efter sökningar här på SH så låter det som att -01:an är rena skräpet? Och att man hellre borde satsa på en 02-.
Vad är orsaken till att kvalitén på 01:orna är dålig? Är även detta en orsak till att den nästan uteslutet säljs 01:or?

Har inte provkört någon triple av någon årsmodell, så själv kan jag inte riktigt fälla domen. Men folk beskriver dem ju som riktigt roliga hojar.

Exemplaret jag kikade på skulle firman ha 65k för, och då hade den gått 1200 Mil. Låter lite saftigt i mina öron, så snälla bullen, hjälp mig.


OK så här är det:

Speed Triple 1997-1998: 885cc, 98 hk och rätt så kul
Speed Triple 1999-2001: 955cc, 108 hk, och mycket kul
Speed Triple 2002-2004: 955cc, 120 hk, med ny ful kaross från nya fula Daytona
Speed Triple 2005- : 1050cc, 130 hk, ny gaffel/kaross...

1997-2001 hojarna rasslar lite på tomgång, men det är normalt. 2002 flyttades generatorn och det blev lite mindre rassel. Men ett charmigt tomgångsrassel har dom alla. Dock inte så våldsamt som ducati.

Formerna på Speed Triple och Daytona var snyggast 1997-2001. Daytona 955 från 1997-2001 är billigare att köpa än Speed3 samma årgång. Plocka bort kåporna så får du en Speed Triple med lite starkare motor, cirka 25-30hk mera beroende på årsmodell. Med Triumphs egen race-ljuddämpare så får man 8-10 hk mera om man uppdaterarar ECU. (Gäller 0både S3 & Daytona) Din Triumphhandlare kan uppdatera din ECU på 15 minuter.

Å anda sidan så är Daytona ofta lite dyrare att försäkra än Speed3. Men i inköp så är Daytona billigare och med starkare motor.


Kris955
 
Kris955 skrev:
OK så här är det:

Speed Triple 1997-1998: 885cc, 98 hk och rätt så kul
Speed Triple 1999-2001: 955cc, 108 hk, och mycket kul
Speed Triple 2002-2004: 955cc, 120 hk, med ny ful kaross från nya fula Daytona
Speed Triple 2005- : 1050cc, 130 hk, ny gaffel/kaross...

1997-2001 hojarna rasslar lite på tomgång, men det är normalt. 2002 flyttades generatorn och det blev lite mindre rassel. Men ett charmigt tomgångsrassel har dom alla. Dock inte så våldsamt som ducati.

Formerna på Speed Triple och Daytona var snyggast 1997-2001. Daytona 955 från 1997-2001 är billigare att köpa än Speed3 samma årgång. Plocka bort kåporna så får du en Speed Triple med lite starkare motor, cirka 25-30hk mera beroende på årsmodell. Med Triumphs egen race-ljuddämpare så får man 8-10 hk mera om man uppdaterarar ECU. (Gäller 0både S3 & Daytona) Din Triumphhandlare kan uppdatera din ECU på 15 minuter.

Å anda sidan så är Daytona ofta lite dyrare att försäkra än Speed3. Men i inköp så är Daytona billigare och med starkare motor.


Kris955

Fastställt? Kan ju var och en avgöra vilken som är snyggast.. /J.
 
Jag tycke då att 2002-2004 modellen är långt snyggare än den tidigare.
Det tyckte jag även innan jag ägde en 04 :tungan

Sen visst, en daytona har mer effekt på topp, dock är registret i gengäld rätt mycket kortare.
Sen är daytonan inte bara lite dyrare i försäkring, såvida du inte är 40+ och bor utanför storstad.
 
xyx skrev:
Jag tycke då att 2002-2004 modellen är långt snyggare än den tidigare.
Det tyckte jag även innan jag ägde en 04 :tungan

Sen visst, en daytona har mer effekt på topp, dock är registret i gengäld rätt mycket kortare.
Sen är daytonan inte bara lite dyrare i försäkring, såvida du inte är 40+ och bor utanför storstad.

Daytona -04
45+
4 km från Malmö
8000:- hel/hel
 
Kris955 skrev:
OK så här är det:

Speed Triple 1997-1998: 885cc, 98 hk och rätt så kul
Speed Triple 1999-2001: 955cc, 108 hk, och mycket kul
Speed Triple 2002-2004: 955cc, 120 hk, med ny ful kaross från nya fula Daytona
Speed Triple 2005- : 1050cc, 130 hk, ny gaffel/kaross...

1997-2001 hojarna rasslar lite på tomgång, men det är normalt. 2002 flyttades generatorn och det blev lite mindre rassel. Men ett charmigt tomgångsrassel har dom alla. Dock inte så våldsamt som ducati.

Formerna på Speed Triple och Daytona var snyggast 1997-2001. Daytona 955 från 1997-2001 är billigare att köpa än Speed3 samma årgång. Plocka bort kåporna så får du en Speed Triple med lite starkare motor, cirka 25-30hk mera beroende på årsmodell. Med Triumphs egen race-ljuddämpare så får man 8-10 hk mera om man uppdaterarar ECU. (Gäller 0både S3 & Daytona) Din Triumphhandlare kan uppdatera din ECU på 15 minuter.

Å anda sidan så är Daytona ofta lite dyrare att försäkra än Speed3. Men i inköp så är Daytona billigare och med starkare motor.


Kris955

en liten fråga bara vet du vad det kostar att uppdatera ECU?
 
perkihlen skrev:
en liten fråga bara vet du vad det kostar att uppdatera ECU?

Bästa alternativet är att köpa en TuneBoy från http://www.tuneboy.com.au/
300 USD. Så kan du mappa om själv precis hur du vill.

Har kittet själv och är riktigt nöjd.

Det har ju dock givetvis sina risker om du blir för klåfingrig :)


El_Garto, vad tror du om mig egentligen? :D
 
perkihlen skrev:
en liten fråga bara vet du vad det kostar att uppdatera ECU?

Jag har hört allt mellan 0-700:-

Vad jag förstår så är största vinsten att man blir av med en kraftig dipp i mellanregistret om man mappar om. Tydligen så är i alla fall Daytonan strypt rejält kring 5-6000 varv pga att man inte klarar bullermätningarna annars.
 
har ett blackwiddow system på , efter ett oljepumpsbyte i somras beslutade hojen sig för att gå fett, med avgasknallar vid motorbromsning. antar att ECU behöver uppdateras, var nån som sa till mig att det inte gick utan tuneboy , powercommander etc har han rätt eller fel? Bör nog inte fippla med tändningen själv då jag inte har nån koll på hur det ska göras.
 
perkihlen skrev:
har ett blackwiddow system på , efter ett oljepumpsbyte i somras beslutade hojen sig för att gå fett, med avgasknallar vid motorbromsning. antar att ECU behöver uppdateras, var nån som sa till mig att det inte gick utan tuneboy , powercommander etc har han rätt eller fel? Bör nog inte fippla med tändningen själv då jag inte har nån koll på hur det ska göras.

Att du får avgasknallar beror antagligen på för tunn bladning vid låg trottelöppning på det varvtalet.

Du kan få Triumph "racemapp" inlagd av Triumphandlare för typ 400:-
Med TuneBoy så kan du göra det själv, finns en hel del färdiga mappningar att ladda ner.

TuneBoy + mappning efter bänkörning ger nog bäst resultat.
PowerCommander funkar också men kostar lika mycket some TuneBoy och ger inte lika många möjligheten.
Fördelen med PowerCommander är dock att det finns en hel drös med ställen som mappar PowerCommander. TuneBoy går att använda med samma utrustning, men det är inte alla som låter dig göra det.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top