Hur var det med Speed Triple nu igen?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Funderar på att köpa en Speed 3, "gamla modellen"
Vilken årsmodell var det man skulle akta sig för nu igen?

Är det safe med en lågmilad välskött 01:a?

Fallgropar på denna modell?

Tack! :tummenupp

Nog rätt safe. Men en 02a är bättre om du kan få tag på en.
Problemen som kan tänkas finnas på en 01a rör växellådan på vissa nummer i serien, man kan med en massa otur bli av med fyrans växel - det är dock ett garantiärende.

02an har litet vassare motor, uppdaterat chassi och ny styling.

Nästan hela cykeln är annorlund amellan 01 å 02. Helt ny motor bla a.

Snyggast är dock 01:an :tummenupp

Jag vet av en naken Daytona om du är intresserad.

Finns det någon kåpa som man kan montera på S3:an för att göra motorvägskörning lite behagligare?

FUBAR skrev:
Finns det någon kåpa som man kan montera på S3:an för att göra motorvägskörning lite behagligare?

Den lilla skärmen som sitter ovanför lysena och är orginaltillbehör gör större nytta än vad man kan tro.

Visst, det blåser fortfarande. Gillar man inte det kan man köra bil... :hihi

blacktriple skrev:
Den lilla skärmen som sitter ovanför lysena och är orginaltillbehör gör större nytta än vad man kan tro.

Visst, det blåser fortfarande. Gillar man inte det kan man köra bil... :hihi
Ok, lite sugen är man allt på en eftersom försäkringen ligger helt ok till. Men den måste gå att köra långa sträckor med annars skaffar jag mig lika gärna en motard.

lt Jake skrev:
Ja, men inte är det särskilt snyggt..
Huga :eek:

Triplen går utmärkt att köra längre med om man håller sig kring 120-130. Över 150 så får man hålla i sig, över 200 så får man jobba :)

Men det går att krypa ner rätt bra bakom den lilla kåpan vid höga hastigheter, problemet då är bara det breda styret som gör att man sitter med händerna 15cm utanför öronen.

xyx skrev:
Triplen går utmärkt att köra längre med om man håller sig kring 120-130. Över 150 så får man hålla i sig, över 200 så får man jobba :)

Men det går att krypa ner rätt bra bakom den lilla kåpan vid höga hastigheter, problemet då är bara det breda styret som gör att man sitter med händerna 15cm utanför öronen.

Hehe. Vid 200+ vågar man f*n knappt koppla för att peta in 6:an ju :hihi

Men under 130 är det inga problem. Blåser mer än om man haft kåpa givetvis men som tidigare sagt, den lilla flyscreen:en gör underverk :tummenupp

Äsch, nackmuskulaturen tränas ju upp successivt. I mitten av säsongen går det utmärkt att marscha kring 140km/h under längre perioder (lite beroende på kroppstorlek förstås), körde Norge t & r utan problem. Kan tänka mig att man är än mer utsatt för vinddrag på en SuperMongotard än på S3:an.

Fråga kolon:
Har tripplarna 120 eller 180 Vev ??? Gör en del skillnad så på effekt å ljud såå...
Nån som vet ??? :va

SSDD skrev:
Fråga kolon:
Har tripplarna 120 eller 180 Vev ??? Gör en del skillnad så på effekt å ljud såå...
Nån som vet ??? :va

Kan inte svära på det men jag har för mig att de har 120 graders dödlägesförskjutning.

Såhär ser den 02:a ut som jag ev ska köpa...på vilket sätt är en 02:a så mycket annorlunda än en 01:a? :confused:

Bifogat

• SUJ274-2041.jpg
    SUJ274-2041.jpg
    32.4 KB · Visningar: 133
Skarpare styrvinkel, annan bakdel ( i mitt tycke snyggare, andra håller inte med ). Uppdaterad insprutning med mera på motorn.
Tror den är lite lättad också.

Aha OK! :tummenupp

Har hört lite "skit" om Speed3 också, vatten samlas runt tändstiften, glapp i hastighetsmätaren, taskig kvalitet på lacken etc....

Som ägare av en VFR -98 som ser ut & känns som NY fortfarande så kanske det skulle kännas som ett nerköp? :rolleyes:

Det där med vattnet har jag varit med om efter en lite väl entusiastisk tvätt. Jäkligt irriterande. Är man oförsiktig vid tvätt av hojen så samlas det vatten kring tändhatten på mittencylindern. Det leder till att hojen inte tänder på den cylindern under last...

Triumph verkstad fixar det gratis under garantitiden, sen får man ta och lyfta upp tanken, lossat tändhatt/stift och torka upp själv.

Några övriga problem har jag inte haft.

Utan att ha kört VFR så tror jag ända aspekten som kan tolkas som ett nedköp vid byte till Speed Triple kan vara en aning försämrad komfort.

Hojen är klart brutalare till karaktären och mer sportig.

Den där lilla kåpan tycker jag är värdelös, så den rök i somras, bättre utseende och bättre seende ut... :öl

Vad beträffar 02 och framåt så är det väl ett litet problem med att vatten letar sig ner till stiften, åtgärdas dock på garanti....

sedan kan man ju köpa grymt snygga kolfiberprylar på www.racecomp.com.au fina grejer med riktigt bra kvalité...

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8