Speed Triple VS ducce s2r 1000 VS CB1300 S

Vilken hoj är bästa valet?

• Antal röstningar
    0
Nya speedtriple:n, med duccen på andra plats!
Nya trippeln är helt enkelt en grymt läcker hoj med massor av utstrålning och en härlig motor med gött ljud o kräm...om man skall tro pressen då! :)
Har själv börjat fundera på en naken bushoj som nästa gathoj, och triumphen är helt klart en kandidat! Att försäkringen inte är lika blodig som de flesta andra hojarna i den klassen är ju inte fel heller!

Lantis skrev:
Yes men försäkringen är dubbelt så dyr.

Ja, det är hög tid att KTM skakar fram en schysst märkesförsäkring tillsammans med något försäkringsbolag. I synnerhet nu när de vill sälja större och effektstarkare nischhojar, typ SuperDuke och deras senaste tunga motard.
Kan nämna att just SuperDuke:n var med på "önskelistan" över tänkbara hojar förra våren innan jag valde S3:an. Men den föll bort ganska tidigt pga försäkringspremien som var i sporthojsklass (& den usla aktionsradien, vem vill tanka i tid & otid?!!). Tordes inte provköra den ens, av rädsla att den skulle visa sig vara oemotståndlig :tomten

Last edited:
OLJEKYLD GSXR skrev:
Hondan är väl lite väl stor och tung för att platsa i samma liga? En Hornet 900 vore ju bättre att jämföra med, men den är rätt trist....

Håller med, Hornet 900 passar bättre även om den är trist... :tummenupp

yonsson skrev:
Det var väl ett jävla tjat om dyr service på ducce. Du hade ju redan bestämt dig för ducce sa du ju så varför starta en till tråd? För att du vill höra från folk att du har valt rätt? I så fall är du på fel forum.

Uppdaterat med siffror på servicen istället för tyckande :tummenupp

Självklart låter jag inte SH styra mitt hojval. Efter att ha åkt Bulldog är man stämplad för livet här :hihi

Förra tråden blev väl mest en desmo tråd, denna är mer rakt på sak :tummenupp Är inte på flamehumör längre :hihi

Bonnie skrev:
Håller med, Hornet 900 passar bättre även om den är trist... :tummenupp

Sedan är väl Ducati S4 mer likvärdig S3:an än vad S2 är, fast kanske inte på prislappen?
Själv röstade jag givetvis för S3 men Duccen är läcker den med. Hittade för övrigt endast en riktigt ful hoj på Ducatis hemsida.

En tanke: eftersom du haft 3-pip & twinnar tidigare kanske det är dags att prova på R4?

TM skrev:
Sedan är väl Ducati S4 mer likvärdig S3:an än vad S2 är, fast kanske inte på prislappen?
Själv röstade jag givetvis för S3 men Duccen är läcker den med. Hittade för övrigt endast en riktigt ful hoj på Ducatis hemsida.

En tanke: eftersom du haft 3-pip & twinnar tidigare kanske det är dags att prova på R4?

Det blir saftigt att jämföra S4an med triplen prismässigt. Fast de är mer lika räknat på hästkrafter. S4an ligger utanför min plånbok.

Var lite inne på en GT1000 när jag såg den första gången, men s2r är betydligt snyggare.

Har faktiskt inte tänkt på att jag aldrig ägt en rad 4a. Tror att körskolehojarna skrämde mig. Nedkörda trista Suzuki 750 och CB750, otroligt tråkiga hojar som passade bra på körgården.

En reflektion om MC-Varuhuset. 2004 frågade jag om inbyte på min trajja och de låg 10' under Yamaha Center och AVA. Motiveringen var, modellen är svårsåld. Helt ok, jag känner dem lite genom att vi pratade om att starta Triumph RAT för länge sedan. I veckan bjöd de också 10' under flera övriga Sthlms handlare, motiveringen var "vi kan trajja, när de kommer med en ny modell är den gamla helt död och osäljbar". Jag blir inte sur för det och tycker de är sjysta och säger som det är. Jag vet hur länge en del trajjor får stå i deras begagnathall... det här är bara en reflektion. Jag passade på att fråga vad inbytet på en ny triplen -05 (nypris 109') skulle ha varit... 75'-80' kunde de tänka sig. Med tanke på att det är en ny trajja modell kanske inte det priset jag fick var så uselt :hihi

Sen när är hojköp en förnuftig affär? Jag skulle nog ta Hondan för stylingen men alla är för tunga och effektsvaga för dom pengarna tycker jag.

Victor skrev:
Sen när är hojköp en förnuftig affär?

Hela idén med mc är ju oförnuftig. Hade man använt huvudet hade alla kört Honda 600 med ABS samt deltagit i SMC kurs två ggr per år. Naturligtvis hållt hastigheten och haft alla skydd som finns på marknaden. :hihi

Jag är lite svag för Hondan, ett av mina tidigaste mc minnen är en CB 1100 RR.

Bifogat

• mc-honda-83-cb1100r-rodvitbla.gif
    mc-honda-83-cb1100r-rodvitbla.gif
    55.7 KB · Visningar: 79
Bonnie skrev:
Jag är lite svag för Hondan, ett av mina tidigaste mc minnen är en CB 1100 RR.
En sån har jag haft. Inget vidare med dagens mått mätt. Men den heter bara CB 1100R.
Dubbel-R var nog nått Kawa eller Suzuki började med.

Triumphs växellåda imponerade inte vid provkörningen i höstas, men sen är man bortskämd av suzuki också. Hondan känns könlös. Köp Duccen.

Victor skrev:
...alla är för tunga och effektsvaga för dom pengarna tycker jag.
Du har inte kört nya Speed Triple ser jag!

Den känns som en superstabil motard med väldigt mycket mos i motorn (jämfört med en sporthoj lite kort register i motorn, känns lite som en vtwin) och absolut inte trött eller tung, tvärt om :fakta

FZ1 skrev:
Du har inte kört nya Speed Triple ser jag!

Den känns som en superstabil motard med väldigt mycket mos i motorn (jämfört med en sporthoj lite kort register i motorn, känns lite som en vtwin) och absolut inte trött eller tung, tvärt om :fakta

Nä, det har jag inte. Men jag kanske måste testa fast redan nu är jag lite avigt ställd till den. För samma pengar får man en sprillans 600 -05 eller en knappt begangnad 1000-kubikare. Mera bang for buck tror/tycker jag.

Jag skulle välja Speed Triplen... eller Ducatin :). Hehe, jag skulle nog ha lika svårt att bestämma mig som du har när jag tänker efter. Ducatin har jag inte provkört men den är nog väldigt trevlig. Den nya Speed Triplen är bruuuutal, kändes som en tightare variant av min S3:a på steroider, du lär inte bli besviken. Långkörningar med en Speed Triple går an, jag brukar toura varje år ett par trehundra mil, det funkar om man är hård :).

Anders R skrev:
Triumphs växellåda imponerade inte vid provkörningen i höstas, men sen är man bortskämd av suzuki också. Hondan känns könlös. Köp Duccen.
Jag tycker inte att Suzukis lådor brukar vara något som skämmer bort folk, visst är de lite mindre "klånkiga" än Triumph-växellådor, men så stor skillnad är det inte (åtminstone inte på de Suzukis jag kört/ägt). Hondas växellådor däremot, de skämmer bort folk.

Victor skrev:
...en sprillans 600 -05 eller en knappt begangnad 1000-kubikare. Mera bang for buck tror/tycker jag.
Om man översätter blir det ungefär i det här sammanhanget "körglädje/upplevelse per krona" och då vill jag hävda att Speed3 ligger i det absoluta toppskiktet! Kanske tillsammans med några motarder.

Den körglädje man känner med t.ex. R1 i 200km/h upplever man (jag) på en Speed3 eller motard i kanske 100-120km/h vilket är hälsosammare för körkortet om inte annat :7peta

sgtpepper skrev:
Långkörningar med en Speed Triple går an, jag brukar toura varje år ett par trehundra mil, det funkar om man är hård :).

Det jag har emot triplen är passagerarplatsen, den är inte uppskattad :hihi Kanske det enda som blivit sämre med nya triplen jämfört med den gamla.

Bonnie skrev:
Det jag har emot triplen är passagerarplatsen, den är inte uppskattad :hihi Kanske det enda som blivit sämre med nya triplen jämfört med den gamla.

Passagerarplatsen på nya S3an är faktiskt precis likastor som på tidigare modellen.
Bara plasten bakom som saknas. :D

Har dock en viss psykologisk effekt på passagerare hehe

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN