Speed Triple VS ducce s2r 1000 VS CB1300 S

Vilken hoj är bästa valet?

• Antal röstningar
    0

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Den ultimata kampen, vilken hoj är bäst helt enkelt?

Har du kört någon av dem?

Vilka erfarenheter har du av hojarna?

Vad var bra/dåligt?

Samma pris +/- 5000:-

Liknande försäkring 8000-10 000:- i storstad

Vi tänker oss 80 procent körning runt stan till fikaställena och 20 procent långturer typ 30-40 mil/dag

Mina plus och minus:

Speed Triple:
+motorkaraktären
+mycket bus, bra på bulten
+rått utseende

-passagerare
-långtur
-komfort

Service
Modell Liten (1000 mil) Stor (2000 mil)
Speed Triple 1785:- 4285:-
Speed Triple NS 1785:- 4985:-

80 mil 1500-2000

Första 2000 mil 7570-8770:-

ducce s2r 1000
+motorkaraktär
+ljud
+utseende
+kurviga vägar

-långtur
-få serviceställen

Service
1000 mils - Ducati 2 ventilare: 3600-4600:-
2000 mils - Ducati 2 ventilare: 4400-5200:-
100 mila 1500-2300:-

Första 2000 milen 9500-12100:- beroende på modell

CB 1300 S
+silkeslen motor med mycket vrid, ABS bromsar
+kvalitetsintryck
+passagerare
+80 talskänsla

-tung
-lite sävlig när det svänger
-lite för retro

Service enligt Schneiders
100 mila 1800:-
600 1200:-
1200 1800:-
1800 1200:-

Service första 2000 milen 6000:-

Edit: lagt till ungefärlig servicekostnad

Hornet 900 passar bättre i jämförelsen än CB 1300, det kan jag hålla med om!

Bifogat

• cb1300.jpg
    cb1300.jpg
    37.4 KB · Visningar: 180
  • ducati-s2r-1000.jpg
    ducati-s2r-1000.jpg
    34 KB · Visningar: 182
  • speedtriple.jpg
    speedtriple.jpg
    34.1 KB · Visningar: 200
Last edited:
Lite bilder....du får gärna skriva en kommentar! :tummenupp

Bonnie skrev:
ducce s2r 1000
-dyr service

En liten fråga. Vad har du jämfört servicekonstnaden med? Vet bara att min 748:a kostar marginellt mer att göra stor service på, och inklusive kamrem, än min gamla ZX-9:a kostade att serva. :)

[edit] Min egen hoj till trots så röstade jag på Triplen. :näsblod

Plåtniklas skrev:
En liten fråga. Vad har du jämfört servicekonstnaden med?
[edit] Min egen hoj till trots så röstade jag på Triplen. :näsblod

Servicen är inte vetenskapligt framräknad. Tänkte att någon skulle kommentera det och kanske ha någon siffra.

Men...ducce o rösta på triplen :rolleyes: får man det?? :hihi

självklart duccen! :tummenupp

Förresten ang. service, kolla Triumphs priser, de är inte helt billiga på sin service.

Tycker inte att ducati är dyrare än andra hojar på service, det är bara en myt.

//Mattias

mlundstrom skrev:
självklart duccen! :tummenupp

Förresten ang. service, kolla Triumphs priser, de är inte helt billiga på sin service.

Tycker inte att ducati är dyrare än andra hojar på service, det är bara en myt.

//Mattias

Jo, de är faktiskt "helt billiga" på sin service. Iaf här nere :)
1200:- för liten och 2500:- för stor service (1000 respektive 2000 mil) tycker jag iaf kan kallas billigt.

Ang pollen: Ducatin är snyggare. Speed Triplen en långt bättre hoj, i mitt tycke.
Hade valet varit mellan en Hypersport/748/916+ och en Daytona 955a hade valet lätt fallit på duccen. Fast hellre en Daytona 675 än en Ducati 749 ;)

xyx skrev:
Jo, de är faktiskt "helt billiga" på sin service. Iaf här nere :)
1200:- för liten och 2500:- för stor service (1000 respektive 2000 mil) tycker jag iaf kan kallas billigt.

Ang pollen: Ducatin är snyggare. Speed Triplen en långt bättre hoj, i mitt tycke.
Hade valet varit mellan en Hypersport/748/916+ och en Daytona 955a hade valet lätt fallit på duccen. Fast hellre en Daytona 675 än en Ducati 749 ;)

Hoppsan, så var inte fallet här i Stockholm varken för mig eller min polare som körde Triumph för några år sen. Kommer inte ihåg exakta summan, men det var så man reagerade...

mlundstrom skrev:
Hoppsan, så var inte fallet här i Stockholm varken för mig eller min polare som körde Triumph för några år sen. Kommer inte ihåg exakta summan, men det var så man reagerade...

från www.freewheel.se

Modell Liten (1000 mil) Stor (2000 mil)
Speed Triple 1785:- 4285:-
Speed Triple NS 1785:- 4985:-

mlundstrom skrev:

Du kan ha rätt i det om man kollar trajjaverkstaden Freewheel.

Jag har kört Ducce S4 och Speed 3, tyvärr inte Håndan eller S2r. Jag tycker att komforten är bättre på Trajjan än på Duccen, mindre vibrationer ;) Duccen hade bättre chasie och snäppet vassare bromsar, men Trajjans bromsar är bra. Jag är ingen fantast av twinnar så motormässigt gillar jag Trajjan mer men Duccen hade bra mos i maskinen. Ljudmässigt går ronden odelat till Trajjan :banana Hondan är väl lite väl stor och tung för att platsa i samma liga? En Hornet 900 vore ju bättre att jämföra med, men den är rätt trist....

Jag har själv en S3 som jag är väldigt nöjd med. Har valt ungefär detsamma efter det kriterier som du gjort och även om komforten eller långturerna går bort så är jag väldigt nöjd. Samtidigt som det är lite slitigt så är det rätt skönt ibland med en öppen hoj. Gillar den kompakta känslan samtidigt som det är en väldigt trevlig motor och extremt busig.

Jag köpte en -05 i höstas och fick den då för 99000:- så det finns lite här och var kvar fortfarande. Det som skiljer mot årets modell är att den nu finns i vitt så inget att betala extra för.

Skjuts funkar helt ok iaf för mig när tjejen väger 50kg och hon tycker att man sitter rätt så okej iaf. Dock inte kört några längre sträckor.

Jag gillar orginalljudet även om det är ännu bättre med dom "offroad-burkar" man kan köpa som tillval.

Service har jag gjort hos verkstaden som ligger vägg i vägg med McVaruhuset och sen finns ju Freewheel om du bor i Stockholm.

Visst är jag partisk men också väldigt nöjd med mitt köp. Enda grejen nu att jag ev skulle vilja byta är för att åka långa turer och sneglar då på en busa tex.

Har inte kört duccen men helt klart lirar inte Hondan och Speed3 i samma liga, helt olika hojar.

Är du inte i min ålder (40++) eller mer och skall finåka med gumman går Hondan bort.

Glöm inte bort att titta på Superduke, lika rolig och bekväm som Speed3 och marknadens grymmaste bromsar!

hmmm

Jag är också partisk fast jag har en s2r 800, har kört 1000 kubikaren den vanliga monstern och kört den nya Trajjan.

För det första så är det nåt visst med italienska maskiner, den som inte känner det borde titta på annat för handen på hjärtat så strular Italienska produkter mer än tex kvalitetsriskokare men jag skulle välja Triumph innan vilken japanare som helst, pga lite mer pondus och goare ljud.

Sedan kommer Ducati och mitt hjäta bultar, för mig är valet enkelt, bättre känsla, ljud, köttiga men ej överdrivna vibrationer mellan benen, fint chassi mums sommaren börjar närma sig.......

Vad var det jag börja prata om egentligen ? :kocko

Det var väl ett jävla tjat om dyr service på ducce. Du hade ju redan bestämt dig för ducce sa du ju så varför starta en till tråd? För att du vill höra från folk att du har valt rätt? I så fall är du på fel forum.

Eftersom att jag inte kört någon av dom så går jag efter utseende, ljud som ja känner till från t.ex. filmer. Valet blir då ganska enkelt, Ducati. :P

Har bara testat Speed 3. Men ojoj vilken bushoj! Fan va go den va att köra alltså. :tummenupp

Tjenare......................

Här har du svart på vitt på va det kostar att serva sin desmo...........

Kolla in http://www.biscaya.com/service.htm

1000 mils - Ducati 2 ventilare: 3600-4600:-
2000 mils - Ducati 2 ventilare: 4400-5200:-

I mina ögon så är inte priset på 1000 o 2000 mila så blodigt dyrt..
Speciellt inte med tanke på vad som ingår.....

Men 100 mila tycker jag är i blodigaste laget, (2300 kr 2004 hade M800 -03) Det fick jag betala i alla fall.

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda