Speed Triple-tråden Sthlm

Hejsan hoppsan! :hej

Sålde ju trajjan förra våren, då jag blivit stolt pappa två gånger den senaste tiden. Men nu blev visst abstinensen för stor så en Kawa Z1000 skall levereras till mig rätt snart. Hoppas vi ses på vägarna, och att man får åka med trajjafolket ibland trots att man kör japansk symaskin. :D
 
Tjohej alles.

Vart hittar jag lättast lager till trajjan?
Hjullager och kanske svinglager, gärna kit :)
Hjullagrena är väl inte de minsta i stan misstänker jag så det kanske är svårt att hitta "standard" lager till detta? :va
 
Ser nu att jag vände på några punkter.. Jag monterade i packningarna och dammskydd innan jag sedan tryckte ihop benet och skruvade i bottenskruven.. Har det någon betydelse i vilken ordning dessa moment sker?

Klart och provkört :tummenupp

View attachment 305953


Och en bild på specialverktyget.

View attachment 305954

Tillverkat i plast så det inte repar gaffelbenen.

summa-sumarum

780:- och 3 timmars jobb (har dragit av 1 timma för fika, SH och provkörning.

Nu när jag vet hur man gör klarar jag det på mindre än 2 timmar.

Man kan byta utan att ta bort benen från hojen (S3a -06) och då kan man göra det ännu snabbare.

Så här

Som förberedelse läser du Dr. Bikes tråd Byta gaffeltätningar för dummies

Sen kavlar du upp ärmarna

1. Hissa upp framänden i något.

2. Bort med bromsok och stänka

3. Bort med hjulet

4. Balja under gaffelbenen.

5. Lossa M8 insexskruvarna i botten, oljan börjar rinna ner i baljan.

6. Fnätt bort dammskydden

7. Pilla bort clipsen med en liten mejsel (repa inte)

8. Ryck ett gaffelben itaget neråt så det lossnar.

9. Pilla bort lagren försiktigt.

10. Bort med packboxar och dammskydd.

11. Gör rent ordenligt pumpa lite med stötdämparen så att den mesta oljan rinner ur.

12. Syna gaffelbenen efter repor och märken om det finns så kör med 1200 våtslip med lite gaffelolja på, långa vridande tag. Alla mina repor och märken försvann och det blev skitblankt.

13. Ta en liten plastpåse som du öppnat i botten och trä på den på benet så att den täcker vassa kanter sätt clipset på dammskyddet och trä på det åt rätt håll. Trä sen på packboxen åt rätt håll (ha gärna på lite fett eller gaffelolja på tätningarna). Skjut nu på hela skiten på gaffelbenet ända tills det tar emot vid hjulinfästningen och dra bort plastpåsen.

14. Trä på metallbrickan och lagringarna (kolla att dom ser fina ut).

15. Skjut upp benet i gaffeln, tryck ihop fjädern och dra dit M8an igen, inte så att det tar stopp. Glöm inte kopparbrickan.

16. Tryck upp lager, metallbricka och packbox i gaffeln, här måste man ta till verktyget jag gjorde eller något liknande för att kunna trycka upp
grejerna.

17. Sätt tillbaka clipset så att det snäpper in i sitt spår. Ändarna är ganska vassa så var försiktig så du inte repar benen.

18. Torka rent och tryck sen dit dammskyddet.

19 När båda benen är klara, dra åt M8:orna i botten.

20. Lossa styret så att du kan skruva loss locken upptill på gaffelbenen.

21. Tryck upp benet och häll i oljan 0,47L skall det vara. Låt det rinna ner och pumpa lite under tiden.

22. Dra tillbaka locken och sätt dit styret igen.

21 Sätt tillbaka hjul, bromsok och stänka.

22. Pumpa lite med bromsen tills du känner att den tar som den brukar

23. Håll in bromsen och gunga på hojen så att gaffeln fjädrar och när det känns ok provkör en sväng.

24. Kolla en sista gång att alla skruvar är dragna.
 
Nä, bara du fått dit clipset.

Tryckte du lagret genom packbox och dammskydd !!! ? Hur fick du i så fall bort plastpåse/eltejp ?

Gjorde du det och inte hade plastpåse/eltejp är det risk för att du pajat dina nya packboxar men det märker du snabbt.
 
Jahopp då vart det lösen på Speedy. Bara att leta ny...tror inte Triumph får förnyat förtroende dock. Lutar åt en Honda CB1000R just nu...är sugen på en radfyra.

Tas det några turer i tråden nft?
 
Har ett par svarta pazzo shortys med blå justeringsfjupp på om någon skulle vara intresserad. Suttit på min 07:a.
PM:a mig vid intresse och lämna ett bud. Kan skicka bild till mobnr.

Grymt sköna grepp!
 
Ryktet säger att avgssystemet går i backen på cb1000r när det körs inspirerat. Kan vara värt att kolla att det är åtgärdat innan köp.
 
Hellu alla, är åter med speed triple (gul 05a) och har triumphs effektsystem på. Är sugen på mivv gp men skulle vilja jämföra ljudet och utseendet live. Någon här i sthlm som har ett sådant?
 
:tummenupp eller då kommer du ju bara köra massa hoj nu och inte fota :(

/D

Hellu alla, är åter med speed triple (gul 05a) och har triumphs effektsystem på. Är sugen på mivv gp men skulle vilja jämföra ljudet och utseendet live. Någon här i sthlm som har ett sådant?
 
Hej

Skrev nyss i Speed triple-forumet men alla kloka som hänger här kanske inte kollar in den tråden så mycket så jag skriver här me...:tungan

Det verkar iaf som att det blir en SP3-09 som är helt orginal förutom flyscreen så det måste ju på en massa gobitar för att förbättra och försköna den.

Prio 1 är nån form av lowmount pipa, har funderat lite på Mivv carbon den verkar ha skönt ljud och bra pris, bu eller bä? Andra förslag?

Prio 2 är rensa baken, tips där?

Sen kanske en hugger, seatcrowl, andra backspeglar osv inte vore helt fel heller...

Tips och ideer mottages!
Bra utländska sidor med godis?

/ Matte
 
Om du är ute efter effekt så är nog Arrows low boy (helsystem) oslagbart.
Rensa baken görs snyggast med ett mad doctor kit tycker jag.
 
Värt att notera är om man rensar upp baken på en S3a så drar man upp en jävlar massa skit på ryggen vid regn. Brukar se ut som en sandlåda på ryggen / cutsen.
 
Hellu alla, är åter med speed triple (gul 05a) och har triumphs effektsystem på. Är sugen på mivv gp men skulle vilja jämföra ljudet och utseendet live. Någon här i sthlm som har ett sådant?

Tja. Jag har Mivv på min. Har en gul 06:a så utseendet kan du jämföra bra. Om du inte redan köpt ngt nytt system så kan vi mötas upp ngn stans.
 
Lyft / varför gör vi detta så sällan?

1. varför gör vi detta så sällan??
skärpning till nästa år!!
hoppas på minst en till stor repa innan det blir jul.
2. sjukt roliga vägar och bra dirigerat av papps.:Bugar
malma "nånting" vägen var som en dröm:)

tack för i dag

IMG_0130_.jpg[

Som sagt, kanske läge att få till en Sörmlands runda i år på sen sommaren/hösten!
Men kom ihåg, ha ordning på materialet, ingen trajja får gå sönder för då är den KASS :D

/D
 
Som sagt, kanske läge att få till en Sörmlands runda i år på sen sommaren/hösten!
Men kom ihåg, ha ordning på materialet, ingen trajja får gå sönder för då är den KASS :D

/D

Vore sjukt kul! Jag är på men hinner nog inte styra upp ngt...
 
Ja det hade varit kul med en triple runda i år igen, jag ska ju sälja min här snart så man måste ju hinna med några sista turer.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top